كارشناس فرهنگي در حوزه جمعيت گفت: كاهش جمعيت كشور خطري است كه براي حل آن بايد اراده و عزم ملي در سطح جامعه ايجاد شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مونس سياح در جمع خواهران فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد 10استان کشور در مشهد با بيان اين مطلب افزود: مشكل كاهش نرخ جمعيت از ابعاد جامعه‌شناسي، عقيدتي، روانشناسي، اقتصادي و اجتماعي مورد توجه مي‌باشد و مخاطب اصلي در اين موضوع عموم مردم است.

وي در ادامه گفت: براي حل مشكل نرخ باروري كل و باروري جايگزين و در نتيجه حل مشكل جمعيت بايد از نظر فرهنگي و فكري در سطح جامعه تلاش كرد تا ديدگاه‌ها و نگرش‌ها عوض شود.

وي تصریح کرد: آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه نرخ باروري در كشورهاي صنعتي و پيشرفته حدود 1/2 است و در ايران 5/2 بايد باشد اما متأسفانه در اثر تبليغات اشتباه و سياست‌هاي غلط؛ امروزه اين نرخ به حدود 1/1 فرزند براي هر خانواده رسيده است.

سياح افزود: در سال1365 تعداد زنان 15 تا 49ساله در ايران حدود 10ونيم ميليون نفر بوده است كه به ازاي اين تعداد حدود 2/2 ميليون فرزند در كشور متولد شده‌اند، اما تعداد زنان در سال1390 و در همان محدوده سني به 3/22 ميليون نفر رسيده ولي تعداد مواليد نصف شده و عملاً به ميزان چهار برابر كاهش يافته است.

وي در ميان سرعت تغيير ساختار جمعيت از كودكي به جواني و سالمندي در سطح ايران اظهار داشت: ايران جزو جوان‌ترين كشورهاي دنيا بوده است اما خيلي سريع جمعيت ايران روبه پيري و سالمندي نهاد.

سياح بسياري از موفقيت‌هاي علمي، اجتماعي، سياسي، بين‌المللي و ورزشي در عرصه‌هاي مختلف را حاصل جوان بودن جمعيت كشور در حال حاضر دانست و افزود: اگر پنجره جمعيتي كه هم اكنون باز است در عرصه جمعيت بر روي افراد بسته شود اصطلاحاً كشور به بحران "حاله جمعيتي" دچار مي‌شود كه بسياري از كشورهاي دنيا از جمله ژاپن هم اكنون با آن دست به گريبان است.

وي خطر كاهش جمعيت در كشور را خطر ملي عنوان كرد و گفت: موضوع بحران جمعيت موضوعي حزبي و گروهي نيست، بلكه يك موضوع ملي است و همه گروه‌ها، اقشار، نهادها، سازمان‌ها و بخش‌هاي دولتي و غيردولتي بايد در رفع آن تلاش كنند.

سياح، ترويج غلط فرزند كمتر داشتن؛ آسايش و آرامش بيشتر داشتن را از توطئه‌هاي نظام سلطه دانست و افزود: نظام سلطه و استكبار جهاني به خوبي مي‌داند كه كشورهاي اسلامي قدرتمند، جوان، پويا و فعال، خطري براي اهداف شوم آنهاست و به همين دليل سعي در توطئه فرزندآوري كمتر در كشورهاي اسلامي دارد.

وي تصریح کرد: برخورد نظامي و غيرنظامي در اهداف شوم دشمنان اسلام و بويژه رژيم صهيونيستي و استكبارجهاني در مقابله با كشورهاي اسلامي بوضوح ديده مي‌شود فرهنگ‌هاي داخلي و بين‌المللي مانند آنچه كه در عراق و سوريه، يمن، بحرين، لبنان ديده مي‌شود و نشر بسياري از بيماري‌هاي جهاني كه هرچند گاهي در سطح كشورهاي دنيا منتشر مي‌شوند از جمله برخوردهاي نظامي و غيرنظامي آنان است.

سياح گفت: هر عمليات انتحاري در كشورهاي اسلامي حدود 70 يا 80نفر از جمعيت جوان، مسلمان، فعال و قدرتمند را از بين مي‌برد و اين همان چيزي است كه در راستاي اهداف دشمنان اسلام است.

وي تصریح كرد: كاهش نرخ فرزندآوري و در نتيجه كاهش جمعيت در كشورهاي اسلامي و بويژه ايران ممكن است از جهات گوناگون قابل بررسي باشد اما نبايد از تهاجم فرهنگي دشمن و تبليغات سوء آنان در اين زمينه غافل بود.

وي افزود: نگرش زن اسلامي و ايراني به فرزند با نگرش يك زن اروپايي و مكتب غرب يكي نيست و اگر بخواهيم در زمينه حل مشكل بحران جمعيت موفق شويم بايد به ترويج آموزه‌هاي اسلامي و ايراني در بين افراد خانواده توجه كنيم.

سياح خاطرنشان کرد: كاهش نرخ جمعيت و پيري در جامعه ايران خطرات سياسي، امنيتي، اقتصادي، اجتماعي و بين‌المللي دارد كه بايد مورد توجه همه آحاد ملت قرار گيرد زيرا كشور كم جمعيت در جهان فعلي و آنده قدرتمند نبوده و نمي‌تواند حرفي براي گفتن داشته باشد و از سوي كشورهاي بيگانه مورد تهديد و تهاجم قرار مي‌گيرد.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.