ادبیات آیینی باید قابل فهم برای عموم جامعه با حفظ ارزش‌های دینی و ملی باشد.

یحیی کمالی‌پور آزاده و نویسنده کتب دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ویژگی‌های ادبیات آیینی اظهار داشت: برای حفظ ارزش‌های کشور توجه به ادبیات و آثار آن و همچنین سرودن اشعار است و به این موضوع باید توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ارزشی  و متوسل به قیام عاشورا و سنت رسول‌الله است و به همین دلیل شاعران ادبیات آیینی باید به این نکته دقت نظر کافی داشته باشند تا شعرشان از نظر ادبی و همچنین معنوی دارای ارزش باشد.
 
این نویسنده کتب دفاع مقدس ادامه داد: اهمیت ادبیات آیینی در بازگویی مقاتل اهل بیت به صورت شعر است و این بیت‌ها می‌توانند ارزش‌های دینی و ملی را تحت تأثیر قرار دهند و آن را نسل به نسل و سینه به سینه انتقال داده و سبب زنده  نگه داشتن ارزش‌ها و آموزش معارف ناب دین اسلام و فرزندان می‌شود.

کمالی‌پور با بیان اینکه شعر آیینی باید قابل فهم برای عموم باشد افزود: ادبیات آیینی از نظر سطح برداشتی باید به نحوی باشد که اقشار مختلف جامعه اعم از نوجوان و میانسال بتوانند بهره‌ و فیض کافی را ببرند در این ادبیات به هیچ عنوان نباید سنگین و غیر قابل فهم باشد.

این نویسنده ادامه داد: شاعران و متخصصین این امر باید بر اساس مستندات تاریخی و منابع موثق مسائل را مطرح و اشعار را بسرایند و از گزافه‌گویی و طرح حرف‌های شبه انگیز و تفرقه‌آمیز جلوگیری کنند.

وی در پایان یادآور شد: شاعران آیینی باید از دروغ و بزرگنمایی پرهیز کنند و همچنین واقعیت‌های موجود را به گونه‌ای به مردم بازگو کنند تا معارف دین در جهت حفظ ارزش‌های دینی و ملی در قالب شعر به مستمعین متذکر شوند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار