انرژی های نو پس از تحریم

ایران با دارا بودن استانهایی نظیر سمنان ، کرمان ، قم ، سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی و سایر شهرستانها به طور قطع از شرایط بهتری در تولید انرژی تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی برخوردار است . این در حالی است که بخش عمده ضعف یا کاستی در استفاده از ظرفیت های بالقوه این بخش از صنعت علاوه بر استقبال کم سرمایه گذاران و بخش خصوصی ، ضعف در این بخش از انرژی و کاستی در تکنولوژی و دستگاههای به روز به عنوان دلیل اصلی این عقب افتادگی و تنبلی عنوان میشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  انرژی های نو شامل انرژی بادی ، آبی ، خورشیدی و زمین گرمایی از جمله فاکتورهای جدید امروز انرژی هستند که کم کم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جایگزین انرژیهای  فسیلی و سوختی شده اند. چیزی که در ایران  علی رغم سرمایه گذاری اندک و تشویق بخش خصوصی کماکان در حال انجام است .

با توجه به کاربرد این بخش از انرژی با نام انرژی های تجدید شونده و بلاخص انرژی خورشیدی و کارایی های آن که امروزه در کشورهای پیشرفته ای چون چین ، هند ، ژاپن ، آلمان ، اسپانیا ، ایتالیا و آمریکا از جمله کشورهای پیشتاز در این عرضه به شمار می روند آنچه قابل تامل است سرمایه گذاری این گونه کشورها از جمله انگلیس در تامین برق مورد نیاز از این بخش انرژی است بر اساس آمار از سوی مشاور توسعه فناوری انرژی خورشیدی اروپا که سهم عمده ای در ارائه داده های آماری طی سالهای  اخیر داشته است  کشوری چون انگلیس از جمله کشورهای پیشرو در اروپا شناخته می شود که تاکنون کمک های بسیاری جهت گسترش روزافزون و پیشی گرفتن در استفاده از انرژی های پاک به جای  بهره بردن از انرژی هسته ای انجام داده است .

به گفته مایک اشمیلا برای اولین بار حتی در کل قاره اروپا ؛ انگلیس موفق شد از انرژی تجدید پذیر ، انرژی الکتریسیته بیشتری  نسبت به نیروگاه های هسته ای تولید نماید به گفته وی  در رسیدن به این دستاورد بزرگ نیروگاههای خورشیدی سهم بیشتری داشته است .

در حالیکه عنوان میشود در اینده ای نه چندان دور این بخش از انرژی اروپا را از مصرف سوخت های فسیلی کاملا بی نیاز خواهد کرد  پیش بینی میشود در اینده ای نه چندان دور دسترسی بهتری به بازار انرژی های خورشیدی در اروپا ایجاد شود.

البته مسئولین این بخش از انرژی در اروپا بیشتر اذعان داشته اند که استفاده از انرژی خورشیدی از رشد جهانی قابل توجهی برخوردار بوده است و این در حالی است که در ایران هنوز استفاده از مجموعه انرژی های تجدید پذیر کمتر از یک درصد از کل مصرف انرزی در کشور اعلام میشود.

حتی گفته میشود در کشوری چون آمریکا بالغ بر ۹ درصد از کل انرژی استفاده شده در کل حوزه ها و بخش های مختلف را انرژی تجدید پذیر تشکیل میدهد که از این ۹ درصد حدود ۱۳ درصد را باد ، میزان ۳۵ درصد را انرژی آبی و بالغ بر ۲ درصد را انرژی زمین گرمایی و نزدیک به ۴۸ درصد را زیست توده و بیش از ۲ درصد را انرژی خورشیدی تشکیل می دهد .

با علم به این مسائل کماکان تولید انرژی در ایران به طور مرسوم حول محور استفاده از سوخت های فسیلی ارزان می چرخد و انرژی های نو و تجدید پذیر از رشد و توسعه قابل دفاعی برخوردار نیستند.

این موضوع در حالی از سوی مسئولین ایرانی بیان می شود که گفته می شود در جنوب خلیج فارس ، سلطان احمد الجابر وزیر کشور امارات در حاشیه اجلاس ابوظبی به خبرنگاران گفته بود که این کشور سابقه طولانی در صادرات منابع انرژی فسیلی دارد  و اکنون نیز درصدد است تا به بزرگترین صادر کننده انرزی تجدیدپذیر تبدیل شود.

در حال حاضر کشوری چون امارات با توجه به دستگاهها و نوآوریهای خود در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در بخش انرژی های تجدید پذیر شونده در شرایطی قراردارد که می تواند ادعا کند قادر است به همسایگان خود برق حاصل از انرزی خورشیدی و بادی را نیز صادر کند و این در حالی است که در شمال خلیج فارس یعنی ایران منابع انرژی های تجدیدپذیر فراوان تر از این کشورها وجود دارد و علی رغم توانایی بالقوه خود هنوز به جمع بندی قابل توجهی در این زمینه دست نیافته است .

ایران با دارا بودن استانهایی نظیر سمنان ، کرمان ، قم ، سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی و سایر شهرستانها به طور قطع از شرایط بهتری در تولید انرژی تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی برخوردار است . این در حالی است که بخش عمده ضعف یا کاستی در استفاده از ظرفیت های بالقوه این بخش از صنعت علاوه بر استقبال کم سرمایه گذاران و بخش خصوصی ، ضعف در این بخش از انرژی  و کاستی در تکنولوژی و دستگاههای به روز به عنوان دلیل اصلی این عقب افتادگی و تنبلی عنوان میشود.

شاید مقوله استقبال شهروندان شهری و روستایی از انرژی های تجدید پذیر و بلاخص انرژی خورشیدی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و تبلیغات یا بومی کردن آن باشد اما از سویی دیگر مسئولین این بخش عنوان می کنند که استقبال اندک سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز مزید بر علت است از سویی دیگر سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان بخش خصوصی نیز مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری در این بخش را بزرگترین علت استقبال اندک خود قلمداد میکنند.

لذا در شرایط فعلی با در نظر گرفتن تمامی مزایایی که ایجاد نیروگاه های خورشیدی یا انرزی های تجدید پذیر از جمله انرژی بادی ، آبی ، زمین گرمایی برای کشور در بر دارد و با اتفاقاتی که با رفع تحریم در انتظار این بخش از انرژی است  از جمله استقبال بی نظیری که بساری از کشورهای غربی و اروپایی از جمله آلمان و فرانسه و حتی روسیه در بخش سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بخش های مختلف انرژی در ایران عنوان کرده اند این انتظار میرود تا با مشارکت این بخش و همکاری های بیشتر در آینده شاهد  اتفاقات امیدوار کننده تری در بخش انرژی های تجدید پذیر باشیم .

منبع:نسیم 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.