در حال حاضر نزدیک به 540 قرارداد منعقده واگذاری زمین با سرمایه گذاران در استان انجام شده است که 290پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و برای بیش از 4 هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ روند پیشرفت روز افزون محیط های کسب و کار، صنایع تولیدی کوچک و متوسط را جزئی از زنجیره تولید قرار داده است.که این صنایع توانایی تولید فن آوری های جدید ایجاد اشتغال پایدار و کمک به واحدهای بزرگ تولیدی را در خود جای داده اند.

به عبارتی صنایع کوچک با توانمندی های خود می توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد نقش مهمی را در چرخه اقتصادی کشور داشته باشند.

از آنجا که بخشی از چرخ اقتصادی کشور می تواند به همت بلند بزرگمردان و زنان صنعتگر در صنایع کوچک به حرکت درآید،امروزه صنایع کوچک توانسته اند در فرایند توسعه اقتصادی جایگاه ویژه و کلیدی ایفا کنند و توسعه صنعتی هر منطقه در گرو بکارگیری سرمایه انسانی و فیزیکی آن است.

همچنین می توان گفت سریعترین و بهترین راهکار ایجاد اشتغال پایدار در جامعه در گرو حمایت از صنایع و بنگاه های کوچک است.

از جهتی نیز،امروزه مقوله اشتغال و به کارگیری جوانان در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین جهت صنایع کوچک می توانند در تحقق این امر موفق عمل کنند.

با این وجود استان خراسان جنوبی نیز یکی از استان های برخوردار کشور است که معدن‌های زیاد با پتانسیل مطلوب و نیروهای مدیریتی خوب را در خود جای داده است.

اما با وجود این پتانسیل ها ،درحوزه صنعت و تولید طی سال‌های گذشته در این استان به دلایل مختلف ، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شدند و این امر می طلبد که باید فعالان این حوزه مورد حمایت مسئولان قرار گیرند و مسئولان در بخش صنایع کوچک و متوسط دقت نظر داشته باشند.

خبرنگار ما برای پی گیری اوضاع این حوزه صنعتی به سراغ مسئولان این امر در استان خراسان جنوبی رفته است تا بلکه گره ای از مشکلات فعالان این عرصه باز شود .

95 درصد صنایع در خراسان جنوبی ،صنایع کوچک و متوسط هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت:نزدیک به 95 درصد صنایع استان ،صنایع کوچک و متوسط هستند.

مهندس جرجانی افزود: در حال حاضر 290 واحد دارای پروانه بهره برداری در شهرک های صنعتی استان فعال هستند.

وی با اشاره به زمینه های اشتغال در این شهرکها عنوان کرد: یک متقاضی سرمایه گذاری در ابتدای کار ،باید پس از اخذ جواز تاسیس از سازمانهای واگذار کننده مجوز ، در اولین فرصت برای دریافت زمین در هر شهرکی که در نظر دارند اقدام کنند.

وی گفت:در حال حاضر نزدیک به 540 قرارداد منعقده واگذاری زمین با سرمایه گذاران در استان انجام شده است که 290پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و برای بیش از 4 هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی افزود:بیشترین اشتغال و ارزش افزوده در خراسان جنوبی در بخش صنعتی ، توسط صنایع کوچک ایجاد می شود.

مهندس جرجانی با بیان اینکه 57 درصد اشتغال استان در صنایع کوچک است خاطر نشان کرد:92 درصد واحد های کشور صنایع کوچک هستند.

وی دلیل اهمیت صنایع کوچک در کشور را اشتغال زایی زیاد ،بهره برداری سریع ، راه اندازی آن با سرمایه های کوچک مردم و خطر پذیری کمتر این واحد ها عنوان کرد.

وی اشاره به اینکه در دنیا هم صنایع کوچک جایگاه ویژه ای دارند چرا که تکمیل کننده صنایع بزرگ هستند گفت:کشور ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته 97 درصد اقتصاد آن را صنایع کوچک تشکیل می دهد.

فعالیت 9 شهرک و11 ناحیه صنعتی در استان

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی افزود:به جرات می توان گفت 80 درصد محصولات صادراتی استان از طریق صنایع کوچک تامین می شود که شامل کاشی و سرامیک،خوراک دام وتیور ،هبلکس ،عایق های رطوبتی ،زعفران و لوله پلیمری می باشند.

مهندس جرجانی گفت:در تمام شهرستانهای استان شهرک فعال وجود دارد و حتی در اکثر شهرهای استان نیز2 شهرک صنعتی فعال وجود دارد.

وی اظهار کرد: در نواحی استان از نظر اجرایی، شهرک زیرکوه قاین در حال تکمیل شدن است که در صورت تامین اعتبار کافی در سال جاری ،تلاش می کنیم در ابتدای سال 95 واگذاری داشته باشیم.

وی افزود:شهرک صنعتی دیهوک نیز جزو نواحی است که کار راه اندازی آن به تازگی پایان یافته است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه شهرک های صنعتی بیرجند،قاین،فردوس وطبس به شبکه گاز متصل شده اند خاطر نشان کرد: در بخش نواحی خوسف ،خضری و سرایان از این نعمت بهره مند هستند.

مهندس جرجانی گفت:در مجموع 7 شهرک و ناحیه در استان به شبکه گاز متصل هستند.

وی با اشاره به موفقیت برخی از شهرکها در استان اظهار کرد:شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف و شهرک صنعتی بیرجند توانسته اند در سال گذشته با جذب سرمایه گذار بیشتر از سوی بخش خصوصی به عنوان شهرکهای صنعتی موثر در استان معرفی شوند.

وی مهم ترین مشکل و چالش پیش روی صنایع کوچک در استان را کمبود آب عنوان کرد و افزود:تامین آب برای این بسیار حوزه حیاتی است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خاطر نشان کرد: با توجه به بحرانی بودن دشت های استان ،در حال حاضر به اندازه کافی آب در اختیار داریم ،اما برای توسعه این بخش، نیاز به آب بیشتری داریم.

مهندس جرجانی گفت:از صد درصد کل آب استان تنها چیزی کمتر از یک درصد آن در اختیار بخش صنعت می باشد،این در حالی است که این بخش توانسته است با آب کم ،25 درصد اشتغال استان را تامین کند .

وی ارزش افزوده :این بخش را نیز 30 درصد عنوان کرد.

وی دلیل تعطیلی برخی از واحد های صنعتی را کمبود نقدینگی ،اختلاف شرکا،عدم توجیه پذیر بودن امکانات ، بازاریابی نامناسب و سوء مدیریت ها اعلام کرد.

راه اندازی 4 واحد صنعتی غیر فعال از ابتدای امسال

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان همچنین با اشاره به انجام برنامه هایی برای فعال شدن واحد های صنعتی غیر فعال در استان گفت:در حال حاضر دو نوع تسهیلات برای راه اندازی این واحد ها وجود دارد که شامل پرداخت تسهیلات یارانه دار و عارضه یابی واحد های صنعتی می باشد.

مهندس جرجانی افزود:پرداخت تسهیلات یارانه دار برای نوسازی و بالابردن بهره وری واحد های صنعتی و تجهیز ساختار واحدها است و در قسمت عارضه یابی واحدها نیزعلت تعطیلی یا کاهش تولید توسط مشاور مربوطه بررسی می شود و برای حل این مشکل نیز تسهیلات پرداخت می شود.

وی اظهار کرد:به واحد های غیر فعالی که تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند برای راه اندازی مجددآنها تسهیلات پرداخت می شود.

وی گفت:در سال 93 ،72 میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار پرداخت شده است.

بیش از 60 درصد واحدهای صنعتی خراسان جنوبی ،صنایع مرتبط با بخش معدنی هستند .

رئیس اداره امور صنایع استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 489 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که بیش از 60 درصد این واحد ها صنایع مرتبط با بخش معدنی هستند .

مهندس پارسا با بیان اینکه در استان 36 نوع ماده معدنی با ذخیره بالغ بر 5/1 میلیارد تن وجود دارد افزود:می توان نتیجه گرفت که استراتژی توسعه صنعتی استان در بلند مدت باتوجه به بحران کم آبی صرفا بر پایه ی استقرار صنایع پایین دستی بخش معدن استوار است .

وی خاطر نشان کرد: بدین منظور برای هدایت سرمایه گزاران به اجرای طرح های صنعتی مطابق با پتانسیل استان نقشه ی آمایش مواد معدنی استان به تفکیک هر یک از شهرستان ها تهیه شده است .

وی گفت: در شهرستان نهبندان ذخایر غنی سیلیس ،کروم و منگنز را داریم که احداث یک واحد تولید فروآلیاژها از اولویت های سرمایه گذاری در این شهرستان محسوب می شوند و امید است در آینده نزدیک اجرای یک واحد فروسیلیس با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی و سازمان ایمیدرو عملیاتی گردد.

رئیس اداره امور صنایع استان خراسان جنوبی افزود:می توان گفت شهرستان طبس عسلویه زغال سنگ ایران است که صنایع زغال شویی وپک سازی از اولویت های سرمایه گذاری این شهرستان است که در حال حاضر نیز نقش بسیار مهمی را در تامین پک مورد نیاز صنعت فولاد کشور ایفا می کند.

مهندس پارسا خاطر نشان کرد:به جرات می توان گفت استان خراسان جنوبی طی برنامه بلند مدت 10ساله ،در افق 1404 به قطب صنایع معدنی شرق تبدیل می گردد که در چرخه تامین بسیاری از صنایع بزرگ کشور و خاورمیانه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت:برای تحقق این مهم نیازمند تامین زیرساخت های معادن ،شهرک ها و نواحی صنعتی توسط مسئولان مربوطه می باشیم.

وی دلیل ثابت بودن رشد برخی از صنایع در استان را مسائل و مشکلات برون بنگاهی واحد های صنعتی ناشی از تهدیدات فضای کسب و کار در کشور عنوان کرد که از مهم ترین این مسائل و مشکلات کمبود منابع بانکی ارزان قیمت برای تامین سرمایه در گردش واحد های صنعتی می باشد.

رئیس اداره امور صنایع استان خراسان جنوبی همچنین رکود حاکم بر صنعت ساختمان را با توجه به ارتباط این صنعت با تامین اشتغال بسیاری از خدمات و صنایع وابسته یکی دیگر از مسائل و مشکلات رکود در بخش صنایع دانست.

اکثر واحد های صنعتی زیر ظرفیت اسمی کار می کنند و توجیح اقتصادی ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معدن و کشاورزی بیرجند مهم ترین مشکلات پیش روی صنایع کوچک و متوسط در استان را بالا بودن نرخ سود بانکی برای هرواحد صنعتی عنوان کرد.

مهندس احتشام گفت:به دلیل عدم وجود سرمایه کافی ، حاشیه سود واحد ها واقعا کم است.

وی افزود:مشکل دیگری که فرارویشان است سهم کم فروش محصولات در ماه و سال است و این در حالی است که تامین هزینه ها و قیمت تمام شده هایشان نیز کم است.

وی اظهار کرد:مشکل بازاریابی و برند سازی محصولات نیز برای واحد های صنعتی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معدن و کشاورزی با بیان اینکه واحد های صنعتی ،به دلیل نداشتن درآمد کافی با مشکل سیستم دادن به کارشان مواجه هستند گفت:این واحد ها با وجود اینکه می توانند یک واحد دانش بنیان باشند کمتر می توانند به سمت فرآیند علمی حرکت کنند .

مهندس احتشام با اشاره به اقدامات ارائه شده برای رشد بخش صنعت در استان افزود: متاسفانه با وجود مالفه های اقتصاد مقاومتی که تاکید زیادی نیز از سوی مقام معظم رهبری شده است ،عملا هیچ گونه اقدامی در این خصوص در قوانین و مقرراتمان ندیدیم،به این دلیل اکثر واحد ها تعطیل است یا زیر ظرفیت ها کار می کنند و هزینه هایشان نیز تامین نمی شود.

وی با بیان اینکه فعالیت انواع صنایع در استان وجود دارد خاطر نشان کرد : بخش کشاورزی تبدیلی و تکمیلی جزء صنایع کوچک،صنعت کاشی سازی و صنایع شیمیایی مانند شوینده ها و پاک کننده ها از جمله صنایع متوسط وصنعت غذایی نیز ازجمله صنایع کوچک و متوسط را در استان شامل می شوند.

وی همچنین اظهار کرد: در چاپ و بسته بندی واحد های فعال و خوبی در استان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معدن و کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون برای رفع مشکلات صنایع در استان اقدام اساسی شکل نگرفته است، راه کار این مساله را در ابتدا ، کاهش نرخ سطح سود واحد ها عنوان کرد.

مهندس احتشام گفت: باید سرمایه در گردش برای واحد ها تزریق شود و در امر برند سازی و واحد سازی تسهیلات بلند مدت داشته باشند.

وی افزود :باید برای حضور این واحد ها در نمایشگاهها و بازارهای بین المللی کمک زیادی شود و مالیات بر ارزش افزوده این واحد ها نیز حذف شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.