رضایی در نشست خبری:

شورای پیشگیری از وقوع جرم به ریاست قوه قضاییه تشکیل می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب طرح تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم متشکل از 22 نفر به ریاست قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرگاران جوان؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اعلام قدردانی اعضای مجمع از هیأت دولت به مناسبت هفته دولت اظهارداشت: دولت در مدت فعالیتش توانست کارنامه فعالیت‌های دو سال اخیر را برای مردم تشریح و در بحث‌های دیپلماسی و اقتصاد توضیحاتی را ارائه کند.

وی در ادامه افزود: در این دو سال، آرامش نسبی در کشور ایجاد شده  است هرچند که مردم هنوز در بحث اقتصادی مشکلاتی را دارند.

رضایی در ادامه افزود: امروز در دستور کار مجمع دو طرح وجود داشت؛  اولین طرح مربوط به قانون پیشگیری از وقوع جرم بوده که بحث مهم و پیچیده‌ای است زیرا یکی از عوامل وقوع جرائم در ایران، زمینه‌های وقوع جرم است مثلا بیکاری یک عامل مهم در وقوع جرم به حساب می‌آید لذا می‌‌توان کاری کرد تا جامعه امن‌تر شود که البته با قانون پیشگیری از وقوع جرم این امر مهم امکانپذیر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه قانونی در مجلس شوری اسلامی به تصویب رسید که مغایر با 3 اصل قانون اساسی بود، ادامه داد: در مجمع بحث‌های مفصلی در این زمینه انجام شد چرا که قوه قضاییه خواهان تغییرات زیادی در مصوبه مجلس بود و ما طبق آیین‌نامه نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم از این‌رو از مقام معظم رهبری تقاضا کردیم که موارد مورد اختلاف را مورد بررسی و بحث قرار دهیم و ایشان نیز اجازه دادند.

وی در ادامه افزود: امروز درباره متن اصلاح شده این قانون بحث شد و تعریفی از پیشگیری از وقوع جرم در جلسه مجمع مورد بررسی قرار گرفت، همچنین اینکه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم از چه اعضایی برخوردار باشند در جلسه مطرح و قرار شد تعدادی از اعضای دولت و مجلس و برخی نهادهایی مانند ستاد مبارزه با منکرات و یا ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر جزء اعضای تشکیل دهنده این شورا باشند.

رضایی گفت: در جلسه امروز، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم متشکل از 22 نفر تحت ریاست قوه قضاییه به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسید و چگونگی اجرای مصوبات آن مورد بحث قرار گرفت ولی از آنجا که اختلافات زیادی در این زمینه وجود دارد  و دولت و قوه قضاییه نظرهای متفاوتی درباره آن دارند، ادامه مباحث به جلسه بعدی موکول شد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز همچنین قانون کار مورد بررسی قرار گرفت، تأکید کرد: با اتمام بررسی قانون پیشگیری از وقوع جرم در دو جلسه آینده، بررسی طرح رسیدگی به دارایی‌های مسئولین کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشت: البته نمی‌دانم در این زمینه می‌توانیم گام بیشتری برداریم یا خیر چرا که در این زمینه کمیسیون موافق است ولی باید ببینیم در صحن مجمع به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشسنهاد داده است تا دارایی‌های مسئولان اعلام عمومی و در سایتی منتشر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور نشان‌دهنده این است که سیاست منزوی‌سازی ایران توسط آمریکا با شکست مواجه شده است، تصریح کرد: آنها از ترس بمب اتم اسلامی ناچار شدند که دروازه‌ها را به روی ما باز کنند، البته خودشان بمب اتم اسلامی را مطرح کردند و می دانستند که ما به دنبال بمب اتم نبودیم و از ترس این موضوع وارد مذاکره با ما شدند.

رضایی بیان کرد: اولین گروه رسمی ایران برای مذاکره متشکل از روحانی و ظریف وزیر خارجه کشورمان بودند که در آن زمان جز 3 کشور اروپایی، آمریکایی‌ها به میز مذاکره نیامدند و کارشکنی کردند اما پس از جدی‌شدن مسئله، رهبری اجازه دادند پلمپ‌ها باز شود و نطنز فعال و سانتریفیوژهای جدید تولید شود، از آن زمان به بعد آمریکایی‌ها به مذاکرات پیوستند و در ادامه چین و روسیه هم اضافه شدند اما تبلیغات زیادی کردند که ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد، این درحالیست که امروز آنهایی که می‌خواستند ما را منزوی کنند پشت میز مذاکره آمدند و تیم مذاکره کننده فعلی توانست راه ورود ایران به روابط بین‌الملل را باز کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این مذاکرات امتیازاتی را واگذار کرده و امتیازاتی را گرفتیم، ادامه داد: ما امروز هسته‌ای هستیم و محاصره شکسته شده است و نکته مهم این است که آمریکایی‌ها از رفتار خودشان عقب‌نشینی کوتاه‌مدت داشته‌اند. البته برخی از آنها معتقدند که ما چندسالی را در نظر گرفتیم تا ایران سقوط کند و کل صنعت هسته‌ای ایران را نابود کنیم ولی برخی دیگر معتقدند که باید چکش بازگشت تحریم‌ها بر سر ایرانیان را حفظ کنیم که ما از این رفتارها نتیجه می‌گیریم آمریکایی‌ها مجبور شدند عقب‌نشینی کنند اما به دنبال اقداماتی هستند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند که پس از 10 سال تحریمها امکان برگشت دارد، از این رو سرمایه‌گذاران وارد ایران نمی‌شوند و یا در همه زمینه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. در مجموع رفتار آمریکایی‌ها نشان دهنده یک عقب‌نشینی ناچاری است و باید حداکثر استفاده از این شکست منزوی‌سازی آنها به عمل بیاید البته دولت ما به دنبال این است که روابط خارجی را گسترش دهد.

رضایی همچنین در رابطه با تحرکات عربستان در خلیج فارس اظهار داشت: طرح تجزیه کشورهای سوریه، عراق و یمن در دستور کار دشمنان قرار دارد ولی امروز عربستان متاسفانه به دنبال تحرکاتی در خلیج فارس و مخصوصا در کویت است، از این رو چاه‌های نفت این کشور را اشغال کرده که این چاه‌های نفت بالغ بر 200 هزار بشکه در روز تولید و صادر می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: عربستان در داخل کویت دست به تغییراتی زده است و هدفش این است که عدم سقوط بغداد توسط تکفیری‌ها را از طریق کویت جبران کند و به جنوب عراق مسلط شود.

رضایی ادامه داد: ما چنین برنامه‌هایی را در پشت فعالیت‌های دولت عربستان می‌بینیم البته معتقدیم ناامنی‌ها در منطقه باید پایان یابد، زیرا منطقه نیاز به آرامش دارد و باید امنیت و صلح را در جهان اسلام گسترش دهیم و بدانیم عقب‌ماندگی به نفع جهان اسلام نیست.

وی با بیان اینکه عراق، سوریه و یمن نیاز به آرامش و پیشرفت دارند، گفت: امیدواریم عربستان از این نوع مخالفت‌ها دست بردارد و در جهت منافع مسلمین حرکت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق تشکیل ستاد مربوط به اقتصاد مقاومتی است و البته رئیس جمهور هم مصمم است که چنین ستادی را تشکیل دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص برجام گفت: قطعا هرگونه که قوانین کشور حکم می‌کند باید مسائل مربوط به برجام همانگونه پیش رود.

وی با بیان اینکه نظامیان در بحث‌های جناحی دخالت نمی‌کنند، بیان کرد: مسئله سیاست یک مبارزه است و اگر به طرف مقابل جوابی داده نشود، آنها این را به عنوان تائید دریافت می‌کنند لذا باید به اظهارات آمریکایی‌ها پاسخ داده شود، از این رو مقام معظم رهبری به خوبی پاسخ دادند.

رضایی در پایان در رابطه با نظارت شورای نگهبان نیز گفت: پیشنهاد ما این است که‌ آرامش قبل از انتخابات و در هنگام برگزاری آن را را باید حفظ کنیم چرا که تجربه نشان داده که با دعواهای اینچنینی نظام از مواضع قانونی عقب‌نشینی نخواهد کرد و کسانی که آرامش کشور را برهم بزنند، خودشان ضرر خواهند کرد، از این رو مجلس، ستاد انتخابات و دولت وظایفی دارند و سیاست‌ها در این زمینه ابلاغ خواهد شد والبته تا زمانی که ولی‌فقیه و رهبری باشند، ما بن‌بستی نداریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
تابعیت ازولی فقیه یک نعمت است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۱۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
تابعیت ازولی فقیه یک نعمت است
آخرین اخبار