طاعون نشخوار کنندگان در 3 استان کشور

طاعون نشخوار کنندگان در استان های مرکزی، زنجان و فیروزکوه تهران تا کنون تلفاتی در بین چهارپایان داشته است.

طاعون نشخوار کنندگان در 3 استان کشور به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است بیماری طاعون نشخوار کنندگان بین دام‌های چندین استان کشور تلفاتی را به بار آورده ابتدا در هفتاد قله مرکزی دیده شد، بعد در اصفهان و این روزها در زنجان و فیروز  کوه مشاهده شده است.

*طاعون در هفتاد قله مرکزی

از اواخر خرداد ماه امسال طاعون نشخوار کنندگان دام‌های منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک را به زانو در آورد و باعث هلاکت آنها شد.

ابراهیمی کارنامی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره می‌گوید: حدود یک ماه است که هیچ لاشه‌ای پیدا نشده و تاکنون تعداد تلفات هفتاد قله به 410 راس رسیده ولی همچنان پایش و نظارت این اداره در منطقه وجود دارد.

*حیات وحش موته در امان از طاعون 

25 درصد منطقه حفاظت شده حیات وحش موته در اصفهان در استان مرکزی واقع است و از این جهت محیط زیست اصفهان به پیشگیری از طاعون برخاست.

سعید یوسف‌پور معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان اصفهان در این باره می‌گوید: خوشبختانه هیچ تلفاتی از طاعون بین دام‌های وحشی و اهلی رویت نشده ولی به علت نزدیکی با استان مرکزی اقداماتی جهت پیشگیری انجام داده‌ایم.

*طاعون در خرمنه سرطارم زنجان

اطلاع مردم بومی و پیگیری و پایش میحط بانان زنگ خطر پیدایش این بیماری را در بین دام‌های منطقه شکار ممنوع خرمنه سرطارم به صدا در آورد.

باقری رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این خصوص می‌گوید: در ابتدا 4 لاشه توسط محیط بانان کشف شده بود که در پایش‌های ادامه دار همان روز در پی انتقال کل دو ساله نیمه جان به اداره دامپزشکی علاوه بر تلف شدن این حیوان، دامپزشک این مرکز مشکوک بودن به بیماری طاعون نشخوار کنندگان را اعلام کرد.

باقری با بیان اینکه تاکنون تعداد تلفات به 12 راس رسیده می‌گوید: پایش و نظارت مستمر به همراه اقداماتی چون واکسیناسیون دام، قرنطینه کردن، ضد عفونی آبشخورها و تدفین کردن لاشه‌ها با آهک در چاهک‌ها و یا سوزاندن با مواد نفتی از جمله اقداماتی بوده که برای مبارزه با این بیماری انجام داده‌ایم.

*کاوه ده فیروزکوه مشکوک به طاعون

در منطقه حفاظت شده کاوه ده فیروزکوه تا کنون تلفاتی دیده نشده و فقط در  جمع دام‌های روستای حاشیه این منطقه حفاظت شده دیده شده است.

فربدی رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه در این باره می‌گوید: خوشبختانه تلفاتی بین دام‌های منطقه حفاظت شده کاوه ده نبوده و فقط در روستای حاشیه این منطقه تعداد تلفات به 50 راس رسیده و طبق نظر کارشناس دامپزشکی، این دام‌ها مشکوک به طاعون هستند.

گفتنی است؛ افسردگی حیوان، تب بالا، ضعف آن، ترشحات بینی و چشم، زخم‌های زبان، تنفس نامنظم و سخت، سرفه و اسهال از علائم ابتلای دام به طاعون نشخوار کنندگان است.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان از دام‌های اهلی به وحشی بر اثر اشتراکات زیستگاهی چون آبشخور و تغذیه علف و یا از جانب دام‌های عشایری که در حال کوچ هستند، ظهور می‌کند و قابل انتقال به انسان نبوده و باید در سطح ملی به مقابله و مبارزه با آن اندیشید.

چند سالی است که بیماری نشخوار کنندگان در حال جولان دادن در ایران است و اینجا جای تفاهم نامه‌ای که بین سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست در خصوص بیماری‌های  حیات وحش انعقاد شده خالی است و سئوال همچنان باقی است که چرا رشته تخصصی بیماریها‌ی حیات وحش در بین رشته‌های دانشگاهی وجود ندارد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار