سهم 95 درصدی مردم در آتش‌سوزی طبیعت

مدیر دفتر حفاظت از منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت بیش از 95 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع عوامل انسانی است.

علی تیموری مدیر دفتر حفاظت از منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: خشکسالی و کمبود آب در چند سال اخیر از یک‌سو و سهم 95 درصدی انسان ها هرچند به شکل سهوی از سوی دیگر دست به دست هم داده تا شاهد رشد کمی آتش‌سوزی ها در پنج ماهه اول امسال باشیم.

وی ادامه داد: هرچند تعداد دفعات آتش‌سوزی در پنج ماهه اول امسال نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته رشد کمی داشته ولی به لحاظ کیفی حدود 60 درصد کاهش وسعت حریق در مناطق چهار گانه محیط زیست را شاهد بوده‌ایم.

مدیر دفتر حفاظت از منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در پنج ماهه اول سال گذشته وسعت آتش‌سوزی مناطق چهارگانه محیط زیست پنج‌هزاروسیصد‌هشتاد هکتار  بوده که این آمار  در پنج ماهه اول امسال به دو‌هزارو‌ششصد هکتار کاهش پیدا کرده است.

 تیموری در خصوص اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست جهت مقابله با آتش‌سوزی انجام داده است، افزود: در اردیبهشت و خرداد امسال در بیش از 14 استان کشور مانور اطفای حریق انجام شد که هدف از این عملیات همکاری و آمادگی همه‌ی دستگاه‌های مرتبط استانی با سازمان جنگل‌ها و محیط زیست برای اطفای حریق بود.

وی ادامه داد: راه اندازی ستاد راهبری واکنش سریع برای اطفای حریق در ادارات کل محیط زیست استان‌ها، افزایش نیروی انسانی، آماده‌سازی محیط بانان یگان حفاظت، افزودن پهباد جهت پایش مناطق صعب‌العبور، آموزش مردم مناطق همجوار جنگل‌ها و مراتعی که سابقه آتش‌سوزی داشتند و آموزش گردشگران و تعبیه مکانی برای استقرارشان از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری از روند روبه رشد آتش‌سوزی بوده است.

مدیر دفتر حفاظت از منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافقات انجام شده با سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص همکاری در  اطفای حریق گفت: در زمان آتش‌سوزی هدف پیشگیری و جلوگیری از پیشروی آتش است و بالگردها و هواپیماهای آب‌پاش در زمان گسترش آتش‌ براساس توافقات انجام گرفته با سایر نهادهای دولتی در تکمیل تجهیزات اطفای به کمک می‌آیند.

تیموری با بیان اینکه از پهباد معمولا برای پایش مناطق استفاده می‌کنند افزود: هم اکنون در استان های فارس، گلستان، آذربایجان غربی و لرستان پایش مناطق با پهباد در حال انجام و ارائه گزارش است.

وی در پایان درخصوص بازسازی جنگل‌ها و مراتع سوخته شده ،تصریح کرد: تاکنون اقدامی انجام نشده و برای تعبیه و بازسازی مناطق حریق شده سالها  زمان لازم است تا به وضعیت اولیه خود بازگردد چرا که بار اقتصادی بسیار سنگینی را می‌طلبد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار