همدان:

مناسبت های مذهبی درکشورسرمایه های اجتماعی مردم ایران است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در همدان گفت: مناسبت های مذهبی یکی ازسرمایه های مهم اجتماعی است که اگربتوانیم بدرستی ازاین سرمایه گرانبهاصیانت کنیم توطئه های دشمنان اسلام راخنثی می کنیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان  از همدان؛ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین روحانی نژاد در همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌ های مذهبی افزود : برکات این مناسبت های مذهبی رادرپیروزی انقلاب شکوهمنداسلامی و8سال دفاع مقدس به خوبی شاهدبودیم ودشمنان باپی بردن به اهمیت این فرهنگ اثربخش به این نتیجه رسیدندکه تنهاباجنگ نرم می تواننداین سرمایه عظیم رازبین برده ویااثربخشی آن رابه حداقل برسانند.

وی باتوجه به نزدیک شدن ماه محرم افزود: مامسلمانان پیام عاشورا راازهمین هیئات مذهبی داریم وبایدبااقدامات فرهنگی ازترویج خرافات وانحرافات که سست کننده اعتقادات مذهبی وسلاح نرم دشمنان است جلوگیری به عمل آورد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه اخیراً پیمایشی ده‌ساله در مورد سرمایه‌های اجتماعی و داشته‌های ملی صورت گرفته که هنوز به ‌صورت فراگیر منتشرنشده است افزود: متأسفانه در این پیمایش نشان می‌دهد نسبت به برخی از شاخص‌ها غفلت صورت گرفته است.

وی با تأکید براینکه دشمن با این هدف زیرکانه و به اشکال مختلف در برنامه‌ها و تجمعات دینی و مذهبی ورود پیدا کرد، افزود: گاهی نیروهای مخلص نیز ناخواسته موجب ترویج اهداف دشمن شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی نژاد به مراسم آئینی و محلی در برخی مناطق کشور اشاره و عنوان کرد: این مراسم‌ باید حفظ شود چراکه ریشه، سنت و فرهنگی چند صدساله دارد اما از طرفی نباید در سایر مناطق و استان‌های کشور گسترش یابد .

وی   با اشاره به برخی آسیب‌ها در مراسم‌ مذهبی عنوان کرد: استفاده از شمایل و نمادهای غیرواقعی ائمه، خواندن نوحه‌ها و موسیقی‌های مبتذل، توهین به اهل سنت و ایجاد تفرقه میان مذاهب ازجمله این آسیب‌هاست.

  دراین همایش حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی دشتکی با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی پشتوانه ستاد شئون فرهنگی، بسیار قوی است، اظهار داشت: این ستادکه فعالیت خودراازسال88آغازکرده است وتاکنون 205جلسه درسطح استان برگزارشده است که ۴۳ جلسه استانی و ۱۶۲ جلسه شهرستانی بوده است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با افزودن این مطلب که ۶۵۳ مصوبه نتیجه برگزاری این جلسات بوده است، گفت: ۲۶۵ مصوبه استانی و ۳۸۸ مصوبه شهرستانی گزارش‌شده است.
وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته تبلیغات محیطی در عرصه دینی و مذهبی بسیار نابسامان بود، گفت: یکی از شاخصه‌های ستاد که در دو سال اخیر به آن پرداخته شد ساماندهی این تبلیغات بود.

وی یادآور شد: افزایش مشارکت‌های مردمی، همگرایی و انسجام مذهبی، تقویت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها بخصوص ظرفیت‌های مردمی و تعمیم فعالیت‌های ستاد از بررسی آسیب‌ها در فرهنگ عاشورایی به سایر مناسبت‌ها از رویکردهای این برنامه است.

همچنین دراین همایش کارشناسان وصاحب نظران درنهادهای مختلف با بررسی وارائه راهکارهای کاربردی به آسیب شناسی خرافات وانحرافات درمراسم مذهبی درچندسال اخیرپرداختند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: همدان ، مذهب ، همایش ، ترویج ، اسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.