اهواز؛

کشت تابستانه در حوضه رودخانه‌ها ممنوع شد

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سازمان آب و برق استان به دلیل خشکسالی و کمبود آب، کشت تابستانه در حوضه رودخانه های کرخه، جراحی و زهره را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ محمد قاسمی نژاد به مشکل بی آبی باغات و نخیلات استان اشاره کرد و افزود: تامین آب نخیلات شهرهایی از جمله شادگان، هندیجان، ماهشهر، آبادان و خرمشهر را به شدت با مشکل رو به رو کرده است.

وی تصریح کرد: علاوه کمبود آب، شوری آن هم بر مزارع نیشکر تاثیر منفی گذاشته است.

قاسمی نژاد با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش 50 درصدی کشت تابستانه شلتوک بودیم خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت این محصول به 40 هزار هکتار کاهش یافته است.

این مقام مسئول همچنین به کاهش 30 درصدی سطح زیر کشت ذرت امسال در خوزستان و رسیدن به 70 هزار هکتار و صیفی جات با 15 درصد کاهش به 30 هزار هکتار اشاره کرد.

محمد قاسمی نژاد اذعان داشت: پیش بینی می شود که تولید نخلستان های استان امسال 190 هزار تن باشد.

وی به کاهش 20 هزار تن تولید به دلیل کمبود و شوری آب اشاره کرد و گفت: در صورتی که آب موردنیاز نخلستان ها تامین می شد تولید امسال به 210 هزار تن می رسید.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت: نخیلات خوزستان 43 هزار هکتار و باغات 21 هزار هکتار وسعت دارند.

خوزستان با 14 میلیون تن تولیدات کشاورزی و حدود 1 میلیون هکتار زمین کشاورزی یکی از قطب های اصلی این بخش در کشور محسوب می شود.

شایان ذکر است خوزستان در تولید گندم رتبه نخست کشور را در2  سال گذشته از آن خود کرده است و در کشت تابستانه امسال حدود 300 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت رفته است.

انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.