مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهورز، بومي و ساكن روستا ، آشنا به فرهنگ و زبان مردم خود هستند که خدمات بهداشتي و درمانی اوليه را به مردم منطقه خود ارائه می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد، دکتر خدایی با بیان اینکه خدماتی که بهورزان ارائه می دهند بر اساس نیاز های افراد دسته بندی شده است گفت: در حال حاضر بهترین خدمات سلامت از جمله خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها توسط بهورزان ارائه می شود.

وی اظهار داشت: بهورزان به مدت دو سال دوره های آموزشی را در مراکز مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی می گذرانند و تمام خدمات و برنامه های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت را در خصوص خدمات رسانی به روستائیان ارائه می دهند.

کاهش میزان مرگ و میردر روستا ها ، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد ،واکسیانسیون کودکان ، آموزش مادران و...از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است .

بهره مندی تمام روستاها از خانه های بهداشت

وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام روستا های استان خراسان رضوی دارای خانه ی بهداشت هستند و برنامه پزشک خانواده در این مناطق به طور مستمر اجرا می شود.

رئیس مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: در واقع کار بهورزان حفظ سلامت مردم منطقه ای است که وظیفه خدمت رسانی به آنها را دارند.

وی در مورد تفاوت خدمات بهداشتی در شهر و روستا گفت: بیماران درشهر مستقیما به پزشک مراجعه می کنند در حالی که بهورزان با شناسایی و پیگیری بیماران ، بر طبق وضعیت و پیشینه ی بیماررا به پزشک ارجاع می دهند.

گسترش الگوی کاری بهورزان برای مناطق شهری

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:هم اکنون فرد بیمار ابتدا برای تشخیص وضعیت بیماری خود به پزشک عمومی مراجعه می کند و در صورتیکه وضعیت او وخیم تشخیص داده شود به بیمارستان منتقل می شود.

رئیس مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: باید قبل از بیماری وضعیت هر فرد بررسی شود، تا در مرحله پیشگیری ، بسیاری از بیماری ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدل کاری بهورزان حفظ سلامت و رسیدگی به امور بیماری مردم منطقه زیر نظر انها است گفت: الگوی کاری بهورزان برای مناطق شهری نیز باید گسترش یابد.

وی با بیان ضرورت گسترش الگوی خدمات خانه های بهداشت و نظام شبکه بهداشتي‌درماني درشهرها افزود: بهورزان درجهت ارائه خدمات به مردم همواره موفق بوده اند، که باید در برنامه بهداشتی و درمانی شهرها نیز اجرا شود.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: باید برنامه ای که هم اکنون پزشکان خانواده در شهرها در حال اجرای ان هستند به سوی پیشگیری و مراقبت قبل از رخدا بیماری های واگیر و غیر واگیر در میان افراد جامعه پیش برود.

عملکرد خانه ی بهداشت؛ الگوی پیشگیری از بیماریها

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برنامه بهورزان و خانه های بهداشت جزو الگوهای موفق اداره خدمات بهداشت ودرمان کشور هستند، اظهار داشت: عملکرد مراکز خانه های بهداشت جزو بهترین الگوها در پیشگیری از بیماری ها هستند.

رئیس مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برنامه ارائه خدمات بهورزان و خانه های بهداشت قرار شد که ابتدا در روستاها و مناطق محروم اجرا شود و سپس به شهرهای کوچک و بزرگ ارجاء داده شود.

خانه های بهداشت ایران، موفق در دنیا

وی با بیان اینکه اجرای برنامه های خانه بهداشت ایران در سطح جهانی موفق ترین برنامه و طرح در ارایه خدمات بهداشتی ودرمانی بوده است، گفت: این در حالی است که کشور هایی مانند اروپا و آمریکا با وجود اختصاص سرانه درمانی کلان، در بحث ارائه خدمات درمانی با مشکل روبه رو هستند.

رئیس مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: در حال حاضر ایران ا زنظر سازمان بهداشت جهانی جزو بهترین برنامه ها از نظر اجرای برنامه های پیشگیری از بیماری در مناطق محروم بوده است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: چند سالی است که با توجه به تجربه ایران در ریشه کن کردن بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، سازمان بهداشت جهانی از متخصصان و صاحبنظران ایران بهره مند شده است.

رونمایی از جدیدترین شماره مجله بهورز

وی با بیان اینکه از 24 سال قبل، هر سال 50 هزار جلد مجله بهورز چاپ می شود بیان داشت: این مجله همه ساله برای مرکز بهداشت استان خراسان رضو ی و همچنین کل دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت و اموزش پزشکی نیز ارسال می شود.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به استقبال فروان دانشگاههای علوم پزشکی کشور از مجله بهورز اظهار داشت: همزمان با روز بهورز از جدیدترین شماره این مجله نیز رونمایی می شود.

بهورز، همواره تلاش می کند گامی برای تامين ،حفظ و ارتقاي سلامت مردم تحت پوشش خود بردارد و با ابزار كاري كه در دست دارد مي كوشد در جهت تحقق اهداف بهداشتي كشور حرکت کند که همواره باید قدردان زحمات این افراد ایثارگر در جهت ارتقای سلامت نظام سلامت کشور بود.

۱۲ شهریور ماه به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است در چنین روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وقت با هدف خدمت رسانی و فقر زدایی هر چه بیشتر از جمعیت روستایی، دست به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصص این خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند .

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.