ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه جشن خانه سینما شب گذشته با حضور جمعی از هنرمندان و سینماگران در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوایز بخش ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه جشن خانه سینما شب گذشته با حضور جمعی از هنرمندان و سینماگران در ایوان شمس برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن بر عهده شهاب رضویان بود بعد از پخش تلاوتی از آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران این برنامه آغاز شد.

در ابتدا رضویان با بیان خوش‌آمدگویی و یادی از علی طباطبایی و مرتضی ندایی و آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان از همایون اسعدیان دعوت کرد برای بیان صحبت‌هایی در خصوص این جشن به روی صحنه بیاید.

در ابتدا همایون اسعدیان گفت: به همه فیلم‌سازان کوتاه و میهمانان عزیز خوش‌آمد می‌گویم. من در دوران هنری‌ام چند فیلم کوتاه 8 میلیمتری ساختم که الان وجود خارجی ندارد و فیلم‌های خوبی نبوده و اگر به من بگویند که فیلم کوتاه بساز قطعا فیلم بدی خواهم ساخت چون بلد نیستم فیلم کوتاه بسازم.

وی افزود: فکر می‌کنم فیلم کوتاه هویت مستقلی دارد و بعضی مواقع از ساخت فیلم‌های کوتاه حیرت می‌کنم از ذهنیت فیلم‌سازان فیلم کوتاه که تمام عمرشان را صرف این مقوله می‌کنند و هیچ وقت فکر ورود به عرصه فیلم نیمه بلند و بلند نیستم و برای کار خود ارزش قائلم لذت می‌برم. امیدوارم این ذهنیت در افکار دیگر فیلم‌سازان نیز به وجود بیاید و بدانند که فیلم کوتاه سکوی پرتاب برای ساخت فیلم بلند نیست و در ادامه برای کسانی که امشب جوایزی دریافت می‌کنند، آرزوی موفقیت دارم.

مسعود امینی تیرانی مدیر هماهنگی بخش فیلم کوتاه بیان کرد: وقتی هفدهمین جشن بزرگ خانه سینمای ایران آغاز شد 361 فیلم کوتاه به دبیرخانه جشن رسید که هفتاد درصد آن را بخش خصوصی ساخته بودند. هزینه ساخت این بخش کمتر از 3 میلیارد تومان به اندازه 2 یا 3 فیلم بلند است. بعد یک گروه سیزده نفری، 57 فیلم را برای بخش داوری انتخاب کردند و می‌توانستند فیلم‌های کوتاه بیشتر یا کمتری هم انتخاب کنند اما انتخاب حق آنها بود و ما نمی‌توانستیم بر تصمیم آنها دخالت کنیم اما فیلم بلندی‌ها در کار هم دخالت می‌کنند و خبرهایش را ما می‌شنویم می‌توانیم طول دعواهایشان را با خط‌کش اندازه بگیریم.

وی ادامه داد: یک روز با مجید برزگر به توافق نظری رسیدیم که فیلم کوتاه خط‌کش سینما است و می‌توان با آن خط‌های کوچکی کشید که مسیر سینما را مشخص می‌کنند که راحت در جیب جا می‌گیرد همه وقت و همه چیز را با آن اندازه گرفت هر چیز خوب و بد، اما هیچ کس دوست ندارد با خط ‌کش فیلم کوتاه اندازه‌گیری شود. 

وی افزود: بعد یک گروه 70 نفره فیلم‌ها را طی دو روز دیدند و در نهایت نامزدهای خود را اعلام کردند که از آنها ممنونم، متاسفانه امسال فیلم‌های تجربی زیادی به جشن نرسید اما فیلم‌های داستانی خوبی داشتیم و سعی شده با خط‌ کش آکادمی که فکر می‌کنیم خط کش درستی است، آثار بررسی شود.

وی ادامه داد: قرار بود کارهای بیشتر و بهتری انجام دهیم اما نشد چون اسپانسری ما را حمایت نکرد. فیلم کوتاه را خودمان حمایت می‌کنیم که از همه بهتره. گلایه‌های بیشتری داریم که صلاح نیست در جشن گفته شود، آقای میرکریمی عزیز از شما ممنونم و درخواست می‌کنیم سال آینده در شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما یک نفر از صنف فیلم کوتاه حضور داشته باشد. مگر جشن فیلم کوتاه یکی از جشن‌های چهارگانه جشن بزرگ سینمای ایران نیست؟

در ادامه برنامه فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای برای بزرگداشت بهرام بیضایی و اهدای نمادین تندیس برای بیضایی که توسط طلا محسنی و محمدرضا درویشی ساخته شده بود، پخش شد که مجید برزگر در این راستا بیان کرد: خوشحالم که ششمین جشن مستقل ما برگزار شد. 

وی افزود: از شش سال پیش به همت آقای شیروانی، شهرام مکری،‌محمد پوراسماعیلی، یاری، نعمتی و دوستانی که در هیئت مدیره بودند نشان افتخاری که الان شاهد آن هستیم از طرف انجمن فیلم کوتاه ساخته شد و به کسانی اهدا شود که بیشترین تاثیر را بر ما می‌گذارند البته این تاثیر فقط به عنوان فیلم‌سازی نبود بلکه در همه امور به چشم می‌خورد.

وی افزود: از سال اول تا به امروز عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد، ناصر تقوایی، کیانوش عیاری این تندیس ویژه را دریافت کردند و همه این سال‌ها بیضایی در صدر لیست ما بود و امیدوار بودیم طلسم بشکند و او برگردد که نشد، امسال نیز قرار شد بیضایی انتخاب اول ما باشد زمانی که با وی تماس گرفتیم یک جمله پَشت تلفن به من گفت و آن جمله این بود تا کار جدی نداشته باشم شاید دیگر به ایران بازنگردم.

در ادامه برنامه کیانوش عیاری در خصوص بهرام بیضایی گفت: دیدن این همه عناوین و نوشتن کتاب و فعالیت‌های فرهنگی بی‌شمار توسط بیضایی هیجان انگیز است و او در عرصه سینما ، فیلم کوتاه و ... بسیار حرفه‌ای است و دیدن دقایقی از آنها برای همه ما خاطره‌انگیز و باعث شعف است و خوشحالم در این جمعی که از بیضایی تقدیر می‌شود، حضور دارم.

ایرج رامین‌فر بیان کرد: صحبت کردن راجع به بیضایی با آن پرونده درخشان احتیاج به زمان بیشتری دارد او باید فیلم بسازد چون بعد از نیم قرن فعالیت بر روی تاریخ، زبان، هنرهای نمایشی، فیلمنامه و نمایش‌نامه هشت فیلم بیشتر نساخته که این آمار پایینی است و امیدوارم امکاناتی ایجاد شود که او برگردد و برای ساختن فیلمش اعتماد کند. دل من به شخصه برای او تنگ شده و منتظرم به من زنگ بزند و بگوید فیلم بسازیم.

کریم لک ‌زاده که بیشترین جوایز جشن فیلم کوتاه خانه سینما را از آن خود کرد، اظهار داشت: در منفی هشت درجه  که کار می‌کردیم ده نفر بودیم و الان من تنها اینجا هستم و بی‌انصافی است که از بقیه دوستان تشکر نکنم. جایزه را به مهدی رشیدی که در روزهای ناامیدی انگیزه اصلی من برای ساخت فیلم شد تشکر می‌کنم.

در پایان برنامه و اهدای جایزه بهترین فیلم تمام نامزدها روی صحنه آمدند و این جایزه به کریم لک‌زاده تعلق گرفت و فیلم او یعنی قمارباز پخش شد.

گفتنی است؛ تندیس ویژه‌ای که توسط انجمن فیلم کوتاه ایران تهیه شده و امسال به بیضایی تعلق گرفت توسط محمدرضا درویشی به دست او رسیده است.

شایان ذکر است در این مراسم افرادی چون هوشنگ گلمکانی‌، امین تارخ، حبیب ایل‌بیگی، فرید فرخنده کیش، شهرام مکری، کیانوش عیاری،‌ مازیار میری، همایون اسعدیان، مجید برزگر و ... حضور داشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار