مرتضی پاشایی با وجود زمینه مرگ سیاوش در شاهنامه و تأثیر عمیق آن بر روی فکر مردم تبدیل به سیاوش ایرانی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری مراسم رونمایی از کتاب یکی بود یکی نبود مرتضی پاشایی که امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد مسعود کوثری کارشناس رسانه گفت: مرتضی پاشایی با توجه به شباهتش به شخصیت‌ سیاوش شاهنامه و تأثیر داستان سیاوش بر روی ذهن جامعه ایرانی تبدیل به سیاوش ایرانی شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود میزان گستردگی اجتماع حاضر در مراسم تشیع جنازه مرتضی پاشایی را اجتماع لحظه‌ای دانست و افزود: ما در مورد خیلی از مباحث متشابه با فوت مرتضی پاشایی مطالعات تک‌نگاری نداریم و باید منوگراف‌هایی در این زمینه تدوین شود تا داده‌های لازم برای تحقیقات آینده را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که نویسنده‌ کتاب «یکی بود، یکی نبود» مرتضی پاشایی از بی‌توجهی جامعه دانشگاهی نسبت پردازش به ابعاد مختلف حضور اجتماع گسترده در تشیع جنازه این خواننده انتقاد می‌کند باید بگویم که به راستی 5 سال بعد ما باید به چه چیزی استناد کرده و تحقیقاتی در این زمینه را ارائه بدهیم. 

این کارشناس رسانه اظهار داشت: بهتر است در ایران خیلی حرف تئوری سطح بالا نزنیم و در مورد مستند کردن اتفاقات متشابه با تشیع جنازه مرتضی پاشایی فعالیت‌های بیشتری انجام بدهیم.

کوثری افزود: در جامعه ما هر کسی باید کار خودش را بکند و جایش نباید عوض شود تا این ایفای نقش در قالب حلقه‌های تکمیلی در کنار یکدیگر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ما یک نظام شهرت و ضد شهرت داریم و البته نظام ضد شهرت بیشتر از نظام شهرت کار می‌کن بنابراین نمی توانیم کسی را ستاره بکنیم.

وی انتشار کتاب «یکی بود، یکی نبود» مرتضی پاشایی و رونمایی از این کتاب را یک استثنا دانست و گفت: این کتاب روایه شهرت نداشته و به همین دلیل هم با مخالفتی رو به رو نشده است. 

این کارشناس رسانه گفت: مردم ما هم‌اکنون در حال انتقال از عرصه سیاسی به عرصه اجتماعی هستند و پاشایی نیز در این فضا مطرح شد و بنابراین ما باید انتظار پدیده‌های مشابهی در این حوزه را داشته باشیم.

کوثری با تأکید بر اینکه پاشایی دیگر آن اوج را تجربه نمی‌کند و در آرامش خود باقی می‌ماند افزود: از دلایل حضور جمعیت گسترده در تشیع جنازه مرتضی پاشایی می‌توان به برهم خوردن نظام‌های سابق اجتماعی و وفاق جامعه با محوریت موضوعات مرتبط با زندگی‌شان اشاره کرد.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی و جوان بودن پاشایی می‌تواند به امر ایجاد یک اجتماع لحظه‌ای کمک کند و احتمال بروز اجتماعات لحظه‌ای حول محور اتفاقات زیاد است زیرا مردم جهان از تقسیم‌بند‌های طبقاتی گذشته خسته شده‌اند و این مورد درباره ایران نیز صدق می‌کند.

کوثری با اشاره به اینکه ما به یک آرامش نیاز داریم اظهار داشت: من فکر می‌کنم جامعه‌شناسی که عمری صدساله دارد توجه کمتری به عواطف اجتماعی کرده و این در صورتی که جوامع جدید و جامعه ایران نیاز به تنفس‌گاه دارند.

وی گفت: ما در جامع جدید دائماً‌ در معرض مباحث مختلف هستیم و مدیریت اجتماعی مناسب برای جامعه مدرن این است که به ایجاد تنفس‌گاه‌های مناسب برای مردم بیندیشد و تخلیه‌ روحی مردم را به تعویق نیندازد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پدیده فوت پاشایی شهرت از آن این خواننده نبوده و ما و به ما بر می‌گردد. همچنین محسنیان راد کارشناس رسانه در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب «یکی بود، یکی نبود»‌ مرتضی پاشایی گفت: اصولاً در همه جای دنیا و کشورهای پیشرفته رسم بر این است که درباره رویداد‌های که جامعه را تحریک کرده بعد از انتشار خبر کتابی منتشر کند و فاصله انتشار این کتاب با وقوع رویداد چنان کم است که ما را متعجب می‌کند.

وی افزود: امروزه اکثر رسانه‌ها برای تهیه‌ یک مصاحبه زمانی برابر یک ماه را اختصاص می دهند و اما روزنامه‌های ما به همان سرعتی که منتشر می‌شوند مطالبشان را نیز توبیخ می‌کنند وعملاً‌ وقت و انرژی به کارهای تولیدی آنها نمی‌شود.

این کارشناس رسانه اظهار داشت: کتاب «یکی بود یکی نبود»‌ مرتضی پاشایی این خلع موجود در زمینه صرف و انرژی برای تولید یک اثر ژورنالیستی را پر کرده است.

وی ادامه داد: من پاشایی را نمی‌شناختم ولی می‌توانم بگویم دانشگاهیان با وقوع رویداد و پدیده فوت این خواننده تعجب نکردند زیرا با توجه به نظریه سرایت روانی گاهی یک محرک می‌تواند جمعیتی را تحریک کرده و پس از مواجه با واکنش آن جامعه تبدیل به محرکی دیگر شود.

محسنیان راد تصریح کرد: امروزه فضای مجازی به گونه‌ای عمل می‌کند که دیگر لازم نیست جمعیتی برای تحریک شدن زیر یک سقف جغرافیایی جمع شوند.

وی پدیده فوت مرتضی پاشایی را یک امر طبیعی دانست و گفت: بر خلاف آنچه که در کتاب آمده نخبگان ما با متن مردم و نشر جوان فاصله چندانی ندارند زیرا این نخبگان دانشمندانی هستند که نگرانی مردم و جامعه‌شان را دارند.

وی ادامه داد: ما در طول 35 سال گذشته دچار سوء تفاهمی به نام وحدت کلمه بوده‌ایم و اگر این سوء تفاهم کنار بگذاریم متوجه می‌شویم که کسانی که به خیابان می‌آیند و سوگواری می‌کنند کار خلافی نکرده‌اند.

وی در پایان خود شخصیت‌هایی همچون مرتضی پاشایی را یکی از دلایل ایجاد پدیده‌هایی همچون فوت این خواننده دانست و گفت: از دلایل دیگر این امر می‌توان به زمینه موجود در جامعه اشاره کرد.

همچنین اسماعیل رمضانی نویسنده کتاب «یکی بود، یکی نبود» مرتضی پاشایی در بخش دیگری از این مراسم خود را یک روزنامه‌نگار دانست و اظهار داشت: انگیزه من برای نگارش این کتاب «یکی بود، یکی نبود» مرتضی پاشایی بی‌توجهی استادان و دانشجویان به پردازش به مباحثی همچون پدیده فوت این خواننده است. همچنین امیر لعلی مدیر انتشار سیمای شرق در بخش دیگر از این مراسم گفت: اسماعیل رمضانی کتاب «یکی بود، یکی نبود» مرتضی پاشایی نوشته و فراینده تحقیق و ویرایش آن پیش از فرا رسیده سال 94 به پایان رسید و پس از نوروز 94 نیز مجوز گرفت.

وی در ادامه گفت: طی ده ماه گذشته شاهد آن بوده‌ایم که هیجاناتی در جامعه رخ داد و این هیجانات مرتبط با فوت مرتض پاشایی بود بنابراین ما سعی کردیم کتاب تحمیلی «یکی بود، یکی نبود» مرتضی  پاشای را دور از این هیجانات رونمایی کنیم.

وی افزود: پدیده مرتضی پاشایی از ابعاد مختلف قابل بررسی است و این پدیده تحمیل‌های اجتماعی از یک واقعیت را ارائه می‌دهد اما این مبحث مهم است که آیا این واقعیت حقیقی است یا برساخته و رسانه‌ها در این مورد چه نقشی دارند.

مدیر انتشارات سیمای شرق خاطرنشان کرد:‌ آنچه مسلم است این است که شاید وقت آن رسیده که در نفی رسانه‌های غیر رسمی یک بازنگری داشته باشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۰۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
مسئله مرحوم پاشایی نیست .مسئله اینه چرا تو ایران وقتی یه نفر از دنیا میره تازه ما یادمون میاد اون شخص کی بود.چرا اون زمان که مرحوم پاشایی زنده بود انقدر ازش تعریف و تمجید نمیکردید.واقعا چرا؟تا زنده هستیم باید قدر همدیگه رو بدونیم.
Iran (Islamic Republic of)
زابلی
۱۳:۳۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
مسخره کردید ماهارو ولن کنید دیگه . . . اه اه اه اه . . . پاشایی . . . پاشایی . . .درآوردید که حالم بد میشه وقتی این اسمو میشنوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
متاسفم برات حسادت هم بلد نیستین اخه
Iran (Islamic Republic of)
بچه مشد
۱۹:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
شما ها از کی خوشتون میاد مطمئن باش کسیم از تو خوشش نمیاد بدبخت حسود به مرده ام حسادت میکنین!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار