مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان از پر کردن 236 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان با 18 میلیون و 500 هزار مترمکعب آبدهی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛مرتضی عزالدین گفت: یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد چاههای غیرمجازی که  پر شده اند مربوط به شهرستانهای رزن وکبودرآهنگ است اظهار داشت:از خرداد سال گذشته تا کنون تعداد 895 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است که به میزان بیش از 99 میلیون متر مکعب در مصرف آبهای زیرزمینی صرفه جویی شده است.

مدیر عامل شرکت اظهارکرد: تاکنون بیش از هزارو 736 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده است و تعداد هزار و 180 حلقه کارت آنها شارژ شده است که 60 درصد این تعداد کنتور از اعتبارات دولتی و بقیه  با هزینه مالک نصب شده است که این روند به سرعت در حال انجام است.

مهندس عزالدین خاطر نشان کرد: با نصب کنتور های هوشمند آب و برق، کنترل بر روی چاه ها  دقیق تر می شود و میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی دائماً رصد می شود.

وی اظهارکرد: مردم نباید اینگونه فکر کنند که کنتورهای هوشمند ابزاری برای کنترل آنهاست، بلکه کنتورهای هوشمند ابزاری برای صرفه جویی و جلوگیری از زیاده خواهی بعضی از کشاورزان متخلف است.

وی افزود: مردم باید این موضوع را درک کنند اگر امروز وضعیت منابع آبی را کنترل نکنیم فردا آبی برای آیندگان باقی نخواهد ماند.

وی گفت: دشت ممنوعه اگر کنترل نشود فردا تبدیل به دشت ممنوعه بحرانی ودر آینده به بیابان تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت افزود: بعضی از کشاورزان با برداشت بی رویه و اضافه از منابع آب زیر زمینی به فکر سود خود هستند که این موضوع یک تخلف کیفری است.

مرتضی عزالدین وضعیت دشت های استان را همچنان نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: وضعیت همه دشتهای استان ممنوعه  هستند و از این بین وضعیت دشت کبودرآهنگ به مرحله بحرانی رسیده است.

از ابتدای سال جاری تا کنون در شهرستانهای بهار 51 حلقه، کبودرآهنگ 39، تویسرکان 38حلقه، ، همدان 37حلقه، رزن 29 حلقه، ملایر 17حلقه، اسدآباد 10 حلقه، نهاوند 8 حلقه و فامنین 7 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است و17 گروه گشت و بازرسی به صورت شبانه روزی در دشت های استان فعالیت می کنند تا از حفر چاه های غیر مجاز  و اضافه برداشت ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: همدان ، حلقه ، مجاز ، سال ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.