جولین آسانژ: من به اسنودن توصیه کردم به روسیه برود

موسس سایت افشاگری ویکی‌لیکس گفت او به افشاگر آمریکایی توصیه کرد به جای آمریکای لاتین به روسیه پناه ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، موسس پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس می‌گوید او به ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی و کارمند سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA)، توصیه کرد به جای آمریکای لاتین به روسیه پناه ببرد.

جولین آسانژ شنبه (7 شهریور) در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «تایمز» گفت اسنودن «امریکای لاتین را ترجیح می‌داد؛ اما من توصیه کردم که بهتر است به روسیه پناهنده شود... این خطر وجود داشت که عده‌ای به دستور سیا (سازمان جاسوسی امریکا) در آمریکای لاتین اسنودن را ربوده و احتمالاً بکشند.»

جولین آسانژ، موسس پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس همچنین با اشاره به نقش خود در سفر اسنودن به مسکو، تاکید کرد او به خوبی آگاه بود چنانچه به روسیه (رقیب اصلی آمریکا) پناه ببرد چه جنجالی به پا خواهد شد. 

آسانژ افزود هنگامی که اسنودن سال 2013 تصمیم گرفت اسناد محرمانۀ آژانس امنیت ملی را در هنگ کنگِ چین افشا کند، او یکی از کارکنانش را مامور کمک به این افشاگر امریکایی کرد.

اسنودن دو برنامه فوق محرمانه جاسوسی دولت آمریکا را افشا کرد که بر مبنای آن آشکار شد آژانس امنیت ملی و اداره تحقیقات فدرال (FBI) مکالمات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی و اروپایی‌ را شنود و اطلاعات اینترنتی شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت را بررسی می‌کنند.

آسانژ نیز در سال 2010 با انتشار صدها هزار سند محرمانه نظامی و دیپلماتیکِ آمریکا از جمله اسناد مربوط به درگیری‌های عراق و افغانستان خشم مقامات واشینگتن را برانگیخت و از آن زمان در این کشور تحت تعقیب است.

مؤسس ویکی‌لیکس از ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و پس از محکوم شدن به سوء استفاده جنسی در دادگاهی در سوئد، از اکوادور پناهندگی سیاسی گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار