اگر می‎خواهیم پارک علم و فناوری موفق داشته باشیم باید یک دانشگاه کارآفرین در کنار آن وجود داشته باشد که ظرفیت‎ها، توانمندی‎ها و استعدادها را شناسایی و جذب کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری كه در سالن همایش تبلیغات اسلامی اين استان برگزار شد اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری نهادهایی هستند که به صورت جامع در همه عرصه‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند.

وی نقش پارک‌های علم و فناوری را در توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی دنیا بی‌بدیل دانست و افزود: در دنیا هر جایی که توسعه پیدا نکرده باشند، به سراغ پارک‎های علم و فناوری می‎روند زیرا پارک‎ها در توسعه و رفاه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه نقش اثرگذاری دارند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم اساس برنامه پارک‌هاي علم و فناوري را استفاده از نیروها و سرمایه‌های فکری جامعه خواند و تصریح کرد: دنیای امروز رشد و توسعه خود را مدیون پارک‎های علم و فناوری است.

وی با یادآوری تاسیس نخستین پارک علم و فناوری در کشور در دهه 80 خاطرنشان کرد: اگر چه پارک‎هاي علم و فناوري در کشور به یک بلوغ رسیده‎اند؛ اما هنوز در استان‎هایی مانند چهارمحال و بختیاری جوان هستند و باید با عزم و همت همه دستگاه‎ها زمینه برای نقش‎آفرینی هر چه بیشتر پارک‌های علم و فناوری در بخش خصوصی فراهم شود.

دكتر پيري از راه‎اندازی دفتر دانشگاه‎های کارآفرین در کشور خبر داد و افزود: پارک‎های علم و فناوری برای پیشبرد اهداف و برنامه‎های خود نیازمند حمایت و پشتیبانی مجموعه‌های دانشگاهی هستند به گونه‎ای که دانشگاه‎ها بخشی از ماموریت‎های خود را با این نهاد همراه می‌کنند.

وي همچنين مسئله اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: بخش مهم تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‎های دانش بنیان است که در راستای تحقق این مهم، رسالت پارک‎های علم و فناوری بسیار مهم و اساسی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه متاسفانه هنوز به این باور قلبی نرسیده‎ایم که توجه به فناوری موجب توسعه و پیشرفت می‎شود، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ نگاه به فناوری در کشور ضعیف است.

وي به تشریح ماموریت جدید پارک‎های علم و فناوری در استان‎ها پرداخت و گفت: از این پس هر استان بر اساس مزیت‎ها و ظرفیت‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک ماموریت را بر عهده می‎گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم همچنين از آمادگی این وزارتخانه برای تبدیل ایده های پژوهشی به فناوری با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

دكتر پيري افزود: بخش خصوصی نیازهای علمی و پژوهشی خود را از طریق پارک علم و فناوری به دانشگاه ها ارائه دهد تا نیمی از تسهیلات برای تحقق ایده به فناوری از طریق وزارت علوم و نیم دیگر از محل بخش خصوص تامین شود.

وی از اختصاص 260 میلیارد ریال اعتبار به پارک های علم و فناوری در استان ها خبر داد و گفت: مبلغ این اعتبارات متناسب با تعداد طرح های پژوهشی بخش خصوصی تامین می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، حرکت تخصصی پارک های علم و فناوری، بهره گیری از دانش بومی و ظرفیت های استان ها، مشارکت و همراهی صنعت و دانشگاه ها در استان ها و شکل گیری یک دانشگاه کار آفرین را از مهم‌ترین راهکارهای تبدیل ایده به فناوری دانست.

دکتر پیری با تبیین اهمیت برقراری تعامل بین المللی با دیگر دانشگاه ها، گفت: در قزاقستان دفتر خدمات فناوری ایجاد شده است، در بحث انتقال تکنولوژی با کشور ایتالیا و در زمینه اجرای طرح هایی مشترک با آفریقای جنوبی همکاری داریم.

 در ادامه رحيم ابراهيمي رئيس سابق پارك علم و فناوري چهارمحال و بختياري افتتاح مرکز تخصصی رشد فناوری در استان را یکی از مهم‎ترین اقدامات دوران مدیریت خود عنوان کرد.

وي افزود: راه‎اندازی مجتمع کارگاهی، گرفتن ردیف بودجه و چارت سازمان و میزبانی از مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور در سال گذشته بخشی از اقدامات انجام گرفته در این نهاد است.
 سپس اسماعیل پیر علی رئیس جدید پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری ظرفیت و پتانسیل های بالایی مانند حوزه دام، کشاورزی و گردشگری دارد.

وی تصریح کرد: یکی از عرصه های مهمی که شرکت های دانش بنیان می توانند در آن وارد شود حوزه کشاورزی، دام و شیلات است.

رئیس جدید پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در حوزه گیاهان دارویی نیز استانی مستعد است و رویشگاه بسیاری از گیاهان دارویی است که شرکت های دانش بنیان می توانند در این حوزه ها وارد شوند و فعالیت کنند.

وي در خاتمه تاکید کرد: نخبگان باید در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان مانند گیاهان دارویی و کشاورزی وارد شوند.

گفتني است در این مراسم که با حضور رئیس و کارکنان پارک علم و فناوری استان چهارمحال وبختیاری و نمایندگان شرکت های رشد برگزار شد، از تلاش های دکتر ابراهیمی رئيس پيشين اين پارك تقدیر و حكم دكتر پيرعلي سرپرست جديد پارک  علم وفناوری چهار محال بختیاری از سوي وزير علوم توسط دكتر خسرو پيري به وي اعطا شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.