افزایش مخالفت جمهوریخواهان آمریکا با توافق هسته ای ایران

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد مخالفت با توافق هسته ای ایران در میان جمهوریخواهان آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، نتایج یک نظرسنجی که به وسیله ی خبرگزاری رویترز انجام شد نشان داد: مخالفت با توافق هسته ای ایران در میان جمهوریخواهان آمریکا طی ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.
این موضوع بازتاب دهنده کشمکش میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا و در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور تلاش خواهد کرد موافقت سنا را با این توافق جلب کند.
این نظرسنجی که زمان آن مربوط به فاصله 20 تا 27 ماه اوت (29 مرداد تا 5 شهریور) است نشان داد 54 درصد از جمهوریخواهان آمریکا اکنون با توافق هسته ای ایران مخالف هستند. این در حالی است که میزان مخالفت جمهوریخواهان آمریکا با توافق هسته ای ایران در ماه ژوئیه برابر با 45 درصد و در ماه آوریل تنها 30 درصد بود.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد حمایت جمهوریخواهان از این توافق، به رقم 46 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که این رقم پیشتر در ماه ژوئیه برابر با 52 درصد بود. مخالفت با این توافق میان دموکرات ها نیز 16 درصد اعلام شد که در مقایسه با ارقام پیشین، تغییری را نشان نمی دهد.
بر اساس یافته های این نظرسنجی، حمایت جمهوریخواهان از توافق هسته ای ایران به 19 درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در نظرسنجی های ماه ژوئیه (تیر-مرداد) برابر با 26 درصد بود. بیش از دو سوم جمهوریخواهانی که در این نظرسنجی شرکت کردند (برابر با 71 درصد)، اعلام کردند در صورتی که اعضای جمهوریخواه کنگره از این توافق تاریخی حمایت کنند، به احتمال زیاد به این افراد رای نخواهند داد.
جمهوریخواهان کنگره به شدت با توافق هسته ای ایران مخالف هستند و با این موضع گیری خود باعث شده اند کاخ سفید به سختی تلاش کند تا حمایت دموکرات ها از این توافق را در سنا و مجلس نمایندگان جلب کند.
بر اساس پیش بینی های انجام شده، کنگره آمریکا ماه آینده در خصوص این توافق رای گیری خواهد کرد. مهلت 60 روزه کنگره برای بررسی این توافق، ماه آینده به پایان خواهد رسید. این گونه به نظر می رسد که اوباما توانسته است حمایت کافی قانونگذاران آمریکا را جلب کند تا بدین ترتیب مانع لغو وتوی احتمالی خود علیه قطعنامه ای شود که ممکن است در مخالفت با توافق هسته ای ایران به تصویب برسد.
نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد: در میان دموکرات های آمریکا، تنها 17 درصد اعلام کردند احتمال رای دادن آنها به قانونگذارانی که از توافق هسته ای حمایت می کنند، کمتر خواهد بود. این در حالی است که 47 درصد از دموکرات ها اعلام کردند احتمال رای دادن آنها به چنین قانونگذارانی، بیشتر خواهد بود.
در مجموع، 63 درصد از پاسخگویان ادعا کردند ایران در خصوص عمل کردن به وعده های خود بر اساس توافق هسته ای، قابل اعتماد نیست.
همچنین 68 درصد از جمهوریخواهان نیز مدعی شدند: درپی توافق هسته ای ایران، این کشور به یک تهدید بزرگتر برای آمریکا تبدیل خواهد شد.
این در حالی است که این رقم در ماه ژوئیه برابر با 64 درصد بود. همچنین تنها 33 درصد از دموکرات های آمریکا مدعی هستند ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید بزرگ است.
از میان 2015 شهروند آمریکایی که در این نظرسنجی اینترنتی شرکت کردند، 808 نفر دموکرات، 704 نفر جمهوریخواه و 279 نفر مستقل بودند. شاخص دقت این نظرسنجی، مثبت و منفی دو و نیم درصد تعیین شد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار