اغلب ایرانیانی که از هواپیما به عنوان وسیله نقلیه استفاده میکنند، بارها و بارها از بلندگوی فرودگاهها شنیدهاند که
.
وجود تاخیر در پروازها توسط
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی به عنوان بخشی از عملیات پروازی پذیرفته شده است و دلایل متعددی چون مشکلات ناشی از آب و هوای مبدا، مقصد یا مسیر و یا ترافیک هوایی و همچنین نقص فنی میتواند سبب ایجاد تاخیر شود.
در صنعت هوانوردی ما عاملی تحت عنوان تحریم هم ذکر میشود که در گفتمان مدیران بار بیشتر تاخیرها را به دوش میکشد.
به نظر می رسد راحتترین راه برای فرار از زیر بار مسئولیت تاخیرها اشاره به تحریمهای غیرانسانی در صنعت هوانوردی است اما آیا واقعا بیشتر تاخیرها به این دلیل اتفاق میافتد؟ بیشک پاسخ مثبت به نوعی ساده انگارانه خواهد بود چرا که عوامل تاثیرگذار بر تاخیر پرواز بیش از این است و تحریم یکی از این دلایل است.
بیتردید از این دست موضوعات کم نیست که ربطی به تحریم ندارد، گم شدن بار
مسافر به دلیل مکانیزه نبودن سیستم بار، آماده نبودن باند، پذیرش بیش از حد
پرواز در ساعاتی خاص از روز و... همه و همه روی پروازها تاثیر دارند و
میتوانند آنها را با تاخیر مواجه کنند.
در واقع آنچه مهم است و نباید فراموش کنیم، این
است که بسیاری از مشکلات به نبود مدیریت و هماهنگی در برخی دستورالعملها
برمیگردد، چون به طور کلی سیستم حمل و نقل هوایی زنجیرهای از همکاری میان
گروههای مختلف است.
در این زمینه به طور کلی میتوان مشکلات دخیل
در تاخیر پروازها را به گروههای خدمات فرودگاهی، خود ایرلاین، شرایط جوی و
در نهایت مسائل امنیتی مربوط دانست.
مسافرانی که قصد سفرهای هوایی دارند حقوق خود را نمیدانند و این
بهترین موقعیت را برای شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای هواپیمایی فراهم
آورده است.
آژانسها در کشور ما به جز فروش بلیط چه خدماتی به مسافران خود ارائه میدهند؟ آیا واقعا نقش این مجموعه یعنی آژانسهای مسافرتی فقط فروش بلیط است و مسئولیت دیگری در خصوص مسافران خود ندارند؟
نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی:
چهار دولی: حقوق مسافران نباید نادیده گرفته شود
"علی نعمت چهاردولی" عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: حقوق مسافر یکی از مباحثی است که شورای عالی هواپیمایی کشوری به آن توجه ویژه دارد.
وی اظهار داشت: باید بپذیریم که به علت تحریمها شرکتهای هواپیمایی دچار مشکلات هستند اما نباید حقوق مسافران نادیده گرفته شود در واقع حقوق عمومی و حقوق خصوصی مسافران باید مورد توجه قرار بگیرد که تاخیر در پرواز جزء حقوق خصوصی مسافران است و باید ضرر و زیان مسافران به علت تاخیر پیگیری شود.
این نماینده مجلس راهکار برون رفت از مشکلات موجود را نظارت در امر پروازها دانست و تصریح کرد: باید نهاد ناظری خارج از سازمان هواپیمایی تعیین شود.
خسروی: با عاملان تاخیر در پروازها باید برخورد کرد"علیرضا خسروی" در گفتو گو با خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش تاخیرهای پروازی گفت: ضعف در مدیریت سازمانهای هواپیمایی عاملی مهم در ایجاد این وضعیت میباشد.
عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: گاهی اوقات نیز مشکلات امور فرودگاه و یا بدهکاری شرکتهای هواپیمایی منجر به اعتصاب شرکتهای هواپیمایی و تاخیر در پروازها میشود.
وی با بیان اینکه باید پروازها مطابق استانداردهای لازم و کیفیت بالا تنظیم شوند، اذعان داشت: دولت تاکنون در تمام امور به سازمانهای هواپیمایی کمک کرده، با این وجود اگر مشکلی به وجود آید به دلیل مشکلات مدیریتی در شرکتهای هواپیمایی است.
خسروی تاکید کرد: باید هر چه زودتر مشکلات مدیریتی حل و فصل شود و اگر در کادر مدیریتی سازمانهای هواپیمایی افراد ناتوانی وجود دارند باید جای خود را به کسانی دهند که تعهد انجام امور را دارا هستند.
عضو کمیسیون عمران سپس به ارائه راهکاری برای کاهش تاخیر در پرواز پرداخت و خاطرنشان کرد: سازمانهای هواپیمایی باید از بین خودشان افرادی را به عنوان ناظر بر امور انتخاب کنند تا با تشکیل این نهاد با افراد متخلف برخورد شود.
قادر مرزی: تاخیر به دلیل نقص فنی، نشانگر ضعف شرکتهای هواپیمایی است"حامد قادرمرزی" در گفتوگو با خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش تاخیرهای پروازی و نارضایتی مردم گفت: علت اصلی این پدیده ضعف مدیریتی شرکتهای هواپیمایی کشور است و باید برای فعالیت در این عرصه افرادی شایسته و متعهد وارد شوند.
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه گاهی اوقات نیز نقص فنی منجر به این معضل تکراری میشود، اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی با تدارک هواپیمای جایگزین میتوانند در هنگام بروز نقص فنی در یکی از هواپیماها، در کمترین زمان ممکن نسبت به جابه جایی به موقع مسافران اقدام کنند.
وی افزود: در واقع با این اقدام از تاخیر در پروازها جلوگیری میشود در غیر این صورت شرکتهای هواپیمایی ضعفشان را نشان میدهند.
قادر مرزی اذعان داشت: بخشی دیگر از تاخیرها نیز به دلیل وجود تحریمها و مسائل اقتصادی است اما مدیریت درست همه این مسائل را رفع میکند.
عضو کمیسیون عمران گفت: به تمام این عوامل گفته شده، شرایط جوی را نیز باید اضافه کرد که امری طبیعی است و مردم تاخیر در پروازها به دلیل شرایط اقلیمی را میپذیرند.
نماینده قروه و دهگلان خاطر نشان کرد: متاسفانه تاخیر در پروازها مدام در حال تکرار شدن است و باید هر چه زودتر اصلاح شود چرا که این شیوه خدمت رسانی در شان مردم نیست و با این شرایط حقوق مسافران به خوبی رعایت نمیشود.
سرقلعه: آییننامه حقوق مسافر باید اجرایی شود"جلیل سرقلعه" از اوج گیری تاخیرهای پروازی و نارضایتی مردم از عملکرد شرکتهای هواپیمایی انتقاد کرد و گفت: شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها باید نسبت به رعایت حقوق مسافران ملزم و در صورت بدعهدی در انجام وظایفشان نسبت به عذرخواهی و پرداخت خسارت به مشتریان اقدام کنند.
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، اظهار داشت: نظارت بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی برای کسب رضایت مشتریان ازسوی دستگاههای مسئول الزامی است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تاخیرهای پروازی از سوی شرکتهای خصوصی و دولتی در حال رخ دادن است، افزود: عدم تمایل به انجام صحیح وظایف محوله از سوی شرکتهای هواپیمایی شائبه تمایل به افزایش نرخ بلیطها را به اذهان متبادر میکند.
وی ادامه داد: تاخیرهای پروازی ازسوی شرکتهای هواپیمایی دولتی به هر بهانه و با هرعذری غیرمنطقی است.
جلیل سرقلعه با بیان اینکه کمیسیون عمران بارها به موضوع تاخیرهای پروازی و مشکلات ایرلاینها ورود کرده است، ادامه داد: کمک به تصویب آییننامه حقوق مسافر به منظور جلوگیری از تاخیر پروازی از سوی مجلس نیز نتوانست به رفع مشکلات مسافران در رابطه با حمل و نقل هوایی منجر شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه عامل اصلی تاخیرهای پروازی نداشتن هواپیما، تحریمها و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزود: دولت باید از این پس با برداشتن تحریمها نسبت به رعایت حقوق مسافران و جلوگیری از تاخیرهای پروازی با ارائه بهترین خدمات اقدام کند.
عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: افزایش نرخ بلیط هواپیما راهکار مقابله با تاخیرهای پروازی نبوده از این رو مخالف هر نوع افزایش نرخی هستیم.
مسافران غرامت نمیگیرند
گفته میشود میانگین تاخیرهای پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی بیش از میانگین تاخیرها در بسیاری از کشورهای جهان است، این در حالی است كه طبق عرف بینالملل تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت،
ایرلاین مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و رضایت آنان را جلب كند.
اما در کشور ما بهدلیل نظارت ضعیف بر عملکرد ایرلاینها،
عملا غرامتی به مسافران پرداخت نمیشود و تنها در مواردی به دنبال اعتراض
مسافران به تاخیر، نماینده شرکت هواپیمایی برای جبران خسارت به پرداخت بلیط
سفر داخلی به مسافران بسنده کرده است.
جمع بندی:
با وجود وعدههای پیشین مجلس و دستگاههای ذیربط برای بررسی و جبران خسارات تاخیر پروازها هنوز اقدام موثری برای جبران خسارت و جلب رضایت مسافران از سوی شرکتهای هواپیمایی یا سایر دستگاههای ذیربط صورت نگرفته است.
اما با این شرایط به وجود آمده سوالی در ذهن هر فرد پیش می آید، به چه دلیل مسافران حاضر به پرداخت هزینه زیاد برای سفر با هواپیما هستند؟ آیا این هزینه برای این نیست که سفری با آرامش و در زمانی کوتاه داشته باشند؟
شاید این تاخیرها در مدت زمانی طولانی و تنها در مواردی محدود قابل توجیه باشد، اما واقعا این تاخیرها در این موارد گسترده و به دفعات متعدد قابل توجیه است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟
گزارش از: زهرا علیدادی
انتهای پیام/