متأسفانه به بهانه معنای مصطلح فیلم فاخر سوء استفاده‌هایی صورت گرفته، به این خاطر اطلاقش به هر فیلمی با یک بار منفی همراه است.

عبدالحسین برزیده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعریفش از فیلم فاخر گفت: فیلم فاخر یک معنای متداول و تحت‌الفظی و یک معنای مصطلح دارد که معنای مصطلح آن را کسی دوست ندارد. چون متأسفانه به بهانه این اسم سوء استفاده‌هایی صورت گرفته، به این خاطر اطلاقش به هر فیلمی با یک بار منفی همراه است اما واقعیت این است که اگر بخواهیم از معنای تحت‌الفظی آن استفاده کنیم، فیلم‌هایی که پروداکشن‌ قوی و هزینه‌های بیشتری به طبع به دلیل موضوع دارند به نام فیلم‌های فاخر نامگذاری شده است.

وی در خصوص صرف هزینه‌های دولتی گزاف برای برخی فیلم‌ها و عدم بازگشت سرمایه‌ و جذب مخاطب توسط آن‌ها، عنوان کرد: بدون هیچ تعارفی می‌گویم که هر فیلمی باید مخاطب داشته باشد و اگر این‌گونه نباشد، به طور قطع آن فیلم مشکل دارد اما باید توجهی هم بر شرایط حاکم بر سینمای کشور داشته باشیم. مضاف بر اینکه موضوعات ملی یا آن‌هایی که مربوط به جنگ و حوادث کشور هستند، به طور متداول در همه جای دنیا به خاطر هزینه‌های بالا برای ساخت، دولت پیشقدم می‌شود و بخش خصوصی به سودش فکر می‌کند یا در ساخت آن دخالت نکرده و یا حاضر نیست همه بار مالی را تحمل کند و بخشی را متقبل می‌شود.

وی ادامه داد: پس به دلیل علت ذکر شده دولت‌ها بیشتر در ساخت فیلم‌های ملی و... کمک می‌کنند و به نظر من طبیعی است که در فیلم‌های این شکلی دولت‌ها حامی تهیه‌کننده و کارگردان‌ها باشند البته در کشور ما کل سینما این حالت را دارد یعنی به ندرت فیلمی را پیدا می‌کنید که تهیه‌کننده خصوصی داشته باشد و اگر هم این اتفاق رخ دهد؛ بخشی از امکانات فیلم‌‌های بخشی خصوصی از امکانات دولتی است.

برزیده در پاسخ به این سؤال که چرا فیلمی مانند «مزار شریف» که می‌توان از آن به عنوان فیلم فاخر به معنای واقعی نام برد، از حمایت‌های مالی آن چنانی برخوردار نیست، گفت: من قبل از هر چیز از حوزه هنری به خاطر جسارتش برای پرداخت هزینه‌های این فیلم که موضوعی ملی دارد و حادثه مهمی است، تشکر و قدردانی می‌کنم. البته جواب سؤال شما بحث پیچیده‌تر و طولانی‌تری را می‌طلبد، یعنی فقط مربوط به ساخت فیلم نمی‌شود و حتی در پخش فیلم در شرایطی که برخی ارگان‌ها باید حمایت کنند، همکاری نمی‌کنند و این جای تأمل دارد.

این کارگردان افزود: برای بعضی از فیلم‌ها ستاد تبلیغاتی تشکیل می‌دهند اما برای فیلمی مانند «مزار شریف» که متعلق به مردم ایران و ملی است و متعلق به شخص و جریان خاصی نیست، این اتفاق نمی‌افتد و سؤالاتی در این میان است که پیش از ما باید از برخی مسئولان پرسید.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار