عاشوری در نطق میان‌دستور:

نوبت سیاست است که به اقتصاد یارانه دهد/ با حذف تحریم‌ها مشکلات ما حل و فصل نمی‌شود

نماینده مردم فومن و شفت گفت: با حذف تحریم‌ها مشکلات ما حل و فصل نمی‌شود چرا که ما قبل از تحریم‌ها با مشکلات جدی روبرو بوده‌ایم.

نوبت سیاست است که به اقتصاد یارانه دهد/ با حذف تحریم‌ها مشکلات ما حل و فصل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر عاشوری قلعه رودخانی نماینده مردم فومن و شفت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 4 شهریورماه) در نطق میان دستور خود گفت: ساختار اقتصادی نامتوازن که از دوران قبل از انقلاب به ارث رسیده، نخستین عامل در پیدایش وضعیت اقتصادی کنونی بوده است.

وی افزود: عوامل دهه 50 و تزریق درآمد نفتی به اقتصاد ایران، شاهد کاهش نرخ اقتصادی بوده‌ایم، یکی از ثمرات نفتی بودن پدیده رشد اقتصادی پایین است.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: بنده معتقدم دو راه برای برنامه سوم توسعه علی‌رغم همه کاستی‌ها موفق‌تر بوده و تا حدودی این برنامه اجرا شده و آثار مثبتی نیز ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عامل موثر در وضعیت اقتصاد کنونی سیاست‌های نادرستی بوده است که مشکلات تولید، بیکاری و اقتصادی را می‌توان با افزایش هزینه پولی جبران کرد، در آن دوران این درآمدها در بودجه دولت خرج کردیم که وابستگی دولت به درآمدهای نفتی افزایش، واردات افزایش و عمر تولید کم و تولید و مصرف ما به خارج وابسته‌تر شد.

وی افزود: در شرایطی که می‌دانستیم که با تحریم اقتصادی مواجه می‌شویم، وابستگی خود را افزایش دادیم که در این حالت دشمن تحریم‌های خود را تشدید کرد، اگر ما اقتصاد وابسته به نفت نداشته باشیم، طبیعی است که تحریمها نمی‌توانست روی اقتصاد ما اینگونه تاثیرگذار باشد.

عاشوری اضافه کرد: در این مورد طرح‌های عمرانی دولت کاهش و قیمت واردات افزایش یافت، تولید آسیب دید و تولید و مصرف کاهش یافت و رشد اقتصادی منفی داشتیم، لذا ساختار اقتصادی نامتعارف علت سیاست‌های غلطی بود که اجرا شد.

وی با بیان اینکه با حذف تحریم‌ها مشکلات ما حل و فصل نمی‌شوند، تصریح کرد: ما قبل از تحریم‌ها با مشکلات جدی روبرو بودیم، اما اگر بعد از تحریم‌ها از این شرایط درس نگیریم، مشکلات به حل نخواهد شد.

این عضو اقتصادی مجلس گفت: مذاکرات هسته‌ای حاصل شده نتایج مثبتی را برای کشور به همراه خواهد داشت، اما باید به دو نکته اساسی توجه کرد، مشکلات همه به تحریم‌ها وابسته نبوده و نباید این توقع نابجا در فعالان اقتصادی و مردم به وجود آید که با رفع تحریم‌ها به یکباره تمام مشکلات اقتصادی حل شود و جامعه نباید منتظر این باشد که با رفع تحریم‌ها تحول عظیمی در اقتصاد به وجود آید.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی ما به تحریم‌ها ربطی ندارد، بلکه تحریم‌ها باعث شده که تنها دمل چرکین اقتصاد سرباز کند و مشکلات افزایش یابد، ریشه اقتصاد کشور ما در فقدان مدیریت، برنامه‌ریزی ، بی‌توجهی به اولویت‌های توسعه اقتصادی و عدم اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی است.

عاشوری ادامه داد: مشکلات اقتصادی ما صددرصد به تحریم‌ها مربوط نیست، در طول سالهای گذشته مصرف کشور ما از مصرف جهانی پیروی کرده در حالیکه تولید ما همگام با تولید جهانی پیش نرفته است، علی‌رغم پیشرفت کشورمان در حوزه علمی، هوا، فضا، نانو، نظامی و ... اما در غافله توسعه تولید براساس دانش بنیان عقب افتاده‌ایم و این شکاف یکی از مشکلات اساسی کشور ما است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر قرار باشد همه تحریم‌ها لغو شود، اما در ساختار اقتصادی کشور تحولی ایجاد نشود اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد، اقتصاد ایران درطول سال‌های گذشته همواره به سیاست یارانه داده است و اینک نوبت سیاست است که به اقتصاد یارانه دهد.

نماینده مردم فومن و شفت در پایان خاطرنشان کرد: افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده این نگرانی را ایجاد می‌کند که دوباره در کشور دلار درمانی شروع شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: نماینده ، مجلس ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار