کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که توافق هسته‌ای ایران را بررسی کند و به رأی بگذارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر روز به جمع حامیان برجام افزوده می‌شود، گویا دیگر کنگره صندلی‌های مخالف برجام را یک به یک از دست می‌دهد. 


آقابالائی


عملکرد سناتورهای دموکرات که روز به روز به سمت برجام می روند خشم جمهوری خواهان را برانگیخته است چرا که کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که توافق هسته‌ای ایران را بررسی کند و به رأی بگذارد و هنوز تعداد رای دهندگان به رد توافق هسته ای ایران به حد مجاز نرسیده است.

جمهوری‌خواهان باید حداقل ۱۳ سناتور دموکرات را در مخالفت با توافق هسته ای با خود همراه کننددر غیر این صورت کنگره نمی‌تواند مانع از وتوی باراک اوباما شود.در حالی که دموکرات ها مدعی هستند که می توانند ازتلاش جمهوریخواهان برای نابود کردن توافق جلوگیری کنند.


لیست برخی از نمایندگانی که در کنگره به برجام  پیوستند


کنگره صندلی‌های مخالف برجام را یک به یک از دست می‌دهد


رهبر دموکرات های سنا از توافق وین حمایت کرد. "رید" روز یکشنبه در پیامی در توییتر نوشت:‌ "من از موافقتنامه تاریخی با ایران حمایت می کنم و هر چه در توان دارم برای اطمینان از حفظ آن انجام خواهم داد."


آقابالائی


"کلر مک کسکیل،" سناتور دموکرات، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: من هفته‌ها زمان را صرف بررسی جزئیات این توافق کرده‌ام. همچنین گفتگوهایی مفصلی با مقامات کشورهای حاضر در این مذاکرات داشتم. این کشورها هم اکنون پولهای ایران را بر اساس تحریم‌ها در اختیار دارند. واضح است که این اطمینان وجود ندارد که اگر آمریکا توافق را رد کند آنگاه آنها باز هم این منابع را از ایران دریغ کنند.(بیشتر)


آقابالائی


به گزارش پایگاه اینترنتی 'استار تریبیون'، نولان نماینده حوزه انتخابیه هشتم مینه سوتا در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت پس از ساعت ها بررسی گزارش های محرمانه و اسناد، درباره حمایت از این توافق تصمیم گیری کرده است.

وی طی مصاحبه ای در مینه سوتای شمالی افزود: به این نتیجه رسیدم که این توافق توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را کاهش خواهد داد.

این نماینده دمکرات گفت، با بسیاری از افراد درباره احتمال شکست این توافق و واکنش احتمالی تهران گفت و گو کرده و متقاعد شده است که تبعات چنین شکستی بسیار سخت و شگرف خواهد بود.

نولان ادامه داد، توافق به دست آمده جایگزین بهتری ندارد.

نولان جدیدترین عضو گروه موافقان توافق هسته ای از ایالت مینه سوتا است که قرار است ماه آینده و پس از پایان تعطیلات کنگره درباره آن تصمیم گیری شود.


آقابالائی


"اِد مارکی"  سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست آمریکا، پشتیبانی خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد.وی پس از اعلام حمایت از توافق ایران مدعی شد دیپلماسی بهترین وسیله برای منع این کشور از دستیابی به سلاح اتمی است.

او اعلام کرد این تصمیم را پس از شرکت در جلسات مختلف با مقامات دولت اتخاذ کرده است. سناتور ایالت ماساچوست در بیانیه‌ای که در حمایت از توافق منتشر کرد افزود: با وجود این که توافق هسته‌ای ایران نواقص زیادی دارد، اگر به درستی اجرا شود ثمربخش خواهد بود.


همچنین سناتور 'آل فرانکن' و 'ایمی کلاوبشار' از ایالت مینه سوتا حمایت خود را از این توافق ابراز کرده اند.

'کیت الیسون'، 'بتی مک کلوم' و 'تیم والز' اعضای مجلس نمایندگان این کشور از مینه سوتا نیز اعلام کرده اند از توافق 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا با ایران حمایت می کنند.


پیش از این نیز طبق بیانیه مشترکی از سوی 70 کارشناس برجسته امور منع گسترش هسته‌ای که در بین آنها نام "هانس بلیکس" مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی اتمی و "اویس بوهلن" دستیار سابق وزیر امورخارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات به چشم می‌خورد؛ برجام یک توافقنامه مستحکم، دراز مدت و قابل راستی آزمایی دانسته شده است که طبق آن منافع امنیتی کشورهای گروه 1+5، اتحادیه اروپا، متحدانشان و شرکای آنها در خاورمیانه و جامعه بین‌المللی ترقی می‌یابد.

با این اوصاف اکنون 26 عضو مجلس 100 نفره سنا از برجام حمایت می‌کنند که همگی از حزب دموکرات بوده و هم‌حزبی رئیس‌جمهور ایالات متحده محسوب می‌شوند. در بین این 26 نفر، 10 عضو از 12 عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارند.

اوباما برای آنکه از رای دو سوم سنا بر ضد برجام خلاصی یابد، نیازمند رای 34 سناتور است. تاکنون تنها 2 نفر از سناتورهای دموکرات (شامر و منندز) مخالفت خود را با برجام اعلام کرده‌اند. به این ترتیب اوباما اکنون پتانسل جلب نظر 41 عضو دموکرات سنا را دارد.

گزارش از ابراهیم آقابالایی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۴:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
خب بایدم حمایت کنن،توافقی که توش این همه امتیاز از ما گرفتن،دیگه بهترازاین چی میخوان
آخرین اخبار