علی ملاقلی‌‌پور طبق گفته‌های ایوبی از وی خواست یکی از سالن‌های سینما فرهنگ را به اکران فیلم‌های پر‌ مخاطب اختصاص دهد.

علی ملاقلی‌پور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه‌های تعیین شده برای حضور فیلم «قندون جهیزیه» در جشنواره‌ها و سینما‌های خارج از ایران گفت: یکی از دوستان زحمت پخش فیلم در ایران و رایزنی‌هایی در جهت نمایش آن در خارج از کشور را می‌کشد که جای تشکر دارد، اما جدا از هر موضوعی انتظاری از این فیلم در آن طرف آب‌ها نداریم. به این دلیل که فضای فیلم کاملا ایرانی و از طرفی اگر به اسم فیلم توجه کنید، خارجی‌ها مترادف قندون ندارند و جهیزیه هم به سختی پیدا می‌شود که در این زمینه نیز با ترجمه اسمش هم مشکل داشتیم.

وی افزود: دیده‌شدن فیلم برای من در بیرون از مرزهای ایران مهم است اما در اولویت نیست؛ چون جشنواره‌ها و سینماگران اروپایی که از اهمیت بالایی برخوردار و بسیار مهم هستند زمان حضورشان در جشنواره بین‌المللی ایران «قندون جهیزیه» را دوست نداشتند و برای آن در اروپا اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: اما در همین جشنواره بین‌المللی ایران داوران آمریکایی و آسیایی به فضای گرم و آسیایی فیلم واکنش مثبت نشان دادند که پیش‌بینی می‌شود در آسیا به خصوص در آمریکا اتفاقات خوبی برای فیلم خواهد افتاد.

ملاقلی‌پور بیان کرد: برای اکران خارجی چند پیشنهاد داشتیم و فعلاً یک اکران محدود در حد 5-6 سانس و جشنواره سنگاپور به خاطر علاقه دبیر این جشنواره پس از دیدن فیلم در تهران در دستور کار قرار گرفته است.

ملاقلی‌پور تصریح کرد: همه اقشار جامعه از دیدن «قندون جهیزیه» لذت خواهند برد و زمانی که از هر قشری برای دیدن فیلم به سالن سینما می‌آیند و سالن‌ها را پر می‌کنند، شاهد هستیم آن‌ها با فیلم می‌خندند، سکوت می‌کنند و بهت‌زده می‌شوند، این موضوع برای من که در گام اول هستم بزرگ و خوب و راضی‌کننده است، از طرفی همین که بیننده ما نسبت به هفته اول دو برابر شده با وجود اینکه تبلیغات اساسی نداشتیم ما را خشنود کرده است.

وی افزود: مهمترین مبلّغ فیلم خود تماشاچی است، چون میانگین به دست آمده نشان می‌دهد 95 درصد مخاطبان با رضایت‌مندی، با انرژی و خوشحال از سالن سینماها خارج می‌شوند که این موضوع بسیار راضی‌کننده است و نشان‌دهنده اتفاقات خوب پیش روی «قندون جهیزیه».

ملاقلی‌پور ادامه داد: تلویزیون تعداد محدودی تیزر به ما داد که از آن‌ها بسیار سپاسگزارم اما مسئولان ما باید توجه داشته باشند به فیلم پر‌فروش سالن‌های بیشتری تعلق گیرد و این مهمترین حرفی است که تمایل داشتم بگویم، چون زمانی که در روز شنبه که اصطلاحاً فروش فیلم می‌افتد، «قندون جهیزیه» از استقبال خوبی برخوردار بود و سالن‌ها پر شده است.

این کارگردان ادامه داد: پر شدن سالن‌ها در روز شنبه یعنی روز افت مخاطب اتفاقی نیست که برای همه فیلم‌های سینمایی رخ دهد، پس باید به تماشاچی و فیلمی که به چرخه سینما کمک می‌کند احترام گذاشت و سالن‌های بیشتر و حق انتخاب دهیم و به شعور آن‌ها احترام بیشتری بگذاریم.

وی افزود: مسئله عجیب دیگر این است که با هر شکلی از تبلیغ تماشاچی را به سینماها می‌کشانیم اما زمان حضور، آن‌ها با نبود سانس و سالن فیلم خوب مورد علاقه خود روبرو می‌شوند و دعوت به دیدن فیلم دیگری از طرف مسئولان برخی سینماها خواهند شد.

ملاقلی‌پور اظهار داشت: بد نیست که سر ریز مخاطبان فیلم خوب و جذاب در اثر کمبود سانس و سالن در فیلم‌های دیگری بریزد اما تمایل قلبی و اصلی ما این است که فیلم‌های مورد علاقه مخاطب را لایق بداند و مورد حمایت بیشتری قرار دهند. 

این کارگردان بیان کرد: از سینما کوروش به خاطر حمایت خوبش در اکران ممنونم، فقط اگر سینما آزادی نیز در این زمینه حمایت بیشتری انجام دهد اتفاقات بهتری برای فیلم خواهد افتاد، همچنین از آقای ایوبی طبق گفته‌های خود مبنی بر حمایت در زمنیه اکران، خواستارم یکی از سالن‌های سینما فرهنگ را به «قندون جهیزیه» اختصاص دهد. چون در آن محدوده فقط سینما جوان که برای ما گیشه خوبی نیز دارد را داریم.

این کارگردان عنوان کرد: حمایت از اکران فیلم‌های خوب و پرمخاطب خواسته قلبی و شخصی تنها من نیست بلکه این خواسته همه تماشاچیانی است که فیلم خوب را دوست دارند اما تریبونی برای رسانه‌شدن ابراز علاقه و در نتیجه جلب کردن توجه بیشتر مسئولان نسبت به مقوله اکران ندارند.

ملاقلی‌پور در خصوص جدا شدن عنوان جشنواره فجر از بخش بین‌المللی گفت: نظر خاصی ندارم و در واقع این موضوع را باید از کارشناسان و منتقدان سینمایی پرسید. اما اتفاقی که در اولین تجربه ما و در بخش بین‌الملل افتاد این بود که در خصوص جزئیات برگزاری بخش بین‌المللی تبلیغات مؤثری صورت نگرفت و تماشاچی آگاهی لازم نسبت به برگزاری مکان و زمان آن را نداشت.

وی افزود: اگر قرار است جشنواره بین‌المللی برگزار شود به این نحو درست نیست، حالا می‌گوییم سال اول بوده و تجربه اجرایی در زمانی غیر از دهه فجر نداشتند اما امیدوارم سال‌های بعد رونق بیشتری به خود ببینند چون جشنواره بین‌الملل بدون تماشاچی مانند فیلم بدون تماشاچی است و معنا ندارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که جشنواره ویترین فیلم‌ها و فرهنگ است و وجودش لازم، که اگر برگزار نشود بودجه‌های فرهنگی که قرار است در جهت برگزاری آن‌ها صرف شود، در جاهای دیگری سر ریز خواهد شد.

ملاقلی‌پور بیان کرد: ذات جشنواره بد نیست اما نحوه برگزاری آن و کشاندن مخاطبان به درون آن‌ها کار بسیار سختی است که غیر از مدیریت قوی و اطلاع‌رسانی مناسب و محکم میسر نخواهد شد. به خصوص در دهه فجر که باید پر رونق و قابل توجه برگزار شود، این مسئله را مسئولان برگزاری جشنواره بهتر از هر کسی می‌دانند.

گفتنی است؛ «قندون جهیزیه» اولین ساخته بلند سینمایی علی ملاقلی‌پور، در حال اکران در سینماهای تهران و شهرستان‌هاست و نظر مخاطبان و منتقدان بسیاری را جلب کرده است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار