نشست خبری «مردگان بی کفن و دفن» با هدف بررسی این نمایش در آخرین روز از مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری «مردگان بی کفن و دفن»  اولین تجربه کارگردانی منوچهر هادی در عرصه تئاتر شنبه 31 مرداد با حضور منوچهر هادی، مهدی محرابی، آرش مجیدی، رسول نجفیان، علی شادمان، سیروس همتی، سینا رازانی و جمعی از خبرنگاران در نشر ثالث برگزار شد.

در ابتدای نشست منوچهر هادی در خصوص سال‌ها فعالیت در عرصه سینما و ورود به تئاتر در حال حاضر گفت: سال‌ها دغدغه‌ی فعالیت در عرصه تئاتر با من همراه بود و اگر تجربه کارگردانی تئاتر نداشتم اما تماشاگر حرفه‌ای آن بوده‌ام. خوشبختانه در طول سال‌ها فعالیت رابطه و تعامل خوبی با اهالی تئاتر داشتم، به هر جهت من 3 حوزه تلویزیون، سینما و تئاتر را با توجه به اینکه هر کدام نیازمند تخصص خاص خود است اما از هم جدا نیستند.

وی ادامه داد: توصیه‌های کاظم بلوچی از ابتدای ورودم به عرصه‌ی تصویر مبنی بر توجه به تئاتر همیشه برایم مؤثر بود و کمک‌های سیروس همتی و سینا رازانی نیز قوت‌قلبی برای شروع فعالیت در عرصه تئاتر بود.
 
هادی در خصوص انتخاب نمایش‌نامه «مردگان بی‌کفن و دفن» اظهار داشت: از میان نمایشنامه‌هایی که خوانده‌ام و سیروس همتی به من معرفی کرد با این نمایشنامه ارتباط خوبی برقرار کردم و به دلیل اینکه قواعد فیلم‌نامه نویسی کلاسیک به خوبی در آن رعایت شده بود، ابتدا قصد ساخت اثری سینمایی را از روی آن داشتم اما به جهت حساسیت‌های موجود و امکان سوءتعبیر از این کار صرف نظر کردم.

وی تصریح کرد: البته نگرانی تحقق اجرای این نمایشنامه نیز با ما همراه بود چرا که بعد از انقلاب کارگردانانی بودند که تصمیم‌شان مبنی بر اجرای این نمایشنامه به دلیل حساسیت‌های مدیران عملی نشده بود اما خوشبختانه مجوز اجرای این اثر به ترجمه پری صابری به همت سیروس همتی گرفته شد.

وی در خصوص دلیل انتخاب سالن نیاوران به عنوان محل اجرا بیان کرد: ترجیح ما حضور در سالن‌های مرکز شهر بود اما در این مقطع زمانی تنها سالنی که با شرایط نمایشنامه و گروه همخوانی داشت، سالن نیاوران بود. البته با توجه به استقبال تماشاگران احتمال اجرای این نمایشنامه در سال‌های دیگر با این گروه بسیار زیاد است.
 
منوچهر هادی با بیان توضیحاتی در خصوص نمایشنامه گفت: در این نمایشنامه مشخصا به زمان جنگ جهانی دوم اشاره می‌شود، اما این اثر می‌تواند برای مردم هر کشوری که به گونه‌ای با جنگ دست و پنجه نرم کرده است، قابل فهم باشد.

رسول نجفیان  یکی از بازیگران این نمایش بیان کرد: همانطور که مولانا در تمام جهان به جهت جهان شمولی بودن مخاطبانی دارد، «مردگان بی کفن و دفن» نیز می‌تواند. چراکه این اثر یک موقعیت بشری را روایت میکند و نگاهی به انتخاب تعیین‌کننده هر فرد در جهان می‌اندازد.
 
هادی در خصوص معیار انتخاب بازیگران گفت: مسعود دلخواه کمک‌های بسیاری در این امر به من کرد بی‌علاقه به بهره‌گیری از سوپراستارها نبوده‌ام اما این آگاهی را دارم که دوستان سینمایی که رقم‌های آنچنانی مطالبه می‌کنند انعطاف حضور در عرصه تئاتر را ندارند، شنیدن نه هم یکی از دلایلی بود که به سمت سوپراستارها نرفته‌ام چرا که در حال حاضر با حمایت مهدی مهرابی ولطف دوستان با یک‌سوم هزینه‌های معمول جلو رفته‌ایم اما خوشبختانه تمام اعضای گروه انتخاب اول و یا نهایتاً دوم ما بوده است.

مهدی محرابی تهیه‌کننده این اثر نمایشی اظهار داشت: به پیشنهاد منوچهر هادی و بنا به علایق شخصی‌ام به این حوزه ورود کردم و تا به امروز به جهت کسب تجربه در کنار دوستان بدون کمترین توجهی به بخش مالی لذت بردم و اطمینانم به منوچهر هادی سبب شد تا صفر تا صد این نمایش را به او بسپارم.

نجفیان در خصوص شخصیتی که ایفاگر آن است و وجود نشانه‌هایی از طنز در این نمایشنامه بیان کرد: بستگی دارد تعریف شما از طنز چه چیزی باشد طنز شلیکی به سوی نابسامانی ها است. تفاوت زیادی میان ژرفا خند و لودگی وجود دارد. شخصیتی که من آن را ایفا می‌کنم در موقعیت‌های بسیاری با ژرفاخند مواجه می‌شود.

علی شادمانی بیان کرد: ایفاگر شخصیت جوان‌ترین عضو از یک گروه پارتیزانی هستم به جهت ترسی که مدام همراه این نقش است و درگیری او با ایدولوژی که با آن بزرگ شده کوچکترین ژرفاخندی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: مرزبندی آنچنانی میان بازیگر حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون نمی‌بینم هرچند که در بسیاری از تعاریف تفاوتی در نحوه بازی وجود دارد اما به هرجهت ذات کار بازیگری است. خوشحالم که امکان حضور در عرصه‌ی تئاتر نیز برای میسر شد.

یکتا ناصر تنها بازیگر زن این نمایش تصریح کرد: نمایشنامه «مردان بی کفن و دفن» از آثار بسیار دوست داشتنی بود که سال‌ها پیش خواندم و حضور در کنار بزرگان و بازیگران برتر و هر لحظه یاد گرفتن از آنها احساس کم‌نظیری بود که برایم در تجربه همکاری با این گروه اتفاق افتاد.
  
وی ادامه داد: با وجود تلاشی که در این ماه ها برای اجرای هر چه بهتر این نمایشنامه‌ی تلخ و انرژی‌بر صرف کردیم به آینده خوش‌بین هستم و واقعا لذت بردم. امیدوارم از این اثر به عنوان نقطه عطفی در کارنامه حرفه ای خودم یاد کنم.

سیروس همتی در خصوص تجربه حضور در این نمایشنامه گفت: با توجه به فروش آثار کمدی و استقبال از نمایشنامه‌های نویسندگانی چون نیل سایمون، انتظار داشتم منوچهر هادی نیز به این سمت حرکت کند اما وقتی نام نمایشنامه «مردگان بی‌کفن و دفن» را از زبان او شنیدم به جهت سنگینی متن جا خوردم اما دلیل ارزشمند منوچهر هادی جاری کردن تفکر است و من در این نمایش ایفاگر شخصیتی بزدل و ترسو اما در عین حال هوشمند هستم.

وی ادامه داد: پس از ارائه چند ترجمه از این اثر به منوچهر هادی و انتخاب متن ترجمه شده توسط پری صابری با تلاشهای محمد بهرامی مجوز اجرای این اثر اخذ شد.
 
سینا رازانی یکی دیگر از بازیگران این اثر نمایشی اظهار داشت: اخلاق مثال‌زدنی و تعاملی که همیشه منوچهر هادی با بازیگر دارد و تجربه دوست داشتنی همکاری با او سبب شد تا در این نمایش حضور پیدا کنم. نمایشنامه «مردگان بی‌کفن و دفن» به سبب روایتی متفاوت از انتخاب‌های انسا‌ن در مسیر زندگی دارای جذابیت بالایی است  و دوری  نقش پیشنهاد شده‌ی هادی از فضای طنز باعث شد با انگیزه مضاعفی بر سر این پروژه حاضر شوند.
 
آرش مجیدی بیان کرد: بعد از سالها دوری از عرصه‌ی تئاتر بسیار مشتاق حضور دوباره در آن بوده است اما بیان دغدغه‌های انسانی اولویتی بود که باید در متن به چشم می‌خورد تا نقشی را بپذیرد با وجود نگرانی و ترسی که به سبب سال‌ها دوری از صحنه داشتم اما حضور پیدا کردم و بسیار از این همکاری خوشحال هستم.

وی ادامه داد: حرف نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» همیشه تازه است و قضاوت شخصیت‌ها کار دشواری بوده و می‌توان به تعداد تماشاگران از این اثر برداشت‌های متفاوتی داشت.
 
مجیدی درخصوص تفاوت بازی در تلویزیون، سینما و تئاتر گفت: جنس بازی به عقیده من در هر سه عرصه با هم تفاوت چندانی ندارند اما در تلویزیون به جهت مخاطب میلیونی و رودرو نبودن با آنها و کمی تعارف ارزیابی خود به عنوان بازیگر سخت می‌شود اما در تئاتر به جهت ایجاد فرصت آزمون و خطا  و مواجهه بازیگر با مخاطب اینگونه نیست.

رسول نجفیان بیان کرد: من خودم عاشق ادبیات غرب هستم اما بی‌توجهی به  گنجینه‌های ملی چون با یزد بسطامی و جایگاه بخشیدن به بزرگان غرب را به هیچ وجه نمی‌پسندم و از آن همانند بمبی یاد می‌کنم، بمب فرهنگی بسیار خطرناکتر است وی باتوجه به سابقه اجرا برای نابینایان گفت: خوشبختانه درس اجرا از شاهنامه میزبان نابینایان بوده‌ام و استقبال خوبی به عمل آمده امیدوارم در اولین روزم اجرای «مردگان بی‌کفن و دفن» که به طور مشخص برای نابینایان به روی صحنه می‌رود، نیز این چینین باشم.

سینا رازانی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم از اسم این عزیزان استفاده کنیم. ما با وجود همه سختی‌ها تمام تلاش خود را کردیم تا بهترین اثر را برای کسانی که ما را می‌شنوند، ارائه کنیم.

مجیدی در تصریح حرف‌های رازانی بیان کرد: سخت‌ترین اجرا و تجربه ما در مقابل عزیزان نابینا بود چرا که فرصت فریب دادن که با دیدن میسر است از ما گرفته می‌شود.
 
همتی نیز در پایان گفت: اجرا برای نابینایان تنها اجرایی است که ما با صورت‌های متفاوتی از هم تصور می‌شویم یعنی چیزی نزدیک به 220 تجسم و تصور متفاوت و این نکته در حالی که کاررا سخت‌تر می‌کند اما جذابیت آن را نیز ارتقا می‌دهد.

گفتنی است نمایش‌ «مردگان بی‌کفن و دفن» از 1 شهریور ساعت 18 در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.


 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار