معاون راه‌های روستایی از افزایش میزان تلفات در راه‌های روستایی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: میزان آسفالت راه‌های روستایی به حدود 107 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

آسفالت 107 هزار کیلومتر راه روستایی/ خطر در کمین مسافران راه‌های روستایی تا یک ماه آیندهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسین میرشفیع معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه 21 میلیون نفر جمعیت در 37 هزار روستای بالای 20 هزار خانوار مستقر هستند، گفت: برای بهره‌مندی بیشتر جمعیت عشایری و نیز مسافران این مسیرها، سعی کرده‌ایم کیفیت راه‌ها را در این حوزه افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: در سه ماهه اول امسال حدود 28.5 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم و با توجه به اینکه شهریور ماه اوج مخاطرات ترافیکی است امیدوار هستیم این کاهش تلفات استمرار پیدا کند.

معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: خطر در شهریور ماه برای مسافران راه‌های روستایی بیشتر است و به واسطه آنکه روستاییان و دامداران از مسیر این راه‌ها استفاده می‌کنند بنابراین باید رانندگان دقت خود را برای رانندگی بیشتر کنند.

میرشفیع با اشاره به اینکه متأسفانه برای راه‌های روستایی سرمایه‌گذاری کافی انجام نمی‌شود، گفت: این اعتبارات به اندازه کافی تأمین نشده و ما سعی داریم مسیرهای موجود در این راه‌ها افزایش یابد و مسافران به راحتی دسترسی به این راه‌ها را داشته باشند.

وی توضیح داد: حدود هزار و 200 کیلومتر امسال قراردادهای مشارکت برای توسعه آزادراه‌ها را داشته‌ایم و این در حالی است که توسعه آزادراه‌ها جدا از راه‌های روستایی نیست.

وی یادآور شد: هنوز اعتباری به راه‌های روستایی در سطح ملی و استانی تخصیص نیافته است و در این حوزه ما سعی کرده‌ایم از مشارکت‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی استفاده نماییم.

معاون راه‌های روستایی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در اسفند ماه سال گذشته حدود 105 کیلومتر آسفالت راه‌های روستایی داشته‌ایم، گفت: امسال این میزان آسفالت افزایش یافته و 2 هزار و 300 کیلومتر به مسیر راه‌های روستایی اضافه شده است که در مجموع 107 هزار کیلومتر راه‌های آسفالته روستایی داریم.

وی اظهار داشت: طول راه‌های آسفالت در کشور به 132 هزار کیلومتر رسیده و تنها هزار کیلومتر به طول این راه‌ها اضافه شده است.

میرشفیع اظهار داشت: امکانات و تجهیزات خاصی به راه‌های روستایی اضافه نشده است ولی با این وجود با تمامی تمهیداتی که در این بخش حمل‌ونقل داشته‌ایم این تجهیزات به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی مربوط به ایمن‌سازی جاده‌ها است گفت: درآمدهایی که از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان راهداری برای ایمنی راه‌ها اختصاص می‌یابد.

معاون راه‌های روستایی توضیح داد: 107 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که دارای آسفالت هستند و هر شش سال یک بار نیاز دارند که لایه‌های ترمیمی برای آنها ایجاد و همچنین هر دو سال یک بار باید خط کشی این راه‌ها نو شود بنابراین باید برای این نوسازی راه‌ها به طور مداوم سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات داشته باشیم.

روکش آسفالت هزار و 200 کیلومتر راه روستایی در شش ماهه اول امسال

میرشفیع یادآور شد: علی‌رغم تأخیراتی که در حوزه اعتبارات وجو دارد 5 درصد از اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایط بحرانی بخشی از این اعتبارات تأمین شده است.

وی یادآور شد: هزار و 200 کیلومتر راه‌های روستایی کشور در شش ماهه اول امسال روکش آسفالت شده و 54 هزار کیلومتر نیز از راه‌های روستایی عمر بیش از 10 سال دارد و این راه‌ها نیازمند اعتبارات کافی برای نگهداری از آنها هستند که متأسفانه هنوز تأمین نشده است.

میرشفیع در ادامه توضیح داد: قراردادهای خوبی برای توسعه راه‌ها با کمک کمیته امداد و انجمن خیرین راه‌ساز صورت گرفته و به بخشی از پیمانکاران روستایی نیز وام‌های ارزان قیمت با سود 4 درصد برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در این راه‌ها اختصاص یافته است.

معاون راه‌های روستایی اظهار داشت: حدود 7 هزار کیلومتر راه روستایی در معرض تخریب معادن هستند و به دلیل آنکه شبکه راه‌های روستایی در معرض معدن‌های پرخطر هستند بخشی از درآمدهای شرکت‌ها برای نوسازی این راه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: توافقاتی نیز با سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که در صورت تخریب راه‌ها بر اساس معادن بخش از هزینه‌های آنها ارائه شود.

میرشفیع تصریح کرد: 210 هزار کیلومتر راه‌های روستایی وجود دارد که فقط در حد راه‌گشایی و به صورت هدفمند پیش می‌بریم که در افق 1404 برنامه‌ریزی شده که این میزان راه‌ها به 173 هزار کیلومتر برسد و از این تعداد نیز 132 هزار کیلومتر ساخته شده و برای ساخت مابقی باید منابع جدید اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: با مشخصات فنی مناسب مطالعات بعدی صورت گرفته و در 17 استان بخشی از راه‌های روستایی باید ارتقا یابند.

کاهش میزان تلفات راه‌های روستایی 

میرشفیع یادآور شد: در سال گذشته حدود هزار و 297 نفر کشته در راه‌های روستایی داشتیم این در حالی است که در شش سال گذشته میزان کشته‌ها 2 هزار و 400 نفر بوده است.

وی گفت: یک هزار کیلومتر راه روستایی در دست اجرا داریم که با مشارکت دهیاری‌ها و خیرین مسکن‌ساز انجام شده است.

معاون راه‌های روستایی تصریح کرد: برای گردشگری روستایی نیز در بخشی از راه‌ها اقداماتی صورت گرفته و حدود 100 روستا برای توسعه گردشگری ایجاد شده است.

میرشفیع در خصوص پروژه‌های راه‌های روستایی افتتاح شده در هفته دولت گفت: حدود یک هزار و 113 پروژه کامل افتتاح خواهیم کرد که این مجموعه راه‌ها به طول 4 هزار و 400 کیلومتر است که 818 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از این راه‌ها آسفالت و راه‌های جدید نیز احداث شده و بخشی از راه‌ها نیز دارای روکش شده که این میزان راه‌ها نیز به طول 2 هزار کیلومتر است.

معاون راه‌های روستایی یادآور شد: 2 هزار و 370 کیلومتر راه جدید آسفالت شده و همچنین 550 میلیارد تومان ردیف اعتبار ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است ولی هنوز این اعتبار اختصاص نیافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار