رییس جمهوری با اشاره به اینکه مساجد مرکز حرکت کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی انقلاب اسلامی بود گفت: مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز پنجشنبه در سیزدهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مسجد اظهار کرد: در مسجد باید مسائل مهم جامعه، مسائل امروز منطقه، مشکلات جهان اسلام و خطرات دنیای اسلام از سوی استکبار بیان شود. 

رییس جمهوری تصریح کرد: مسجد نباید رنگ و بوی حزب، جناح و تشکل خاص به خود بگیرد. باید مسجد رنگ اسلام داشته باشد و جان و روح آن باید قرآن، اهل بیت (ع)، منافع کشور، دنیای اسلام و مرکز اتحاد، وحدت و جذب باشد. 

روحانی ادامه داد: لازم می دانم از مرحوم آیت الله مهدوی کنی که از بزرگان پرافتخار روحانیت کشور بودند و همواره نقش بسیار برجسته ای در ساماندهی امور روحانیت از جمله ساماندهی مساجد و مدارس دینی ویژه در دوران نهضت اسلامی داشتند. 

وی در ادامه تجلیل از مقام مرحوم آیت الله مهدوی کنی اظهار کرد: همه شما با این عالم فرهیخته کم و بیش آشنا بودید و از محضر علمی، سیاسی و اخلاقی ایشان بهره بردید. من هم از همان سال های اولیه دهه پنجاه از نزدیک با ایشان آشنا بودم و همیشه در جمع و در محضر علما و اجتماعاتی که داشتیم از محضر ایشان همه ما بهره می گرفتیم. 

رییس جمهوری در بخش دیگری گفت: از دیرباز معماری اسلامی به ما می گفته است که مسجد محور اصلی شهر و جامعه است و خواهد بود. همواره اول مسجد ساخته می شد تا در کنار آن مدارس علمیه تاسیس و در کنار مسجد و مدرسه علمیه، بازار ساخته شود و در کنار آنها نیز مرکز حکومتی استقرار یابد.

روحانی تصریح کرد: سیاست، اقتصاد و علم و مسائل اجتماعی همواره در سایه مسجد و در کنار مسجد بود.

رییس جمهوری ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: خاطره تلخ به آتش کشیده شدن قبله گاه اول مسلمانان در 46 سال قبل را از یاد نخواهیم برد. 

وی ادامه داد: این حادثه بدان معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد، نه تنها به مردم، کودکان و زنان رحم نمی کند و به کشتار و تجاوز ادامه می دهد؛ بلکه حتی به عبادتگاه، مسجد و قلبه گاه اول مسلمانان و سرزمین و مکانی که مورد احترام سایر ادیان آسمانی نیز هست به آن هم وقعی نمی نهد. 

روحانی ادامه داد: این موضوع از یک طرف نشانگر ماهیت این رژیم غاصب، متجاوز و تروریست است و از سوی دیگر علامتی برای بیداری و هوشیاری ما برای حفط هویت دینی و اسلامی مان است تا مراکزی که به عنوان مرکز اخلاق، تعلیم و تربیت و ترویج احکام اسلامی در میان ما هست مورد توجه همه ما باشد. 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسجد را مظهر اتحاد دانست و گفت: اگر خدای نکرده در مسجد بوی وحدت به مشام نرسیده و بوی تفرقه دهد آن دیگر چیزی شبیه «مسجد ضرار» خواهد بود که فرمود: مسجد ضرار مسجد تفریق میان مسلمین است و امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا داریم مسجدی که به اصطلاح خطیب یا امام آن بایستد و از تفرقه میان مسلمانان سخن بگوید و مذهب پرافتخار شیعه و شیعیان را کفر و کافر معرفی کند. 

روحانی اضافه کرد: هنوز هم در گوشه و کنار دنیا مساجدی داریم که سخنان و خطبه ها برای تفرقه میان فرق اسلامی و پیروان اهل بیت، شیعه و اهل سنت است. امروز مساجدی در دنیا داریم و افرادی در آنجا پرورش می یابند که به خشونت، افراط و کشتار مردم افتخار می کنند و آن را به دروغ راه جهاد اسلامی لقب می دهند. 

رییس جمهوری ادامه داد: مسجدی، مسجد واقعی است که مرکز علم، تعلیم و تربیت، رحمت، برادری و وحدت در میان مسلمانان باشد. از مسجد ایستادگی و مقاومت برمی خیزد نه ظلم، تجاوز، خشونت و تفرقه. 

رییس جمهوری با بیان اینکه مسجد مکان سیاست اسلامی نیز هست گفت: همان گونه که منبرها و مساجد در نهضت و انقلاب اسلامی پیشتاز بودند و حتی سخنان مهم امام راحل (ره) در مساجد انجام می شد. 


منبع:پارسینه 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۶:۳۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ارایه راهکارازطرف عامه مردم به حکومت عامل موفقیت است