باید سبد خانواده را در حوزه تفریح و اوقات فراغت با رویکرد جدیدی بازنگری کنیم.

صدیقه قدرت آبادی سرپرست سابق موزه فرش ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: باید سبد خانواده را در حوزه تفریح و اوقات فراغت با رویکرد جدیدی بازنگری کنیم،‌ تفریح و سرگرمی خانواده‌ها می‌تواند علاوه بر سینما،‌ پارک و ... بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی نیز باشد،‌ اگر در برنامه گردشی خانواده دست‌کم ماهانه یکبار رفتن به یک موزه یا مکان تاریخی فرهنگی نیز قرار بگیرد ناخودآگاه کودکان و اعضاء خانواده با تاریخ و فرهنگ کشور مانوس می‌شوند و با درک پیشینه پر بار گذشتگان خود به خود باوری می‌رسند و کمتر مورد تهاجم فرهنگی بیگانه قرار می‌گیرند.

وی افزود: ایران دارای گنجینه‌ای ارزشمند از صنایع دستی و میراث فرهنگی است و شناخت این آثار و درک صحیح از تاریخ کشور می‌تواند در رسیدن به خودباوری و فرهنگ سازی جامعه مثمر ثمر باشد بنابراین اگر با این دید به میراث فرهنگی و موزه‌ها بنگریم برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری می‌تواند بازده بسیار مطلوبی داشته باشد.

قدرت آبادی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه و رغبت در جامعه ولزوم توجه به داشته‌های تاریخی نیازمند ایجاد انگیزه در مخاطب هستیم،‌ با جذاب‌تر کردن این فضاها می‌توانیم در کنار فرهنگ سازی بعد تفریحی و سرگرمی را نیز تامین کنیم،‌ نمایش فیلم،‌ اجرای تاتر،‌ بازارچه‌های سنتی،‌ قصه‌گویی و ... باعث می‌شود که فضای مکان‌های تاریخی و موزه‌ها متفاوت از گذشته به مردم معرفی و به فضاهایی پویا تبدیل شوند.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در معرفی و انگیزه‌مند کردن  کودکان نسبت به موزه‌ها و میراث فرهنگی افزود: در دوران مدرسه دانش آموزان علاقمند به تفریحات دسته‌جمعی هستند و مکان‌های تاریخی به لحاظ تامین دو جانبه گزینه خوبی است،‌ این برنامه‌ها علاوه بر هدف تامین سرگرمی و شور و نشاط جمعی در دانش آموزان جنبه معرفی تاریخ و فرهنگ نیز دارد و به فرهنگ سازی کمک می‌کند.

قدرت آبادی در خاتمه گفت: علاقمند کردن جامعه به میراث فرهنگی و موزه‌ها وظیفه قشر خاصی نیست،‌ همه مردم باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند تا بهره‌ فرهنگی حاصل از غنای فرهنگی سرشار ایران زمین  به همان اندازه سرشار باشد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار