به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم مجمع جهانی اهل بیت (ع) که امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و شهری با بیان اینکه مفهوم عدالت در جریان تشیع یک مفهوم بنیادین و کلیدی است اظهار کرد: همه جوامع در طول تاریخ به نوعی با موضوع عدالت به عنوان محوریترین و مهمترین مسئله برای حفظ و انسجام بخشیدن با جامعه خویش مواجه بودهاند، به همین منظور میتوان تحقق عدالت را محور و پایه ی شکلگیری حیات طیبه انسان، در جامعه دانست.
وی با بیان اینکه طاغوت ثمره جهالت است افزود: جهالت یا منجر به تجری فرد نسبت به خداوند و نظم جهان میشود که این عین ظلم به نفس است و یا منجر به سوءتفاهم از دین و در نتیجۀ آن تحجر میشود؛ هر دو زمینهساز غلبه طاغوت بر جامعه هستند و طاغوت یعنی طغیان در برابر اراده و مشیت الهی است. همچنین طاغوت به دو شکل در جامعه محقق میشود و گاهی فرد یا جریانی از میان یک جامعه برخاسته و اراده خود را به آن جامعه تحمیل میکند و اراده خود را به جای اراده خداوند مینشاند که در این حالت استبداد در جامعه شکل گرفته و عدالت قربانی استبداد میشود.
وی اضافه کرد: کما اینکه در یک دوره، مسئله جوامع اسلامی در خصوص عدالت، مسئله استبداد بوده که یک فرد از میان جامعه برمیخاسته و از جهالت و تحجر مردم استفاده میکرده و اینگونه به جای عدالت که مشیت الهی است، ظلم را مستقر می کرده است. اما گاهی نیز، جوامع اسلامی با هجوم بیگانه مواجه می شدند که این هجوم، در بستر جهالت و سستی جامعه، منجر به استعمار جوامع اسلامی می شد. پس طاغوت یا مستکبرین در دو چهرۀ استبداد و استعمار و با بهره برداری از جهالت و سستی مردم عملاً ظلم را در جامعه نهادینه کردند. این دو، بلا و بیماری جوامع اسلامی در طول تاریخ بودهاند.
قالیباف خاطرنشان کرد: ایمان به خداوند و برائت از ولایت طاغوت و شیطان تنها راه نجات امت اسلامی است. تحقق تمدن اسلامی و داشتن جامعه ای نزدیک به آرمان جامعه مهدوی در گرو ایمان به خدا و کفر به طاغوت است و صراط این هدف، مبارزه و روحیه جهادی و انقلابی است. و نکته مهم اینکه این راه موضوعیت دارد و نمی توان از راه دیگری به همین مقصد رسید.
شهردار تهران گفت: البته روح مبارزه و جهاد با شجاعت صرف، که مستمسک گروه های تکفیری است، تفاوت دارد. قطعا عقلانیت هم در روح مبارزه جریان دارد؛ همانگونه که ما برای ولی فقیه نیز معتقدیم که فقاهت و شجاعت باید با هم در او وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: این یک مغالطه تمام عیار است که با استناد به رحمانی بودن دین اسلام، صلح طلبی مطلق را ترویج دهیم و عافیت طلبی را در موقعیت هایی که خداوند به صراحت از علما پیمان گرفته است که در مقابل ظلم ظالم به مظلوم ساکت ننشینید، تعمیم بدهیم. مگر می شود کشتار وسیع مردم بی دفاع غزه و یمن را دید و شعار صلح طلبی را سر داد. اتفاقا اینجا سکوت، صلح طلبی نیست حمایت از خشونت است.
شهردار تهران گفت: متاسفانه برخی افراد حتی وقتی از ظلم در ویتنام یا نسل کشی در بوسنی هم صحبت می شود، ناراحت می شوند. سرانجام این روحیه، حتی مصالحه و سازش با دشمن نیست؛ سرانجامش پذیرش ولایت شیطان است. اینها نمی خواهند هیچ هزینه ای برای سبیل الهی تقبل کنند.
قالیباف خاطر نشان کرد: از صدر اسلام تا کنون همواره اسلام ناب و حقیقی با جهاد و مبارزه با ظلم و طاغوت همراه بوده است و البته اشکال مبارزه متفاوت است. همه مبارزه لزوماً قتال نیست؛ گاهی بنا به اقتضاء، شکل مبارزه فرق می کند. همانگونه که دشمن فقط پشت خاکریز و در صحنه جنگ فیزیکی نیست، جهاد هم فقط جنگ نظامی نیست؛ مجاهدت را همه جانبه باید دید. امروز رفع رنج اقتصادی مردم هم مجاهدت می خواهد. تلاش برای معیشت مردم هم با روحیه مبارزه به ثمر می نشیند. یادمان باشد که از صدر اسلام تاکنون و تا تحقق آرمان تمدن اسلامی جهاد ادامه دارد. این صلح ها و مذاکره ها به معنای هضم شدن در طاغوت نیست، به معنای پذیرش ولایت شیطان نیست. مگر می شود روح استکبارستیزی را از اسلام گرفت؟ ساده اندیشی است که فکر کنیم «مرگ بر آمریکا» ربطی به اصل انقلاب ندارد.
وی افزود: در سطح تاکتیکی می توان داده ها و ستانده ها را سنجش کرد و نظر داد. اما برخی در این میان هدف شوم دیگری را دنبال می کنند و آن حذف مقوله برائت از طاغوت و شیطان از مکتب اسلام است. قطعا این کار یک خیانت بزرگ است. اینجا همانجاست که رهبری معظم می فرمایند «من دیپلمات نیستم من انقلابی هستم.» اینجا همان جایی است که حضرت امام بعد از قطعنامه 598 می فرمایند «کینه مقدستان را نگه دارید» و اینجا همان جایی است که باید با تئوری رفع تخاصم با کل جهان به معنای حذف برائت از طاغوت مقابله کرد.
انتهای پیام/