ثبت سفارش واردات برنج 9 ماه است که ممنوع شده اما همچنان این کالا به کشور وارد می‌شود و ثبت سفارش‌های قبلی هنوز منقضی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه نزدیک به 9 ماه است که هیچ مجوزی برای ثبت سفارش و واردات برنج صادر نشده اما هنوز واردات این محصول به کشور ادامه دارد .

برنج یکی از محصولات استراتژیک است که در چند سال گذشته به لطف برخی از سیاست‌ها پای برنج‌های پاکستانی و هندی هم به سفره ایران باز شد.

در ابتدای ورود این مهمان‌های ناخوانده قیمت مناسب آن موجب شد تا گوی رقابت را از برنج‌های خوش عطر و طعم ایرانی برباید و این بازار گرمی موجب شد تا واردکنندگان برای واردات این محصول طمع بیشتری نماید.

بر اساس آمار گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری 291 هزار تن برنج به ارزش 302 میلیون دلار به کشور وارد شد و واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 49.02 درصد و از نظر ارزشی 57.78 درصد کاهش نشان یافت.

همچنین در سال 93 نزدیک به یک میلیون و 185 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 409 میلیون دلار به کشور وارد شد.

واردات این کالا در مقایسه با مدت مشابه به سال گذشته از نظر وزنی 39.63درصد و از نظر ارزشی 38.99درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش؛ اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم برخی افراد از شرایط موجود سوء‌استفاده کرده و اقدام به واردات بی‌رویه برخی از اقلام کردند اما همین توجه به این موضوع وقتی دو چندان می‌شود که با رفع تحریم‌ها نباید درهای کشور به روی واردات باز شود.

البته در این میان مسئولان نیز تا حدی کوتاهی کرده‌اند چرا که  اگر میزان مصرف دقیق برنج کشور و نیز میزان تولید داخلی مشخص بود برای واردات حد و مرزی مشخص می‌شود و جلوی واردات بی‌رویه گرفته می‌شود.

همچنین این طور که به نظر می‌رسد باید در قوانین مرتبط با ثبت سفارش محدودیت زمانی وجود داشته باشد نه این گونه که با وجود آنکه بیش از 9 ماه از ممنوعیت ثبت سفارش برنج می‌گذرد هنوز واردات ادامه داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید؛ واردات بی‌رویه در سال‌های گذشته تولیدکنندگان داخلی را از پای در می‌آورد و اکنون دل نگرانی‌های فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در شرایط پساتحریم از باز شدن درهای واردات بی جا نیست و حداقل این انتظار از مسئولان می‌رود که در شرایط جدید منافع ملی و حمایت از تولید داخلی را سرلوحه کار خویش قرار داده و برخی از قوانین و مقررات بازنگری انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار