گزارش/

تولید ٢,٤ میلیارد فوت مکعب گاز از مگاپروژه گازی ایران

فاز 12 پارس جنوبی ایرانی ترین پروژه صنعت نفت کشور در حال حاضر در تعمییرات اساسی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مردادماه بیش از 2 میلیارد فوت مکعب گاز از این مگاپروژه تولید شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میدان گازی فاز ١٢ واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن ٢١ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. تاسیسات فراساحل در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک ( ٦٥ کیلومتری شرق عسلویه ) قرار دارد، میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین‌سازی توسط خط لوله زیردریایی و SBM صادر می‌شوند.  

طبق این گزارش؛ فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است که روزانه 81 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، این فاز در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع واقع شده است و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک و در 65 کیلومتری شرق عسلویه قرار دارد. 

براساس این گزارش؛ طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه‌اندازی فاز ١٢ به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و بیش از ١٤٥ میلیون نفر- ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه صورت گرفته است. همچنین فاز ١٢ بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد. 
 
فاز 12 پارس جنوبی ایرانی‌ترین پروژه صنعت نفت کشور است 
 
در این پروژه نیروهای متخصص و کارآمد با حمایت از سوی شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس توانستند برای اولین بار در کشور، تجهیزات تکمیل چاه را در کارخانه KCT تولید کرده و گلوگاه توقف پروژه‌های گازی را بر طرف نمایند. برای همین است که فاز 12 پارس جنوبی توانست به بهره‌برداری برسد و کمبود گاز کشور را جبران کند. بنابراین شاید بتوان فاز 12 پارس جنوبی را ایرانی ترین پروژه صنعت نفت کشور نامید . 
 
می‌توان گفت: قبلا در پروژه‌های فازهای قبلی پارس جنوبی، تمام یا حداقل بخشی از کار توسط شرکت‌های نفتی خارجی مانند توتال، انی یا استات اویل انجام می‌شد، این درحالی است که برای نخستین بار با همت متخصصان داخلی این ابرپروژه را از مراحل ابتدایی مطالعات پایه و مرحله برگزاری مناقصات متعدد و پیچیده و سپس ساخت و نصب و نهایتا راه اندازی با موفقیت به اجرا در آورد.  
 
رسول فلاح نژاد، مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛  فاز ١٢ پارس جنوبی تا قبل از زمستان ٩٤ با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده به صورت کامل به بهره بردار تحویل می شود گفت: عملیات حفاری سه حلقه چاه این فاز به اتمام رسیده است. 
وی تصریح کرد: تمام مراحل عملیاتی در پالایشگاه و سکو تکمیل شده و در حال تحویل به بهره‌بردار است. 
 
فلاح‌نژاد افزود: هم اکنون پالایشگاه در حال تعمیرات اساسی است و پیش‌بینی می شود تا پایان مرداد تعمیرات اساسی به اتمام برسد. در طی این چند روز تولید از این فاز نداشتیم و به زودی از سکوی C نیز 300 میلیون فوت مکعب گاز تولید خواهد شد.  
وی ادامه داد: روزانه از فاز 12 حدود 2میلیارد و 300 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سه حلقه چاه باقیمانده در سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه حدود هفت میلیون مترمکعب گاز به تولید این فاز اضافه می شود و در مجموع برداشت گاز از فاز ١٢ به بیش از ٢,٤ میلیارد فوت مکعب می‌رسد، البته گاز از فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز بنا بر نیاز کشور دریافت می‌شود. 

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با بهره‌برداری کامل از فاز 12 روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل 65 میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود و باید گفت که فاز 12 پارس‌جنوبی از نظر حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه پارس جنوبی است. 

گزارش از حبیبه رحیمیان 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار