با تدوین آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان ، معاملات پیش فروش بدون شناسنامه ساختمانی غیر قانونی است ولی معاملات قبلی دارای وجاهت قانونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مسعودی فر معاون پیشگیری دادگستری آذربایجان شرقی از آغاز اجرایی شدن آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان برای اولین بار در کشور در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

وی یادآور شد: قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال 1389 است اما تا کنون آئین نامه اجرایی آن تهیه نشده بود که با تهیه و تصویب این آئین نامه معاملات پیش فروش بر اساس این قانون جدید اجرا می شود.

مسعودی فر عنوان کرد: این قانون به نفع خریداران بوده و امکان سود جویی برخی مالکان از جمله فروش به بیش از یک نفر منقطع می گردد و در کنار آن تمام جزئیات بیان می شود تا امکان هرگونه اختلافی از بین برود.

معاون پیشگیری دادگستری آذربایجان شرقی اظهار کرد: معاملات پیش فروشی که پیش از این صورت گرفته دارای وجاهت قانونی می باشد اما در معاملات آتی باید شناسنامه ساختمان تهیه شود.

وی گفت: کسانی که بدون توجه به این شناسنامه ساختمان اقدام به معامله کنند جرم مرتکب شده و قابلیت پیگرد قضایی را دارند.

مسعودی فر همچنین خطاب به مشاورین املاک نیز گفت: در سیستم جدید تعریف شده این افراد تنها وظیفه دلالی را به عهده دارند و به صورت طبیعی از حق کمیسیون آنها کاسته میشود که در این میان سازمان صنعت معدن و تجارت مرجع تعدیل حق الزحمه آنان خواهد بود.

وی یادآور شد: شناسنامه ساختمان با همکاری شهرداری تبریز در دفاتر ثبت اسناد تهیه می شود و با توجه به هزینه های این دفاتر ، میزان پرداختی شهروندان چندان قابل توجه نخواهد بود و در مقابل میزان اطمینان از معاملات بسیار بالا خواهد بود.
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.