دغدغه‌های اولین کانون موسسات نمایش خانگی

اولین کانون موسسات نمایش خانگی در جهت پیشبرد اهداف خود جدا از بحث بودجه، کمک‌های دولتی را خواستار شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری تاسیس اولین کانون موسسات نمایش خانگی در موسسه‌های رسانه‌های تصویری برگزار شد. در این نشست جمعی از خبرنگاران و مدیرعاملان این موسسات حضور داشتند.

در ابتدا مهدی جعفری مدیر عامل موسسه «قرن 21» گفت: این کانون از اعضای فعال در شبکه نمایش خانگی تشکیل شده است. اعضای این گروه شامل محمد عباسیان مدیر عامل رسانه‌های تصویری، جواد معماری مدیر عامل «تصویر دنیای هنر»، سیروس ذوالفقاری مدیر عامل «تدبیر و امید ماندگار»، علی اسدزاده مدیر عامل «تصویر گستر» پاسارگاد، نادر معماری مدیرعامل «کیمیا‌نما»، علی داها مدیرعامل «سینما رسانه آسیا»، مجید محسنی‌ سینما 24، میثم معراجی مدیر عامل «فیلمسازان جوان» و خود من به عنوان مدیر عامل موسسه قرن 21 است.

وی افزود: انگیزه ما منافع واحدی بود که این شرکت‌ها دارند و سهم زیادی در عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی را برعهده گرفتند. 

وی ادامه داد: دیگر هدف اصلی ما مبارزه با قاچاقچی‌هایی بود که در مقوله کپی‌رایت نقش بسزایی را ایفا می‌کنند که ما می‌توانیم جدا از بحث بودجه با دولت همکاری کرده و این معضل را رفع کنیم. توجه این دولت به این صنف بیشترین خواسته ما از آن‌ها است.

جعفری ادامه داد: تنظیم بازار از دیگر هدف‌های اصلی ماست. یعنی زمانی که جلوی قاچاق و کپی‌رایت محصولات فرهنگی گرفته شود، از تولید تا صدور و عرضه، بازاری سالم را شاهد می‌شویم. در نتیجه تنظیم بازار به وجود می‌آید و ما می‌توانیم به اهداف مثبت و پیشرفت خود برسیم.

این مدیر مسئول عنوان کرد: با نگاه ویژه‌ای که آقای ایوبی به این شغل دارد و از طرفی از مسئولان در جهت رفع مشکلات شبکه نمایش خانگی اقدامات مثبتی را خواستار شده، باید بتوانیم به افق‌های روشن با توجه به این دستورات برسیم.

وی افزود: از دیگر اهداف ما نگاه بیشتر به عرصه عرضه بین‌المللی محصولات فرهنگی است که به شدت در دستور کار این کانون قرار گرفته است.

جعفری در ادامه عنوان کرد: چون در بخش تیراژ 80 درصد سهم عرضه دست اعضای این موسسه است، باید جلوی مشکلاتش را هرچه زودتر بگیریم. به خصوص در استان‌هایی مثل فارس، اصفهان، شمال ایران، منطقه‌های جنوب و خوزستان که کنترل خاصی روی آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: اگر این ستاد در شهرستان‌ها فعال شود، سیستم عرضه و تقاضا به نحو احسن شکل می‌گیرد. در نتیجه هم گردش مالی بهتر داریم و هم برای مخاطب فیلم‌های جذاب‌تری را تولید خواهیم کرد.

در ادامه میثم معراجی مدیر عامل موسسه فیلمسازان جوان گفت: مانند هر تشکل صنفی دیگر قصد ما ایجاد تمام و کمال روابط حرفه‌ای با ارگان‌ها، صنوف مختلف، سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست. یعنی از روز اول سخنگو داشته باشیم و از یک منبع اتفاقات این صنف را سالم به اطلاع همه برسانیم.

وی افزود: از دیگر اهداف ما در این نشست معرفی کامل این تشکل و اشاعه آن توسط شما مطبوعات و رسانه‌هاست که از شما می‌خواهیم این کار را به طور جدی دنبال کنید.

وی ادامه داد: از 100 درصد سهم بازار حدود 10 درصد فقط در  اختیار شرکت‌های نمایش‌ خانگی است. یعنی 90 درصد بازار دست قاچاقچی‌ها قرار گرفته که اگر بتوانیم به بهترین شکل جلوی این معضلات را بگیریم پیشرفت زیادی خواهیم کرد.

معراجی عنوان کرد: هدف دیگر ما بالا بردن قیمت رایت فیلم‌ها به بالاترین سقف خود است. کاری که در همه دنیا انجام می‌شود و بازدهی خوبی دارد. از طرفی اگر بتوانیم بازگشت سرمایه بخش خصوصی را گارانتی کنیم، اعتماد آن‌ها را جلب کرده و در نتیجه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند کرد.

وی افزود: اگر گریزی به قانون وضع شده در خصوص خلافکاران و قاچاقچیان کپی‌رایت بزنیم، به نکته جالبی دست پیدا خواهیم کرد. چرا که یک دزد عادی بین یک تا 5 سال زندان اما قاچاقچی کالای فرهنگی از سه ماه تا یک سال حبس دارد که این جای تامل فراوانی خواهد داشت. اگر دولت فقط 20 درصد در این زمینه به کمک کند، دست ما برای عرضه محصولات فرهنگی به بهترین شکل ممکن باز خواهد شد.

وی ادامه داد: شاید این آگاهی که از کپی محصولات فرهنگی استفاده نکنیم در رده‌های مختلف جامعه وجود نداشته باشد که این باعث ضرر و زیان موسسات متولی خواهد شد. به عنوان نمونه شهرداری در غرفه‌های خود در سطح شهر ناآگاهانه سی‌دی‌های کپی را در معرض فروش قرار داده است.

معراجی بیان کرد: در خارج از ایران قیمت بلیت یک فیلم سینمایی یک سوم فیلم‌های شبکه خانگی است اما در ایران کاملا قضیه برعکس است که این امر از نکته‌های جالب و قابل تامل خواهد بود.

در ادامه علی اسدزاده مدیر عامل تصویرگستر پاسارگاد گفت: مطالبات این مجموعه با مطالبات مجموعه‌های دولتی متفاوت است که هدف تشکیل این کانون حمایت از مطالبات خود است و از آقای سرافراز می‌خواهیم همان طور که از فیلم‌های سینمایی حمایت می‌کند، از فیلم‌های موسسه شبکه نمایش خانگی نیز حمایت کند. یعنی می‌‌توان گفت در شروع کار، این تشکل از صدا و سیما انتظار همکاری بیشتری داشت.

علی داها مدیر عامل سینما رسانه‌ آسیا بیان کرد: یکی از اهداف تشکیل این کانون پیگیری تبدیل کاربری از سنتی به سمت تکنولوژی جدید است که به احتمال فراوان تا دو سه سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد و ما با قاطعیت دنبال گرفتن مجوز در این زمینه هستیم.

وی افزود: با پیشرفت و تغییر تکنولوژی دیگر نمی‌توان برای عرضه و تقاضا از روش سنتی استفاده کرد. چون خواسته‌های مخاطبان با اهداف روز جهانی در حال پیشرفت است و ما باید به خواسته‌های آن‌ها احترام بگذاریم.

وی افزود: از دیگر اهداف ما همکاری با دولت در خصوص برگزاری جشنواره ویدئویی است تا بتوانیم از این طریق از برخی حقوق خود دفاع کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات زیادی در بخش تولید و پروانه ساخت داشتیم اما خوشبختانه در یکی دو سال اخیر سخت‌گیری‌های بیشتری صورت گرفته و به درصد بسیار کمی از فیلم‌ها پروانه ساخت داده شده است که نتیجه آن انتخاب آثار برتر و بالا رفتن کیفیت فیلم‌ها خواهد بود.

وی افزود: اگر همکاری و حمایت دولت با اعضای این کانون به خوبی شکل بگیرد به سمتی می‌رویم که بهترین فیلم‌های خارجی را به موقع خریداری و آماده و در خدمت مردم بگذاریم که در نتیجه آن فرصت رفتن مردم به سمت فیلم‌ها و شبکه‌های خارجی گرفته می‌شود.

جواد معماری مدیر عامل تصویر دنیای هنر بیان کرد: برای توزیع محصولات فرهنگی به شکل‌های مختلف به اتفاق نظرهایی رسیدیم. یکی از این موارد توزیع محصولات فرهنگی در متروست که  این گونه عرضه می‌تواند به فیلم‌های شبکه خانگی کمک‌های بی‌شماری کند.

وی در خصوص عرضه محصولات فرهنگی در فروشگاه‌های مستقل گفت: عرضه مستقیم برای محصولات فرهنگی در فروشگاه‌های مستقل در همه جای دنیا جمع شده و به سمت عرضه آن‌ها در مکان‌هایی مانند سوپرمارکت‌ها رفته، یعنی حیات محصولات نمایش خانگی به دست این نمونه مکان‌هاست.

نادر معماری مدیر موسسه کیمیانما اظهار داشت: اگر رسانه‌ها، روزنامه‌ها، شبکه، جراید و سایت‌ها وظیفه خودشان را در قبال بحث سینما و شبکه نمایش خانگی بدانند و حداقل در گوشه‌ای از نوشته‌های خود از دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها بگویند، کمک فراوانی خواهد کرد و شاهد تغییرات ساختاری و ریشه‌ای در جهت رفع مشکلات خواهیم بود.

وی افزود: باید باور داشته باشیم حداقل سینمای امروز ما روی بستر شبکه نمایش خانگی است. اگر کیفیت سینما پایین آمده به خاطر پایین‌ آمدن عملکرد شبکه نمایش خانگی است که باید در این زمینه تاملات بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تولید فیلم خوب باید فرهنگمان را در تقابل با فرهنگ غرب ارتقا داده و با آن‌ها مقابله کنیم. 


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار