شفاف‌سازی بودجه از زبان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در خصوص مسائلی مثل بودجه این سازمان و فعالیت‌های فرهنگی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست مطبوعاتی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم که محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصری‌پور معاون فرهنگی، امیر عبدالحسینی معاون هنری و مهدی محمدی مدیر روابط عمومی و بخش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند به سوالات خبرنگاران در زمینه مختلف فرهنگی و هنری پاسخ داده شد.

پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری پس از تبریک روز خبرنگار و سالروز بازگشت آزادگان به وطن و همچنین آغاز دهه کرامت در خصوص فعالیت‌ها و از خودگذشتگی‌های خبرنگاران مطالبی را عنوان کرد و پس از آن برای شنیدن سوالات خبرنگاران آماده شد.

وی در خصوص بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تصریح کرد: بودجه امسال سازمان 130 میلیارد تومان بوده که با مجموعه درآمدها و شهریه‌های فرهنگسراها به 150 میلیارد تومان می‌رسد که البته اگر این سازمان برنامه‌های خوب و مناسبی برگزار کند، می‌تواند بودجه بیشتری نیز جذب کند.

صلاحی در خصوص حمایت از هنرمندان و سینماگران عنوان کرد: برای هنرمندان برنامه ملاقات هفتگی در نظر گرفته شده که چهارشنبه‌ها از ساعت 10 تا 13 خواهد بود و تا به حال این سازمان و بنده با همه گروه‌های هنری ملاقات داشته‌ام و توافقاتی در این زمینه انجام شده که معاون هنری آن‌ها را دنبال می‌کند، حتی شرط کرده‌ایم در صورت انجام وعده‌ها جلسات بعدی برگزار شود.

وی ادامه داد: با حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز ارتباط مستقیم داریم و در کل سازمان فرهنگ و هنری شهرداری از وزیر ارشاد تا بنیاد فارابی با همه بخش‌های خصوصی و دولتی ارتباط نزدیک دارد.

صلاحی با بیان این مطلب اظهار داشت: در شهر بزرگی مثل تهران با جمعیت بالاتر از 8 میلیون نفر به تنهایی نمی‌توان کاری را به سرانجام رساند باید با تعامل و همکاری فعالیت‌ها انجام شود تا به هدف برسیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری در نظر دارد که سه فیلم در جشنواره فجر داشته باشد که فیلمنامه و ساخت آن متعلق به این سازمان باشد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری عنوان کرد: از این پس جشنواره شهر به جای سه و چهار سال یک بار، هر ساله‌ برگزار خواهد شد چون در شهر موضوعات زیادی برای تبدیل شدن به فیلم وجود دارد که می‌تواند این جشنواره را هر سال تامین کند.

وی در خصوص حوزه قرآن و عترت گفت: برای این که فعالیت‌های قرانی در یک مسیر حرکت کند شورای عالی قرانی داریم که با حضور بنده حجت الاسلام و المسلمین ناصری و دبیر این حوزه برگزار شود و طی آن قرار است در هر فرهنگسرا یک دارالقران با 5 کلاس رایگان برگزار شود که در این زمینه فرهنگسرای بهمن اولین دارالقران را تشکیل داده است. برای بحث‌های قرانی که تخصصی و کارشناسی هستند افراد کارشناس و متخصص این حوزه برای آموزش و پاسخ به مسائل قرآنی استخدام می‌شود در بخش هنری نیز آقایان محمود عزیزی و ایرج راد و خانم مرضیه برومند در شورای تخصصی هنر حضور دارد.

وی  با اشاره به توزیع امکانات در سطح شهر برای تمام مناطق بیان کرد: بین شمال و جنوب فاصله‌ای برای شهرداری نیست بهترین فرهنگسراها که بزرگترین هم هستند «بهمن و خاوران» در جنوب شهر تهران هستند ضمن اینکه پردیس و خاوران هم که متعلق به تئاتر است ظرف یکی دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد که دارای 5 سالن برای تئاتر و سینما است که سهم سینما یک سالن است همچنین پردیس تئاتر صبا تحت عنوان ملک با 5 سالن در حال آماده‌سازی است.

صلاحی در خصوص جشنواره موضوعی فرهنگسراها ابراز داشت: جشنواره‌های موضوعی به قوت خود باقی هستند و به تازگی یکی از آنها با نام جشنواره اقوام در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.

وی با تشکر بنیاد مستضعفان برای برگزاری مراسم افطاری در سی شب ماه مبارک رمضان گفت: با همکاری شبکه سوم سیما در فرهنگسرای توچال هم شبی ده‌هزار میهمان را میزبانی کردیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با اشاره به کلاس‌های موسیقی در فرهنگ‌سراهای تهران گفت: برای کلاسهای موسیقی در فرهنگسرا از اساتید برجسته استفاده کردیم که در حال حاضر 7 فرهنگسرا این کلاس‌ها را برگزار می‌کنند و 8 فرهنگسرا تا پایان سال آماده برگزاری کلاس‌ها خواهند بود.

صلاحی در خصوص ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و توجه به کانون خانواده گفت: در این حوزه به فعالان موثر در ترویج سبک زندگی توجه و هر ماه از یک موثر فرهنگی تجلیل می‌شود. در این راستا بزرگداشت مرحوم طاهر خوشنویس و مرحوم مشفق کاشانی را داشتیم و مراسم بازدید از فرهنگسراها هر سه‌شنبه صبح در برنامه این سازمان است.

وی با اشاره به شعر و ادبیات و جایگاه آن در کشور ما گفت: شعر و موضوعی جدی در ادبیات ما است که علاوه بر هنر، ادب جزو فرهنگ ما محسوب می‌شود. ما شاعران بزرگی داریم که با افتتاح دفتر شعر در بلوار کشاورز قرار است این مبحث مهم فرهنگی به طور جدی دنبال شود. وقتی برای سردر این سازمان به دنبال یک شعر که نشان دهنده حقوق بشر باشد بودیم، شعر سعدی را نوشت: «بنی آدم اعضای یک پیکرند». مقام معظم رهبری نیز به شعر اهمیت زیادی می‌دهند و شب‌های شعر با حضور ایشان تا دیر وقت طول می‌کشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر رواج حرکات موزون در برخی فرهنگسراها به عنوان موسیقی توضیح داد: این موضوع در سراهای محله اتفاق افتاده که مربوط به معاونت اجتماعی شهرداری است و این حوزه باید به آن رسیدگی می‌کند.

صلاحی ضمن بیان اقدامات شهری شهرداری تهران در زمینه فرهنگی و هنری در پایتخت عنوان کرد: پروژه شهر آفتاب که وسیع‌ترین مرکز فرهنگی خاورمیانه محسوب می‌شود برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده میزبان خواهد بود. با مساعدت شهردار تهران یک سالن در فرهنگسرای رسانه، یک سالن در فرهنگسرای انقلاب به سالن سینمایی اختصاص خواهد یافت. صندلی‌های سالن فرهنگسرای انقلاب باید تعویض و آماده اکران شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص اخبار کاندید شدن شهرداری تهران برای انتخابات مجلس یا رئیس جمهوری گفت: فعالیت‌های شهرداری در زمینه سیاست از توجه ایشان در بخش‌های فرهنگی و هنری جامعه نمی‌کاهد.

صلاحی با اشاره به گلایه‌ هنرمندان تئاتر از سهم اندک در اجراها گفت: به دلیل گلایه‌های هنرمندان و بخش خصوصی مهم اجرا و فرهنگسراها را 70 به 30 کرده‌ایم که 70 درصد سهم بخش خصوصی و 30 درصد سهم محل اجرای نمایش خواهد شد.

وی با تجلیل از هنر تعالی گفت: هنر باید در خدمت مردم و جامعه باشد و در سطح متعالی و والا باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص کنسرت غلامرضا صنعتگر خواننده ایرانی گفت: ایشان بیماری دارند و درخواست برگزار کنسرت دادند که با آن موافقت شد و تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد. همچنین ارکستر فیلارمونیک که پیشنهاد مختاباد خواننده سنتی بود مقدمات آن در حال انجام است که در منطقه 2 جانمایی می‌شود تا برگزار شود.

وی در خصوص تئاتر کودک گفت: برای تئاتر کودک پایه جدی‌تر کار شود. من همین الان در این جلسه به معاون هنری ابلاغ می‌کنم که بخش کودک را تقویت و آن را با هزینه ارزانتر برای خانواده‌ها تمام کند و اولویت اصلی را کودک قرار دهد چون جوانان آینده ما کودکان هستند.

وی با اشاره به پیوستن کتابخانه‌های شهر تهران به معاونت فرهنگی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری به بخش فرهنگی توجه زیادی دارد و همواره این حوزه را با فرهنگ مظلوم لقب می‌دهند باید در زیر ساخت‌ها به فرهنگ توجه کنیم قرار شده اداره تمام کتابخانه‌ها به بخش فرهنگی هنری منتقل شود و در این حوزه سیاستگذاری مرکزی انجام شود.

امیر عبدالحسنی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: خانه کاریکاتور از مراکز مورد توجه این سازمان است و سایت ایران – کاریکاتور جدی‌ترین سایت کاریکاتور دنیاست. در جلسه‌ای که پس از بیست و یکسال تشکیل شد. استادان صاحب‌نظر و نامی این عرصه شرکت کردند و بهرام عظیمی، بهمن عبدی، محمد حسین نیرومند، کیارش زندی، از اعضای شورای سیاستگذاری خانه کاریکاتور هستند.

صلاحی در خصوص هنرهای تجسمی گفت: فلاح خیر به عنوان مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی منصوب شده است. مدیر جدید این مرکز با دادن برنامه‌ها و تصویب آنها توسط این سازمان اجرا خواهد کرد.

وی در خصوص هفته فرهنگی تهران در مسکو گفت: در شهریور امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار می‌شود به دعوت این نمایشگاه و با پیشنهاد وزارت ارشاد در آن جا حضور خواهیم داشت. گروه موسیقی، نمایشی کاریکاتور تجسمی و ادبی با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، میر جلال الدین کزازی، گروس عبدالمکلیان و فاضل نظری، شب شاهنامه، سخنرانی شهرداری تهران و تجلیل از تهران شناسان برجسته ایران و روس در مسکو را خواهیم داشت ضمن اینکه سفیر ایران در فرانسه برای حضور در نمایشگاه پاریس هم درخواست کرده است که آن در اواخر سال است.

صلاحی در خصوص میزان بدهی جشنواره شهر تصریح کرد: بدهی بیش از یک میلیارد بوده که در حال پرداخت است. در خصوص دبیر جشنواره هم در حال تصمیم‌گیری هستیم باید دید چه کسی را انتخاب کنیم که بتواند جشنواره شهر را هر ساله برگزار کند.

وی با اشاره به طرح تفکیک موزه اجتماعی و فرهنگی هنری از یکدیگر گفت: ما نگران بودجه این سازمان نیستم. نگران اجرای برنامه‌ها هستیم.

صلاحی با اشاره به اجرای موسیقی سنتی در فرهنگسرای بهمن و برج میلاد گفت: در این فرهنگسراها موسیقی پاپ اجرا نمی‌شود و من در خصوص مشکلات اجرای موسیقی در برج میلاد هم با طرح مسائل در جلسه مشترک با معاونت اجتماعی خواسته‌های اهالی موسیقی را بازگو خواهم کرد.

وی در خصوص ممیزی شهرداری تهران برای اکران فیلم‌های سینمایی دارای مجوز وزارت ارشاد بیان کرد: «قصه‌ها» و «نهنگ عنبر» را با وجود مشکلات این آثار اکران کردیم چون نباید مانع اکران فیلمی که مجوز دارد، شویم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار