علی فریدونی عکاس هشت سال دفاع مقدس گفت: من با عکسم نشان دادم که چگونه می‌شود عشق به خمینی (ره) را می‌توان نوشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محسن راستانی نویسنده کتب دفاع مقدس در مراسم تجلیل از علی فریدونی عکاس هشت سال دفاع مقدس در عصر دیروز در موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج با اشاره به اینکه فرهنگ سازی خوب و در  حد انتظاری در این 35 سال انجام نشده است، اظهار داشت: خیلی وقتی بود که من در این جمع‌ها آدم جدیدی ندیده بودم اما امروز این امر محقق شده است.

وی بیان کرد: برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت جبهه ها باید حرکتی نو انجام شود و امثال فریدونی ها دوباره در متن روزگار قرار گرفته و از آنها در تربیت نسل های بعد از جنگ کمک بگیریم. 

این نویسنده افزود: عکس‌های علی فریدونی مرا یاد عکس‌های انقلاب می‌اندازد و این هنر او همگی میراث با ارزش بشری باید به حساب آورد. 

راستانی ادامه داد: ما هم اکنون در یک فقر فررهنگی در زمینه آسیب شناسی هستیم و متوولی حل این مشکل بر عهده مسئولین فرهنگی کشور است و از مردم عادی هیج انتظاری نباید داشته باشیم زیرا که آنها وظیفه خودشان را به درستی تا الان انجام داده‌اند. 

وی پایان در یاد آور شد: فرهنگ و هنر در ایران ابتر است و هنوز متاسفانه نتوانسته است که با نسل نو ارتباط برقرار کند. 

در ادامه این مراسم علی فریدونی با اشاره به اینکه خداوند خود بزرگ‌ترین هنرمند است گفت: خدایا تو شاهدی که من با آگاهی کامل و با عشق را امام خمینی را انتخاب کرده و به جای اسلحه دوربین به دست می‌گیرم و در جبهه‌ها به جها د با دشمن باطل می‌پردازم. 

وی بیان کرد: من از دلسوزان نظام در خواست می‌کنم تا در انتشار ابعاد پررنگ فرهنگ عاشورایی تلاش کنند زیرا که این فرهنگ به همه نسل‌ها تعلق دارد و عکاس‌های جنگ کار سختی در جهت ثبت وقایع جنگ و انتقال آن تصاویر به نسل‌های بعدی داشتند که این امر با دعای خیر همان شهدایی که در موقع عکس گرفتنم در پشت خاکریز ها به مقانم بلند شهادت رسیدند محقق یافته است. 

فریدونی اضافه کرد: من همیشه سعی کردم که عکس‌هایم حرفی برای گفتن داشته باشد و من آن نگاتیو‌های قدیمی اما ماندگار را مثل فرزندانم دوستشان دارم و امیدوارم که ذره‌ای از زلالی دریای نور را ثبت کرده باشم. 

وی در پایان خاطر نشان ساخت: من از همسرم که با چشم‌های نگران خود و فرزندانم مرا راهی جبهه‌ها می‌کرد تا به خلق آثار گرانب‌های جنگ بپردازم تشکر می‌کنم و الان این سوال را از خود می‌کنم که چگونه می‌شود عشق به خمینی را نوشت.

در انتهای این مراسم همسر شهید رحیمی از زحمات همسر علی فریدونی تقدیر کرد و همچنین یاران قدیمی جبهه و جنگ با اهدای شاخه گلی از زحمات علی فریدونی عکاس خبری هشت سال دفاع مقدس تشکر کردند. 

*جدایی نا‌پذیری تاریخ هنر و دفاع مقدس

جوان احمد خادم المله مدیر مسئول اقتصاد برتر در مراسم تجلیل از علی فریدونی عکاس هشت سال دفاع مقدس در عصر دیروز در موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج با اشاره به فصل مشترک تاریخ دفاع مقدس با تاریخ کشور اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در اثبات حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار پر رنگ است به طوری که کتاب عکس‌های بمباران شیمیایی حلبچه در سازمان ملل نفس هر دیپلمات را بعد از دیدن آن گرفته بود.

وی بیان کرد: تاریخ دفاع مقدس بدون تاریخ هنر و رسانه ابتر است و اصحاب رسانه یکی از مظلوم ترین قشرها به حساب می امدند و سلاح آنها از نه کلاش و نه ژسه بود بلکه تنها سلاح دفاعی شان یک دوربین عکاسی با چند حلقه فیلم نگاتیو که در زمان بمباران آنها می بایست در بیرون از سنگرها می‌ماندند تا وقایع جنگ را به ثبت برسانند تا حقیقت جنگ را به نسل‌های بعدی منتقل و بازگو کنند.

خبرنگار زمان جنگ با بیان اینکه، من در دولت و مجلس گفته‌ام که سابقه عکاسان خبری در زمان جنگ باید نصف شود، افزود: امثال چون علی فریدونی، سعید صادقی چرا نباید از یک امکانات نسبی برخوردار باشند و چرا امثال علی در این دوره زمانه به فراموشی باید سپرده شوند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای ابراز داشت: ما حالا حالا با آمریکا مشکل داریم چرا که آنها را به همین راحتی ما را رها نمی‌کنند و به دلیل تقابل فرهنگ‌ها ما نیز دست از سر آنها بر نخواهیم داشت و همچنین ما فرهنگ ایثار و شهادت داریم و آنها می‌خواهند اداب و رسوم خود باختگی و ابتذال را در کشور رواج دهند.

وی در پایان گفت: تفکر، ایثارگری، مسئولیت پذیری و زندگی خوش از روحیات علی فریدونی است و او این روحیات رابا عکس‌های بسیار شیرینش به ما نشان داده است.

در ادامه مراسم قرائی دبیر همایش چهارمین عصر هنر انقلاب بیان کرد: نسل علی فریدونی‌ها کار خودش را تمام کرد، چرا تاریخ شفاهی هنر انقلاب کتاب نمی‌شود تا ما بتوانیم از آن دفاع کنیم و همچنین تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی باید تدوین شود تا آرمان‌های امام راحل (ره) حفظ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این دوره کسی به یاری ما نمی‌رسد و موسسه اوج تا می‌آید کاری انجام دهد همه نه تنها کمک نمی‌کنند بلکه مانع تراشی هم می‌کنند.

قرائی در پایان یاد آور شد: نسل با امید و با نشاط زنده است برای ادامه دادن راه علی فریدونی‌ها در عرصه های مختلف کشور، چرا که ما عهدی بسته ایم و تا جان پای آن عهد خواهیم ایستاد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار