سه‌‌گانه، ورزشی المپیکی است که به دلیل جذاب و هیجان‌انگیز بودن، علاقمندان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سایر حوزه‌های  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش سه‌گانه، حدود 10 سال است در ایران رواج یافته است و جزو رشته المپیکی محسوب می‌شود اما کسانی که در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند، با مشکلات زیادی مواجه هستند.

** حامیان مالی به دلیل فرار از مالیات، تمایلی به این ورزش ندارند

عزیزی (مربی تیم ملی ورزش سه‌گانه) بیان کرد: در گذشته اگر صاحب شرکتی از این رشته ورزشی حمایت می‌کرد، از پرداخت مالیات معاف می‌شد، اما در حال حاضر پرداخت مالیات اجباری است، بنابر این به دلیل سودآوری کم رشته ورزش سه‌گانه، حامیان مالی رغبتی به این ورزش نشان نمی‌دهند.

** بازیکنان از قرارداد و امکانات حرفه‌ای محروم هستند

امینیان، بازیکن تیم ملی سه‌گانه گفت: بازیکنان تیم ملی ورزش سه‌گانه، با وجود حرفه‌ای بودن، قرارداد و امکانات حرفه‌ای مناسبی در اختیار ندارند و اگر درآمدی هم کسب کنند فقط برای رفت و آمدشان هزینه می‌کنند.

** محدود بودن اعزام تیم ملی به اردوهای بین‌المللی 

غزنچای (بازیکن تیم ملی سه‌گانه) بیان کرد: با توجه به المپیکی بودن رشته ورزشی سه‌گانه، فقط سالی 2 بار به اردوها و رقابت‌های بین‌المللی اعزام می‌شویم، که این موضوع باعث عدم شناخت بازیکنان از بازی رقیبان می‌شود و شانس موفقیت در رقابت‌های مهم را از دست می‌دهند.

** بانوان تیم ملی، مکان تمرین و لیگ کشوری محدودی دارند

سارا فلاح بازیکن تیم ملی سه‌گانه بیان کرد: بانوان این رشته ورزشی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که مهمترین آنها کمبود مکان تمرین مناسب است، بانوان در هر مکانی نمی‌توانند تمرینات خود را انجام دهند از طرفی دیگر تعداد رقابت‌های کشوری آن‌ها محدود است این موضوع سدی در راه پیشرفت آنها به حساب می‌آید.

** مربیان تیم ملی کم‌سواد هستند

ماندانا دهقان، بازیکن تیم ملی سه‌گانه، اظهار کرد: مربیانی که برای تیم ملی بانوان دعوت می‌شوند، از سواد کافی برخوردار نیستند و فقط کارت مربیگری دریافت می‌کنند و بدون اطلاعات کافی سریع فعالیت خود را تحت عنوان مربی تیم ملی آغاز می‌کنند و این موضوع از نظر جسمی به بازیکنان صدمه می‌زند.

چرا رشه المپیکی ورزش سه‌گانه، با این همه مشکل مواجه است؟

این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود کلید رفع مشکلات رشته ورزش سه‌گانه در دست چه کسی  است؟

محمدعلی صبور، نایب رئیس کنفدراسیون غرب آسیا در رشته ورزش سه‌گانه پاسخ داد: رشته ورزش سه‌گانه فقط چند سالی است که در کشورمان رونق گرفته، اما ناخودآگاه به دلیل جدید بودن این رشته ورزشی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و رفع آن صبر و همکاری همه سازمان‌های ورزشی را می‌طلبد.

وی همچنین بیان کرد: حامیان مالی به ورزش‌های سودآوری مانند فوتبال تمایل دارند، ما با این موضوع مشکل نداریم، اما توقع داریم تا حدی هم از ورزش‌های تازه‌ای مانند ورزش سه‌گانه، والیبال نیز حمایت کنند و وظیفه هدایت کردن حامیان مالی به عهده مسئولان وزارت ورزش است که زمینه پیشرفت این ورزش را فراهم نمایند.

صبور در ادامه اضافه کرد: پخش زنده تلویزیونی، در معرفی رشته ورزش سه‌گانه، مؤثر است اما به دلیل هزینه بالایی که مسئولان سیما از ما درخواست کردند 20 سال است نتوانستم از پس هزینه‌هی پخش ورزش‌های سه‌گانه برآییم.

وی همچنین در مورد اعزام تیم‌ها به رقابت‌های بین‌المللی اظهار کرد: اعزام تیم‌های ملی به اردوها و رقابت‌های بین‌المللی به دلیل طولانی بودن مسیر و هزینه بالا برای ما مقدور نیست.

صبور گفت: برخی از باشگاه‌های کشور به بازیکنان ما قول می‌دهند آنها را جذب کنند، اما به وعده خود پایبند نیستند و از نظر روحی به بازیکنان لطمه وارد می‌کنند.

نایب رئیس کنفدراسیون غرب آسیا بیان کرد: به بانوان در مورد محدود بودن مکان تمرین و لیگ کشوری حق می‌دهم و خواسته‌های آنها منطقی است، اما به خاطر شئونات اسلامی نمی‌توانیم هر مکانی را برای تمرین در اختیار بانوان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: بانوان به دلیل کمبود امکانات کافی نبودن امکانات، توانایی حضور در رقابت‌های بین‌المللی را ندارند و تجربه نشان داده است که با شکست مواجه می‌شوند، اما در بازی‌های آسیایی می‌توانند موفقیت‌های خوبی کسب کنند و جزء قویترین تیم‌های آسیایی هستند.

صبور در ادامه اذعان کرد: بیشتر مربیان آقا از تحصیلات بالایی برخوردارند و در این زمینه با هیچ مشکلی مواجه نیستم، اما در بخش بانوان هنوز نتوانستیم مربی خوب بیابیم و اگر مربیان و کارشناسان متخصص رشته سه‌گانه علاقمند هستند با ما همکاری کنند از آنها استقبال می‌کنیم.

وی در پایان باز هم تأکید کرد: برای رشد و ترقی رشته ورزش سه‌گانه، به حمایت مسئولان وزارت ورزش و هدایت حامیان مالی با کمک آنها نیازمند هستیم.

گزارش از فریده کریمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار