هرچند بخش کشاورزی، سهم زیادی از آب مصرفی را به خود اختصاص می‎‎دهد ولی علاوه بر کمک به تولید مواد غذایی، جای خالی فضای سبز استان را نیز پر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛سید علی اصغر مصطفوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بااشاره به وجود ارقام متفاوت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: براساس اعلام آب منطقه‌ای حدود 90 درصد آب استان یعنی سالیانه قریب یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود ولی جهادکشاورزی معتقد است این میزان قریب 75 تا 80 درصد است.

 مصطفوی با اشاره به سخت کوشی کشاورزان یزدی و استفاده آنان از روش‏‏های سنتی برای صرفه جویی در مصرف آب با بهره‎‎گیری از دانش بومی، گفت: اصلاح روش‌های آبیاری و جایگزینی روش‌های نوین آبیاری به جای روش معمول و سنتی غرقابی، راندمان آبیاری اراندمان به 75 تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول  با اشاره به شدت تبخیر آب بالا در استان یزد، یکی از اقدامات جهادکشاورزی در این رابطه را انتقال کشاورزی از فضای باز به سمت فضاهای کنترل ‌شده و بسته یعنی گلخانه‌ها ذکر کرد و گفت: این روش کارآیی و راندمان مصرف آب را افزایش می‌‏‏دهد و درآمدزایی خوبی برای کشاورزان استان به دنبال خواهد داشت.

مصطفوی،راندمان کشت گلخانه‌ای را بیش از 10 برابر کشت‏‏های سنتی، بیان و تصریح کرد: اگر در گلخانه به ازای هر مترمربع حدود 40 کیلوگرم خیار سبز تولید می‌شود، این میزان در همین مقدار زمین در فضای باز، بیش از دو تا سه کیلوگرم نخواهد بود. در حال حاضر حدود 1100 هکتار از کشت‎‎های استان به صورت گلخانه‌ای است که بیشترین تراکم آن در شهرستان یزد قرار دارد.

مصطفوی ادامه داد: با توجه به وجود بالغ بر 85 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان، تعطیلی این بخش و بیکاری این جمعیت، هزینه‎‎های زیادی را بر دولت برای ایجاد اشتغالزایی جدید برای این افراد تحمیل می‏‏‌کند. علاوه بر این، استان یزد با توجه به ظرفیت‏‏‌های بالای بخش کشاورزی در حوزه‏‏‌هایی مانند تولید پسته و محصولات گلخانه‎‎ای، ارزآوری خوبی را برای کشور و استان به همراه دارد.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.