حاتمی در فیلمسازان ایران فردی نمونه بود و اگر تیتراژ فیلم‌های او را بگیرید، همه می‌فهمند ساخته حاتمی و فیلمی کاملاً ایرانی است.

حاتمی به راستی «سعدی سینمای ایران» استمرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حضور بازیگران معروف در فیلم‌های علی حاتمی بدون به وجود آمدن چالش از این بابت گفت: به واسطه وجود شادروان حاتمی بود. وی به نحوی کار می‌کرد که چهره‌های مطرح آن زمان برای حضور در فیلمش اعلام آمادگی می‌کردند، می‌توان گفت اول به خاطر وجود حاتمی و بعد به واسطه فیلمنامه‌های خوبی بود که او می‌نوشت.

وی افزود: در فیلم «مادر» متوجه می‌شوید بازیگرانی چون تارخ، عبدی، جبلی، کشاورز، اکرم محمدی، چهره آزاد و هاشم‌پور جلوی دوربین و عبداله اسکندری، محمود کلاری، اصغر رحمانی، کاظم فریبرز،‌ مصطفی شایسته، یونس صباحی پشت دوربین و محمد مهدی دادگو به عنوان مشاور و دوست ما در این پروژه حضور داشتند.

شایسته در پاسخ به این سؤال که حضور بازیگران ستاره در فیلم تا چه در کیفیت آن تأثیرگذار است، بیان کرد: به طور قطع تضمین نمی‌کند و اما اگر بحث ما راجع‌ به علی حاتمی است باید گفت او به بهترین شکل بازیگران چهره را در سر جای خود قرار می‌داد و در هر فیلمی به فراخور حال بازیگر نقش مناسب را برای او در نظر می‌گرفت که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: غیر از فیلم «مادر» در فیلم‌های «هزاردستان» و بعد در «دلشدگان» هم اسامی که می‌بینید، ستارگان زمان خودشان هستند که حاتمی با توانایی و علم بالا به درستی از آن‌ها استفاده می‌کرد بدون اینکه اتفاق و یا حاشیه‌ای درست شود.

شایسته ضمن اشاره به رابطه خوب خود به عنوان تهیه‌کننده با حاتمی، بیان کرد:  رابطه دوستانه و بسیار صمیمی ما از ابتدا تا زمان فوت وی ادامه داشت.  بسیار سالم و صمیمی در خدمت هم بودیم. رابطه خوب حاتمی به بنده ختم نمی‌شد بلکه او با مصطفی شایسته، یونس صباحی و دیگر دوستان بسیار صمیمی و مهربان بود.

وی در خصوص خاص بودن علی حاتمی اظهار داشت: حاتمی یگانه بود. اگر شما به منتقدان و نویسندگان رجوع کنید می‌بینید که تا چه حد مثبت در مورد حاتمی نوشته و صحبت کرده‌اند. یگانه بودن حاتمی به نحوی است که فکر نمی‌کنم تا سال‌های آتی نیز کسی مثل او را شاهد باشیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: حاتمی در ادبیات، شاعری،‌ نویسندگی، تاریخ‌، پژوهشگری و... انسانی کامل بود. یعنی اگر آثار حاتمی مانند فیلمنامه‌های «تختی»، «دلشدگان»،‌ «مادر»، «گاردن پارتی»، «نوشدارو»، «ملکه‌های برفی»، و فیلمنامه عظیم «حضرت محمد (ص)» را بررسی کنید، تعجب می‌کنید که چطوری در این مدت کوتاه عمر آن‌ها را نوشته،‌ می‌توان گفت این جزء معجزات خدایی است.

وی افزود: در واقع کارهایی که علی حاتمی انجام داد و آثاری که از خود به جا گذاشت به نظرم از دست یک فرد ساخته نبود اما او این کار را کرد و برای سینما و تاریخ این مملکت ماند.

این تهیه‌کننده در خصوص فیلمنامه‌های به جا مانده از حاتمی بیان کرد: برعکس حرف‌های برخی از سینماگران تمام فیلمنامه‌های به جا مانده از حاتمی کامل است، فیلمنامه‌هایی که با دیالوگ‌ و جزئیات همراه است و در خدمت خانواده‌اش قرار گرفته که در زمان مناسب آن‌ها را به فیلم تبدیل کنند.

وی افزود: قابل توجه است حاتمی چون خودش کارگردان و سازنده فیلم بود، احتیاج به فروش فیلمنامه نداشت. به این خاطر فیلمنامه‌های باقی مانده به خانواده‌اش تعلق دارد و کسی قصد فروش آن‌ها را ندارد.

شایسته در خصوص شخصیت حاتمی گفت: درست است که می‌گویند حاتمی «سعدی سینمای ایران» است. حاتمی در فیلمسازان ایران فردی نمونه بود و اگر تیتراژ فیلم‌های او را بگیرید، همه می‌فهمند ساخته حاتمی و فیلمی کاملاً ایرانی است، این موضوع از خصوصیات بارز وی بود.

وی عنوان کرد: عمر 52 ساله برای کسی که اهل سواد بود و به کارش عشق و علاقه می‌ورزید، بسیار کم بود چون اگر بیشتر عمر می‌کرد متوجه می‌شدید چه اتفاق عظیم و گرانبهایی برای سینمای ایران می‌افتاد.

شایسته اظهار داشت: اگر فیلم‌های حاتمی را به دقت مشاهده کنید از دلشدگان تا مادر و تختی و هزار دستان و... متوجه می‌شدید تمام جزئیات برخواسته از آثار حاتمی از فرهنگ و سنن ایران زمین نشات می‌گیرد.

وی در پایان از توجه بیشتر به آثار حاتمی یاد کرد و گفت: باید فیلم‌های مرحوم حاتمی در تلویزیون نمایش داده شود و ابعاد مختلف آن مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. از طرفی کارشناسان خوب میراث فرهنگی، ساختمان و دیگر زمینه‌های فنی نیز وارد عمل و گفتگو شوند که پیامد آن برای جوانان فیلمساز با ارزش خواهد بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار