سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در هفته ای كه گذشت فعاليت های فرهنگی گردشگری متنوع ای را پشت سر گذاشته و نخستین تورکارآفرینی را برگزار كرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان لطفی معاون توانمندسازی و مشارکت های اجتماعی هفته گذشته هدف از برگزاری تورهای کارآفرینی را آشنایی تعاونی‌ها با تعاونی‌های برتر در سطح استان و کشور و شناسایی ظرفیت‌های استان در هنر کسب‌وکار از طریق کارآفرینی در مناطق مختلف دانست و  توانمندسازی و حمایت از تعاونی‌های برتر را از دیگر اهداف سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برشمرد و اظهار كرد: اولین تور تعاونی استانی در سال 94 تا پایان تابستان امسال در استان مازندران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر به استان مازندران سرمایه گذاران داخلی ، کارآفرینان برتر و مسئولان تعاونی‌های فعال حضور دارند، تصریح کرد: شناسایی امکانات موجود در استان و آشنایی با فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق مختلف از نقاط قوت تورهای تعاونی است و برگزاری جلسات در شورای اداری استان‌ها نیز از جمله اقداماتی است که به شناسایی هرچه بهتر و بیشتر ظرفیت‌های استان‌ها برای رونق کسب‌وکار کمک می‌کند.

معاون توانمندسازی و مشارکتهای اجتماعی به برگزاری جلسات مشترک میان کارآفرینان برتر کشور با کارآفرینان استان‌ها اشاره و تصریح کرد: امیدواریم به زودی شبکه کارآفرینی و زنجیره ملی کارآفرینی نیز به زودی تشکیل شود.

وی افزایش تولید و مشارکت شهروندان در این زمینه را از جمله اهداف کلان برپایی تورهای تعاونی برشمرد و گفت: همچنین از طریق برگزاری این تورها خلاهای موجود در زمینه کسب‌وکار و کارآفرینی شناسایی و برطرف می‌شود.

لطفی تورهای تعاونی و کارآفرینی را منجر به تبادل نظر میان کارآفرینان دانست و افزود: در این جلسات مشترک در استان‌ها نمایندگان مجلس نیز حضور خواهند داشت. 

حرکت خودجوش اهل فرهنگ برای گسترش کتابخوانی در مناطق روستایی

در هفته ايي كه گذشت همچنين نخستین گروه خیرین و نیکوکاران فرهنگی تهران با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در فضای مجازی با هدف اهدای کتاب به روستاهای محروم و راه‌اندازی کتابخانه‌ها در این مناطق شکل گرفت.

این گروه در نخستین اقدام عملیاتی خود بیش از سه هزار جلد کتاب نفیس در بخش‌های مختلف علمی، تاریخی، سیاسی و کودک و نوجوان را برای راه اندازی کتابخانه به روستای سوسن سرخاب شهرستان اندیکا واقع در استان خوزستان ارسال کردند.

هدف اصلی گروه خیرین فرهنگی که اعضای آن استادان دانشگاه، دانشجویان، نویسندگان، و فعالان فرهنگی تشکیل می دهد، راه‌اندازی 31 کتابخانه در روستاهای محروم سراسر کشور است. 

این گروه در نخستین جلسه هم اندیشی و مراسم ارسال کتاب به روستای سوسن سرخاب شهرستان اندیکا مباحث مختلفی از جمله آینده این جریان فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

نور الله مرادی، مدرس دانشگاه و طراح ایده خیرین فرهنگی استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه افراد بخشی زیادی از زمان خود را در طول شبانه روز به شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: سپری کردن مدت زمان طولانی در این فضا باعث غفلت از فضای حقیقی شده است بنابراین در پی راهی برای استفاده از بستر و ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی افتادیم تا از این فضا به بهترین شکل ممکن استفاه  شود به نحوی که ثمره آن را به صورت حقیقی مشاهده کنیم لذا در راستای تحقق این موضوع ایده خیرین فرهنگی به ذهنم رسید و با همکاری دوستان توانستیم در فرصت اندک آن را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این امر امکانی را برای هم اندیشی، تعامل و حرکت به سمت فعالیت های فرهنگی را برای ما و مردم سایر مناطق کشورمان فراهم آورد. 

مرادی گفت: در نخستین گام تلاش کرده ایم تا به مقوله، ضعیف ، نحیف و مظلومی به نام کتاب که در عصر کنونی بسیار مهجور واقع شده، توجه کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در گام دوم به دنبال سرعت بخشیدن به جنبه‌های عملیاتی و عینیت بخشیدن به طرح بودیم، افزود: به همین دلیل به شناسایی روستاها و شهرهای محروم پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه در اولین اقدام خود روستای سوسن سرخاب در شهرستان اندیکا را به عنوان محور فعالیت اولیه خود انتخاب کردیم، گفت: نماینده گروه خیرین فرهنگی در شهرستان اندیکا ورئیس میراث فرهنگی در این شهرستان را به عنوان نماینده تشکل در شهرستان انتخاب کردیم.

مرادی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای احداث کتابخانه در این شهرستان افزود: تلاش داریم این ایده را به یک جریان فرهنگی منسجم و تاثیر گذار در کشور تبدیل کنیم تا شاهد توسعه عدالت فرهنگی در روستاهای هم برخوردار باشیم.

مشارکت داوطلبانه و خودجوش فرهنگی شهروندان منجر تقویت جامعه مدنی می شود

فاطمه اصلان زاده، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی و مجری این طرح با بیان این مطلب که گروه خیرین فرهنگی در حقیقت پل ارتباطی بین شهروندان ایجاد کرده است، گفت: از طریق این طرح می‌توان از ظرفیت میلیون‌ها جلد کتاب موجود در قفسه‌های شهروندان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم از طریق گروه خیرین فرهنگی مشارکت فرهنگی داوطلبانه را در سراسر کشور از سوی اقشار مختلف شکل دهیم، افزود: گروه خیرین فرهنگی با هدف اهدای کتاب و راه‌انذازی کتابخانه در روستاها و مناطق محروم می‌تواند خیر جمعی را شکل داده و منجر به شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان در دورافتاده ترین نقاط کشور شود. 

وی با بیان اینکه کمتر از یک هفته از ارائه و اجرای طرح می گذرد، گفت:در این مدت اندک بیش از سه هزار جلد کتاب جمع آوری و به روستا سوسن سرخاب در استان خوزستان ارسال شد.

به گفته این مدرس دانشگاه می‌توان با استمرار این حرکت موج فرهنگی عظیمی را در کشور ایجاد کرده و باعث گسترش فرهنگ کتابخانی و در نتیجه آن افزایش سرانه مطالعه در کشور شد.

وی افزود: مطمئناً اجرای دقیق و  به ثمر نشستن این طرح منجر به تقویت جامعه مدنی و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور فرهنگی خواهد شد.

 با فرهنگ اهدا کتاب می توان وضعیت کتابخوانی در کشور را رونق داد

هفته گذشته رضا نگهبان شهردار منطقه 7 اظهارکرد: با حرکت شکل گرفته از سوی گروه خیرین فرهنگی روز به روز شاهد بسط و گسترش فرهنگ مطالعه در بین شهروندان سراسر کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه این گروه در حقیقت با اقدام خود شبکه مجازی را به شبکه حقیقی تبدیل کرد،‌افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور امیدواریم این اقدام خودجوش فرهنگی در گسترش فرهنگ مطالعه در کشور تاثیر گذار باشد.

فرهنگ اهدای کتاب گرایش به کتابخوانی افزایش می دهد

حامد طراحی، مدیر کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه فرهنگ شامل اجزای مختلفی از جمله هنجارها و ارزش ها است،‌گفت: فرهنگ لایه درونی زندگی و سبک زندگی لایه بیرونی را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی حوزه رفتارهای اجتماعی و فردی ما تحت پوشش قرار  می دهد،‌ افزود:مرحله دانش و گرایش دو مرحله ای است که باید طی شود تا موضوعی تبدیل به رفتار شده و سبک زندگی مارا تعیین کند.

طراحی با بیان اینکه ما در حوزه دانش مشکلی نداریم،‌گفت:فرهنگ اهداء کتاب یک ارزش محسوب می شود،‌اما باید تلاش کنیم تا آن را تبدیل به رفتار کنیم.

به گفته وی اقدام گروه خیرین فرهنگی در اهداء کتاب و راه اندازی کتابخانه در مناطق محروم می تواند منجر به ایجاد گرایش برای مطالعه و تغییر رفتار درشهروندان شود. 

برپایی کارگاه‌های آموزشی برای زنان آسیب دیده اجتماعی در لویزان 

صدیقه پورجعفر مشاور مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در حوزه زنان گفت: در هفته آینده کارگاه‌های آموزشی برای بازتوانی اجتماعی زنان آسیب‌دیده اجتماع حاضر در مرکز نگهداری در لویزان برپا می‌شود. 

وي با اشاره به سیاست گذاری سازمان متبوعه خود جهت حرفه آموزی به زنان آسیب دیده اجتماعی که در مرکز نگهداری موقت لویزان نگهداری می‌شوند، افزود: ما در حال حاضر در حال شناسایی استعدادهای مددجویان  هستیم.

 مشاور مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در حوزه زنان با بیان اینکه پرونده هفتاد نفر از زنان آسیب دیده اجتماعی که در این مرکز نگهداری می‌شوند به دقت در حال بررسی است اضافه کرد: بررسی پرونده مددجویان برای استعدادیابی آنها با کمک تیم مشاوره بانوان شهرداری تهران در حال انجام است.

پورجعفر با بیان اینکه با تک تک افراد حاضر در این مرکز مشاوره صورت می‌گیرد، افزود: با شناسایی مهارت‌های این افراد به دنبال بازتوانی اجتماعی آنها هستیم.

به گفته مشاور مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای زنان آسیب دیده اجتماعی در سامان سرای لویزان کلاس های آموزشی مختلفی از جمله نقاشی، سیاه قلم و داستان نویسی برپا خواهد شد.

وی تصریح کرد:در هفته آینده کارگاه‌های آموزشی سفالگری، نقاشی و سیاه قلم برای زنان آسیب دیده حاضر در سامان سرای  لویزان برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار