اصلی‌ترین مخالف توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رژیم صهیونیستی و شخص "نتانیاهو" است. گزارش ذیل، رویکرد صهیونیست‌ها را نسبت به برجام به بحث گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دقت در واکنش‌هایی که صهیونیست‌ها در نزدیک به سه هفته گذشته یعنی از زمان پایان مذاکرات هسته‌ای در وین نسبت به ماحصل این مذاکرات داشته‌اند، گویای این حقیقت خواهد بود که آن ها به واقع در مقابل این تصمیم مهم سیاسی مستأصل شده‌اند.


حقیقت این است که هیچ تحلیلگر و یا حتی هیچ فرد غیرسیاسی هم نمی‌تواند از رژیم صهیونیستی، تصور یک "موافق توافق هسته‌ای" در ذهن داشته باشد اما این حد از مخالفت سران این رژیم با توافق نامبرده، در حد خود اگر نگوییم بی‌نظیر، لااقل بسیار کم‌نظیر است.

آنچه از آن می‌توان به عنوان یکی از آثار مهم تدوین برجام میان ایران و 1+5 یاد کرد، انزوایی است که رژیم صهیونیستی از رهگذر این رخداد تجربه کرده و خواهد کرد. این، نکته‌ای است که سران این رژیم نیز به آن اذعان دارند؛ از جمله "رووین ریولین" رئیس رژیم صهیونیستی اخیراً در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل گفته است: "من به نتانیاهو می‌گویم و تأکید می‌کنم که جدال، حتی اگر توجیه شده باشد، در نهایت به قیمت ضرر دولت اسرائیل است و ما باید در این باره بسیار محتاط باشیم و جلوی خود را بگیریم."


وی در جای دیگری از سخنان خود اظهار داشته است که ما در موضوع ایران، از جانب آمریکا و سراسر اروپا مجزا و منزوی شده‌ایم.(این خبر را در اینجا  پیگیری کنید.)

بدین ترتیب کاملاً مشخص است که خود مقامات صهیونیست نیز می‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که تقابل بیشتر با ایران و اتخاذ رویکرد تهاجمی در برابر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌المللی و بیشتر به حاشیه رانده شدن این رژیم انجامیده و البته خواهد انجامید. البته خو‌ش‌خیالی و کاملاً به دور از حقیقت است اگر معتقد باشیم صهیونیست‌ها با آنچه در وین رخ داده موافق خواهند بود. لااقل تا این لحظه چنین رویکردی از سوی مقامات این رژیم مشاهده نشده است.

تقابل رژیم عبری با توافق هسته‌ای، به عرصه تعاملات و روابطش با بزرگترین و مهم ترین متحد استراتژیکش یعنی ایالات متحده نیز سرایت پیدا کرده است؛ به نحوی که قرائن بسیار آشکار و قوی از مواضع کاملاً متضاد اوباما و نتانیاهو در مورد توافق هسته‌ای دقیقاً قابل مشاهده است.


از سویی اوباما هرچند روی کاغذ و در زبان از توافق با ایران حمایت می‌کند اما از سوی دیگر نتانیاهو به شدت مخالف این توافق است و تمام تلاش خود را برای همراه کردن کنگره و احیاناً بخشی از دولت آمریکا که گرایش‌ها و تمایلات صهیونیستی قوی دارند، با اردوگاه مخالفان توافق به کار بسته است.

نتانیاهو از پیش و به ویژه پس از خاتمه مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین، مراتب شدید ضدیت خود با توافق هسته‌ای را ابراز داشته و صریحاً اعلام نموده که این توافق را قبول ندارد، حتی اگر شورای امنیت ناظر بر کار باشد و حتی گر تحریم‌ها همچنان پابرجا بمانند یعنی به طور خلاصه به قول معروف توافق هسته‌ای روی اعصاب نتانیاهوست.

این موضع‌گیری از سوی نتانیاهو بیانگر چند نکته مهم است:
اولاً: به نظر می‌رسد دستاوردهای ایران در برجام و در توافق هسته‌ای به اندازه‌ای مهم و راهبردی بوده که نتانیاهو را به اتخاذ موضع مخالف با این توافق واداشته است وگرنه اگر قرار باشد برجام و توافق هسته‌ای حاصلی برای ایران نداشته باشد و این کشور را از اهداف و مقاصدی که مدنظر داشته دور کند، منطقاً دلیلی برای مخالفت صهیونیست‌ها با این توافق آن هم با این سطح و کیفیت و شدت وجود نخواهد داشت.

ثانیاً اگر به یاد بیاوریم که امام راحل عظیم‌الاشان فرمودند؛ "بدانید هرگاه اسرائیل از شما ناراحت بود، راه شما درست است"، منطقاً باید به این نتیجه رسید که ایران توانسته اهدافش را در برجام عملیاتی سازد، لذا به نظر می‌رسد ما باید از ناخوشحالی صهیونیست‌ها خوشحال باشیم.

ثالثاً این خوشحالی باید در عرصه داخلی و در میان سیاسیون داخل کشور در قالب یک گفتمان غالب تقویت شده و حالت یک جبهه واحد و متحد علیه جبهه صهیونیستی به خود بگیرد. بدین ترتیب در عین ارائه انتقادهای سازنده و غیر مخرب نباید اصل اتحاد و انسجام ملی در برابر دشمن خدشه‌دار شود.

رابعاً در واقع نباید در داخل به گونه‌ای عمل کرد که این تصور در ذهن دشمنان به ویژه صهیونیست‌ها شکل گیرد که ایرانی‌ها خود با هم مشکل دارند و در داخل ایران نیز عده‌ای با آنچه در وین اتفاق افتاده شدیداً مخالفند بلکه این ذهنیت باید به این صورت که سیاسیون داخل ایران هرچند ممکن است نسبت به هم انتقاداتی مطرح کنند اما در برابر خصم، در یک سنگر قرار خواهند گرفت شکل گیرد و تقویت شود.

خامساً بدین ترتیب هیچ نیاز و ضرورتی برای زیر سوال بردن اصل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای حل و فصل موضوع هسته‌ای وجود ندارد. انتقادها می‌توانند و البته باید به صورت سازنده و بی‌آنکه شخصی یا عملکردی تخریب شود مطرح شوند. در عین حال "قضاوت منصفانه" باید مهم ترین مولفه مورد نظر منتقدان باشد.

سادساً به نظر می‌رسد باید رهنمود مقام معظم رهبری همواره مورد نظر همه سیاسیون در داخل باشد که مبادا مسئله هسته‌ای موجب انشقاق میان مردم و میان مردم و مسئولان شود و اتحاد ملی را با چالش روبرو سازد. بدین ترتیب همه باید در یک جبهه تلاش کنیم تا برجام و توافق هسته‌ای بیش از آنچه شاهد آن هستیم، روی اعصاب صهیونیست‌ها باشد. این مهم باپافشاری بر مواضع و خطوط قرمز نظام میسر خواهد شد.

گزارش از حمیدرضا حیدرپور

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، صهیونیست ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۶:۴۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
نتانیابو باید بره پیش شارون
آخرین اخبار