اسم مباركش را منظور نیست، به رسم مقدسش را كه آگاهی بخشیدن است مقصود همی باشد و عنوان پر خیر و بركتش هم همان كلمه‌ی مركبی است كه عبارت است از «خبر» و «نگار».

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هفدهم مردادماه ،روز خبرنگار و سالروز شهادت شهيد محمود صارمی استكه خبرسازان را شاهد بود و هست و نگارش اخبارشان را مأمور بود و نیست، اين روز مهم، مبارك و تاريخی، بهانه‌ای را برای این قلم به وجود آورد تا نكاتی چند را تقدیم بدارد:

خبرنگار، یعنی همان عزیزی كه در طول هزاره‌ها چندگانه‌ی حیات نوع بشر، نقشی كلیدی آفریده و رسالتی تاریخی را عهده‌دار بوده است. در یك كلمه «خبرنگار» نبض طپنده‌ی تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست.

کسی نیست به درد دل این خبرنگاران بنشیند و بپرسد که چه مشکلاتی دارند و چطور گذران زندگی میکنند و جالب اینجاست که تمامی مسؤولان هم فقط وعده می‌دهند تا کی این وعده‌ها عملی بشود خدا می‌داند.

برهمین اساس با سختی‌ها و اتفاقاتی که برای خبرنگاران می افتد، کسی نیست به آنها کمک کند و اکثر مسؤولان هم در این راستا چشم پوشی می‌کنند. خبرنگار باشگاه خبرنگاران دررابطه باحوزه خبر و مشکلات خبرنگاران به سراغ مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی رفته است، گفتگوی پیش رو حاصل این دیدار است.

هادی مرادی در باره زمان تاسیس این سازمان و وظایف محوله در راستای خدمت رسانی به خبرنگاران گفت: این سازمان در سال 91 به صورت رسمی با مجوز از وزارت کار استان و هیأت کشوری شروع به کار کرد. هدف این موسسه رفع مشکلات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان و شناسایی خبرنگاران حرفه‌ای و جمع شدن بنگاههای خبری بی کیفیت است تا در حق خبرنگاران ظلم نشود و تسهیلات خبرنگاران تمام و کمال به آنها تعلق بگیرد.

وی در رابطه با سایت سازمان افزود: سایت این سازمان به صورت سراسری با نام سازمان انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران فعالیت کرده و تمامی خدمات و اخبار این سازمان را انعکاس می دهد.

این مسئول در رابطه با حل نشدن مشکلات خبرنگاران اظهار داشت: چون خود خبرنگاران به صورت مستمر و جدی پیگیر نیستند و اکثر خبرنگارانی که تازه وارد عرصه خبر شدند وقتی می‌بینند آن مزایای مد نظر به آنها تعلق نمی‌گیرد اعلام می‌کنند که برای خبرنگاران کاری نمی‌کنند با اینکه تمامی مزایا و تسهیلات به خبرنگارانی که سوابق زیادی در عرصه خبر دارند تعلق می‌گیرد و ارتباط مستمر خبرنگاران با این سازمان و بازگویی مشکلاتشان موجب بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات آنان خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه مسئولان خبرگزاری ها موظف به بیمه خبرنگاران هستند ادامه داد: برای بیمه خبرنگاران ،مسؤول خبرگزاری موظف است که تمامی افرادی که در آن خبرگزاری مشغول هستند را بیمه کند. در اینجا درصد کمی را دولت برای حق بیمه پرداخت می‌کند و مابقی آن را خود خبرگزاری باید برای بیمه خبرنگاران پرداخت کند.

وی افزود: در خصوص خبرنگارانی که با سابقه و حرفه‌ای‌ هستند با دریافت کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری می‌توانند برای بیمه شدنشان از طریق سایت سمان یا «saman» مراجعه کرده و خود را بیمه کنند.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی از افزایش 10 برابری تعداد خبرنگارن در سالهای اخیر خبردادو تصریح کرد: براساس آماری که به دست آوردیم، آمار خبرنگاران 10 برابر شده و قابلیت تشخیص و شناسایی خبرنگار حرفه‌ای از غیر حرفه‌ای کار مشکلی است که فقط و فقط تنها راهی که برای رسیدگی به این امور در پیش رو داریم همان"کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری" است که در رده‌های مختلف صادر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: خبرنگارانی که با سوابق مستمع و پیشکسوت هستند مشمول این کارت خواهند شد و با این کار، خبرنگار حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای قابل تشخیص خواهد بود.

مرادی افزود: چون آمار خبرنگاران بیشمار شده برای همین متأسفانه در مشهد خبرنگاران به دو بخش "فعالان حرفه‌ای و فعالان عمومی" تقسیم می شوند. افرادی که در «روزنامه‌های قدس، شهرآرا و خراسان» فعالیت دارند فعلان حرفه‌ای هستند.

وی در رایطه یا فعلان عمومی گفت: افرادی که در بنگاههای مختلف خبری مشغول و کار آنها حضور در نشست‌های مختلفی که شاید اکثریت این نشست‌ها از نظر خبری ارزشی نداشته باشد ، و همیشه چهره‌ این خبرنگاران غیرحرفه‌ای را خواهیم دید، فعالان عمومی هستند، که این واقعاَ برای استان خراسان رضوی خیلی نامناسب است .

مرادی برای بالا بردن کیفیت کاراین خبرنگاران گفت: ما باید آمار نشست‌‌ها و جلساتی که در استان برگزار می‌شود را جمع‌آوری و تمامی آنها را ساماندهی کنیم وفقط نشست‌ها و جلساتی که ضرورت و ارزش خبری بالایی دارد برگزار شود تا خبرنگاران عادت به این نشست‌های مختلف نکنند و منتظر برگزاری نشست نباشند و خود به دنبال سوژه‌های مختلف در جامعه باشند و متکی به این نشست‌ها نباشند. با این کار کیفیت و ارزش خبر در استان بالا خواهد رفت.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی از به نتیجه نرسیدن وام مسکن خبرنگاران شکوه کرد و ادامه داد: برای وام مسکن برای خبرنگاران بحث و گفتگوهایی بود که این هم به نتیجه نرسید، هم به خاطر کمبود اعتبارات و بودجه و هم به دلیل ساماندهی نشدن آمار خبرنگاران در استان .

مرادی آمار بیشمار خبرنگار و افت کیفیت و بی ارزش شدن خبر در استان را از معظلات پیش روی این سازمان دانست و افزود: قرار است که نخست مراکز آموزشی را ساماندهی و بعد با آنان ارتباط برقرار کرده تا جلوی آموزشهای تکراری و بیهوده را گرفته و مباحث آموزشی که واجب و لازم برای یک خبرنگارحرفه‌ای است داده شود، تا با این کار فضای رقابتی بین خبرنگاران ایجاد و آمار و کیفیت مطبوعات و نشریات خبری بالا برود و دیگر مواجه با افت کیفیت اخبار و دل زدگی خبرنگاران از کار خبری در استان نداشته باشیم. با این کار فقط خبرنگارانی ادامه به کار می‌دهند که مسؤولیت پذیر در قبال عرصه خبر بوده و ارزش وکیفیت حرفه خبر را برای همیشه ملاک‌های اصلی خود قرار خواهد داد.

وی اظهار کرد: متأسفانه مطبوعات و نشریات شهرستان هم به صورت غیرحرفه‌ای و بدون نظم خاصی مشغول هستند که این واقعا برای استان ما باعث شرمندگی است. چیز دیگری که هست مطبوعات و نشریات شهرستانها اصلا به کیفیت و کار گرافیکی توجه خاصی ندارند و این واقعة خوبی برای حرفه خبری نیست.برهمین اساس قرار شده تا حرفه خبر و ارزش خبر در بین مردم از بین نرفته و برای جلوگیری از این فاجعه در کار مطبوعات و نشریات شهرستانها، رصدها و ساماندهی‌هایی صورت گیرد.

مرادی در حال حاضر حق الزحمه خبرنگاران را سلیقه ای دانست و گفت: مشکل خبرنگاران، حق‌الزحمه است که متأسفانه هر رسانه به صورت سلیقه ای و براساس شیوه و روش خودش حق‌الزحمه‌ای برای خبرنگاران درنظر گرفته است. برای همین به صورت یک سطح دررسانه‌ها نیست.

وی افزود: برهمین اساس نرخنامه‌ای را طراحی کرده و با رایزنی‌هایی که داشتیم قرار براین شده است با تمامی رسانه‌ها درخصوص حق‌الزحمه خبرنگاران صحبت کرده که در تمام رسانه‌ها به صورت یکسان وبراساس ارزش خبر و گزارش، حق‌الزحمه‌ای که تعریف شده را قرار بدهند تا دیگر با جابه‌جایی خبرنگار از یک رسانه به رسانه دیگر مواجه نشویم و وقتی خبرنگار یکسان بودن حق‌الزحمه در تمامی رسانه‌ها را مشاهده کند دیگر از این رسانه به رسانه دیگر نخواهد رفت و در همان رسانه‌ای که مشغول به کار است ادامه می‌دهد.

این مسئول خاطر نشان کرد:با پیگیری‌های انجام شده، خبرنگارانی که با سوابق بالا، حرفه‌ای و پیشکسوت هستند، با داشتن اسناد و مدارک خبری می‌تواند همانند بازنشسته‌های سازمانها و نهادهای دیگر، بازنشسته شده و مزایای همچون پاداش آخر خدمت، مستمری در پایان کار و دیگر مزایا را دریافت کنند.

مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان رضوی در رابطه با برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در مشهد گفت: اصل نمایشگاه و جشنواره مطبوعات به صورت کشوری در تهران برگزار می‌شود و هم اینکه هنوز استان خراسان رضوی درکار خبری حرفه‌ای نشده و کیفیت و گرافیک کار مطبوعات و نشریات این استان پایین است .

اما به فیض الهی با پیگیری‌هاو ساماندهی‌هایی که قراراست انجام شود در دو سال آینده با برپایی دبیرخانه‌، مطبوعات و نشریات تجربه‌ی و محلی را شناسایی و جمع آوری کرده تا هم حس رقابتی بین رسانه ایجاد و هم بتوانیم نمایشگاهی در این راستا در مشهد برای اولین بار برگزار گردد.

با اینکه نهاد متولی و سازمان دهی در عرصه خبرنگاری اداره کل ارشاد است، قرار براین شد مصاحبه‌ای درراستای مشکلات خبرنگاران با این اداره بگیریم که البته حاضر به مصاحبه نشدند و وقتی برای ما نگذاشتند.

این بارهم خبرنگاران مظلوم واقع شدند.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.