بیماری آلزایمر را می‌توان تنها با رعایت مواردی ساده مهار کرد و از ابتلای نسل حاضر و حتی نسل‌های آینده در خانواده‌ها به این بیماری مرگبار جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان تخمین می‌زنند درحال حاضر در دنیا حدود 44 میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و این آمار تا سال 2050 به 88 نفر خواهدرسید.

گفتنی است، کارشناسان برای محافظت از ابتلا به این بیماری توصیه‌های جالبی به افراد دارند از جمله خوردن سبزی‌هایی چون هویج و انواع کلم، راه رفتن به مدت 45 دقیقه و 3 بار در هفته و تمرکز بر روی کار‌ها و عدم انجام چند کار به طور همزمان که می‌تواند سبب سلامت بیشتر سلول‌های مغزی شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، پزشکان در حال حاضر از انواع شیوه‌ها برای تشخیص ابتلا به آلزایمر استفاده می‌کنند و در طرحی نوین در نظر دارند از طریق اندازه‌گیری نوعی پارامتر تشخیصی در بزاق دهان ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری را شناسایی کنند. 

انجام ورزش، بویژه‌ ورزش آیروبیک سبب افزایش انتقال بین‌ سلول‌های عصبی مغز شده و مانع از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر می‌شود. 

اندازه گیری فشار خون و کنترل میزان آن بویژه از دوران جوانی و سنین دهه 40 و 50 می‌تواند یک عامل محافظتی در مقابل ابتلا به آلزایمر باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند، فشار خون بالا رابطه مستقیمی با ابتلا به آلزایمر دارد. 

مصرف مواد غذایی سرشار از فولات مانند سبزیجات دارای برگ سبز، بامیه، عدس، لوبیای سیاه، لوبیا قرمز، کلم بروکلی، تخم مرغ، گوجه فرنگی، موز، آب پرتقال تازه و توت فرنگی نیز می‌تواند منجر به افزایش عملکرد مغز شود.

تحقیقات تیم دانشگاه آکسفورد که در این پروژه حضور داشته‌اند نشان داده است افرادی که ویتامین B12 خون آنها بیشتر از سایر افراد بوده است کمتر دچار ابتلا به آلزایمر در مقایسه با دیگران بوده‌اند. 

ویتامین B12 در گوشت، بویژه جگر، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و ماست وجود دارد.

استرس نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری آلزایمر در افراد است،‌ ایجاد هورمون‌های استرس بویژه هورمون کورتیزول و آدرنالین به میزان زیاد و طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب دیدن سلول‌های مغز در قسمت هیپوکامپ شود که مسئول توانایی افراد جهت یادگیری، آموزش و به خاطر سپردن خاطره‌ها است. کارشناسان آرامش و خود‌داری از استرس را جهت حفظ سلامت مغز توصیه اکید می‌کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.