وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ ایران زمانی که به اندازه کافی اورانیوم بمب هسته‌ای در اختیار داشت، آن را تولید نکرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اوایل گفتگوی اختصاصی با نشریه آتلانتیک گفت: ایران هنگامی که به اندازه کافی اورانیوم برای تولید 10 الی 12 بمب هسته‌ای در اختیار داشت، این کار را نکرد و این در حالی است که اکنون ایران توافقی را امضا کرده است که هرگز حتی یک بمب هسته‌ای هم تولید نکند. 
در ادامه گفتگو ؛
جان کری افزود: "من امیدوارم با چوب زیربغل به سفرمنطقه بروم و با عصا برگردم. "
جفری گولدبرگ ، روزنامه نگار صهیونیستی آمریکایی نشریه آتلانتیک مدعی شد: " شما می‌خواهید به خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) بروید و شفایافته برگردید؟ "
کری: "بدون دیدار از بیت المقدس. "
گولدبرگ: "شما به اندازهِ کافی (به بیت المقدس) نزدیک خواهید بود. حال که صحبت از بیت المقدس به میان آوردید بگذارید با آنچه شما اخیرا گفته‌اید آغاز کنم. شما به عنوان یک تحلیل، گفته‌اید که اگر این توافق هسته‌ای ایران در کنگره سقوط کند و کنگره اجازه‌ی عبور به آن ندهد، اسرائیل مقصر شناخته خواهد شد؛ اسرائیل منزوی خواهد شد. بسیاری از اسرائیلی‌ها آن را به عنوان یک تهدید ، و نه بخشی از یک تحلیل ، تلقی کردند." شما چرا چنین حرفی را علناً مطرح کردید؟ 
کری: "من نسبت به حساسیت‌های عظیم در اسرائیل درباره چالش‌هایی که آنان با آن مواجه‌اند، حساس هستم. اسرائیل حقیقتاً محاصره شده است و سال‌ها چنین بوده است. من از سرِ اتفاق، با برخی از انتخاب‌هایی که رهبریت اسرائیل برگزیده در رابطه با این که چرا تحت محاصره قرار گرفته است، مخالفم. به نظر من، کارهایی وجود دارد که آنان می توانند انجام دهند که  محاصره را کاهش دهد، اما آنان آن کارها را نکرده‌اند. اما اسرائیل دوست ما است. اسرائیل متحد ما است. ما ارتباطی با اسرائیل داریم که آن حساسیت را مهم تر می کند. "
گولدبرگ: " به این سؤالِ هایزنبرگ بپردازید. شما با ارائه علنی و عمومیِ این تحلیل، بر این مسئله تأثیرگذار بودید، زیرا به دشمنان اسرائیل اجازه‌ی منزوی کردن آن را دادید. "
کری: "اگر شما بازی گلف کرده باشید، می‌دانید که هنگامی که به توپ گلف (که بسیار سفت است) ضربه می‌زنید، فریاد می زنید، شما در آن حال، کسی را تهدید نمی کنید، بلکه صرفاً در حال هشدار دادن به آنان هستید: مواظب باشید این توپ که در حال حرکت است، به شما برخورد نکند. مثال های دیگری نیز برای تشبیه این مطلب وجود دارد. آنچه من می‌گویم این است که من نمی‌خواهم اسرائیل منزوی شود، که البته کاملاً واضح است. من نمی‌خواهم اسرائیل با تنش‌ها و مشکلات بیشتری روبرو شود. من نمی‌خواهم چنین چیزی را ببینم. من واقعاً نمی‌خواهم در این مسئله گیر بیافتم، زیرا آنگاه من شبیه تحلیلگران می‌شوم. من واقعاً تلاش داشتم بگویم که برای انتخاب‌هایی که همه می‌کنند، پیامدهایی وجود دارد. من نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کنم. اسرائیل احساس می کند که تلاش دارد از خود محافظت کند. من نسبت به این مسئله حساس هستم. "
گولدبرگ: ” اگر توافق با ایران آنقدر خوب است که شما و رییس جمهورآمریکا‌ می‌گویید، چرا نتانیاهو با این شور و حرارت با آن مخالفت می‌کند؟ "
کری: " به نظر من، نتانیاهو طی سالیان طولانی در ساختار یا سرشت سیاسی‌اش به این باورِ ایمانی در رابطه با استنباطی که از ایران دارد و همچنین درباره چالش‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است، رسیده است. نتانیاهو به این نتیجه‌گیری درباره ایران رسیده است که ایرانیان هر وسیله‌ای را پیدا خواهند کرد و هر کارِ لازم را انجام خواهند داد که به تهدید خود علیه اسرائیل عمل کنند. "
کری افزود: " البته ما نیز این تهدیدها را کوچک نمی‌شماریم. ما به سادگی می‌گوییم که بر این باوریم که ساختاری را در این توافق تعبیه کرده‌ایم که از نتانیاهو نمی‌خواهد استنباط خودش از ایران را کوچک بشمارد یا به آن کم بها دهد، اما از وی می‌خواهد که این تحلیل را انجام دهد که آیا در این توافق، ضمانت‌های کافیِ غیرقابل شکست قرار داده شده است که به‌رغم هرکاری که ایرانیان بکنند ،نتوانند سلاح هسته‌ای تولید کنند. آمریکا بر این باوراست که آن ضمانت‌ها در این توافق گنجانده شده است. اختلاف ما با نتانیاهو بر سر این نیست که آیا ایران بد است، یا کارهای بدی کرده است، یا اسرائیل را تهدید می‌کند. بلکه اختلاف ما بر سر این است که آیا این توافق، در واقع، به نفع اسرائیل است و آن را در جایگاهی برای دفاع بهتر از خود قرار می‌دهد؟ "
گولدبرگ: " لذا از دیدگاه شما چرا نتانیاهو این مسئله را درک نمی‌کند؟ "
کری: " شما باید این سؤال را از نتانیاهو بپرسید. من نمی‌توانم از طرف نتانیاهو به این سؤال پاسخ بدهم." 
گولدبرگ: " اما شما این سؤال را از او کرده‌اید. "
کری:" خیر، اما من با او در این خصوص مناظره و بحث کرده‌ام و صرفاً با او موافق نیستم. به نظر من، نتانیاهو به طرزی اشتباه به این مسئله می‌نگرد. "

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار