مشهد؛

خراسان رضوی رتبه نخست کشور در حمل و نقل ریلی مسافر

با ورود و خروج چهارمیلیون و 100 هزار نفر مسافر در 4 ماهه نخست امسال، استان خراسان رضوی رتبه اول کشور را در حمل و نقل ریلی به خود اختصاص داده است.


 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه گفت: ظرفیت ریلی کشور ۱۰ هزار کیلومتر است که از این میزان هزار و 500 کیلومتر معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد که این میزان تراکم، دو برابر میانگین کشور است.

محمد هادی ضیائی مهر افزود: سالانه ۴۲ درصد تردد قطارهای مسافری کشور به مشهد بوده و درحال حاضر از ۲۵ شهر استان، قطار به صورت مستقیم تردد دارد.

به گفته ی وی ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر پارسال از طریق شبکه ریلی به مشهد مسافرت کردند.

وی ادامه داد: میانگین عمر ناوگان ریلی کشور29 سال است که نیاز به اعتبارات بیشتر برای نو شدن دارد.

ضیائی مهر با بیان اینکه درچهار سال اخیر ۳۵ میلیارد تومان هزینه برای توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد اجرایی شده، افزود: اکنون نیز ۳۵ میلیارد تومان برای پروژه در حال اجرهزینه شده که با بهره برداری از آن ها حجم تردد از پایانه ریلی مشهد به ۱۸ میلیون مسافر افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: مطالعات تفصیلی احداث ترمینال شماره دو ایستگاه راه آهن مشهد به اتمام رسیده و عملیات اجرایی طرح در صورت تخصیص اعتبار از سال آینده آغاز می شود.

ضیائی مهرتصریح کرد: با تکمیل این پروژه که برای بهره برداری آن ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده حجم جابه جایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد به حدود ۲۵ میلیون نفر ارتقاء می یابد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: 130 میلیارد تومان اعتبار برای افزایش ظرفیت خط فعلی تهران- مشهد از طریق اجرای ATCو تراک بندی که زمان اعزام قطار را از ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد و میزان خطای انسانی را به حد اقل می رساند، هزینه شده که این پروژه تا اواسط سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی بااشاره به موقعیت ویژه خراسان رضوی با توجه به اتصال ایران به آسیای میانه از طریق این استان و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، افزود: ارتقاء تعاملات و بالارفتن سطح مناسبات با کشورهای دیگر از این طریق حاصل شده است.

ضیائی مهر خاطرنشان کرد: در 4 ماهه اول امسال 343 هزار تن کالاهای ترانزیتی با 6 هزارو 708 واگن به کشورهای آسیای میانه و اروپایی صادر شده که رشد 150 درصدی نسبت به 4 ماهه اول پارسال داشته است.

وی با بیان این که 65 درصد ترانزیت کشور از طریق کریدور سرخس بوده، افزود: کود ترانزیتی 75 هزارتن با 2 هزارو 428 واگن و سایر کالاهای صادراتی کشور به آسیای میانه از طریق راه آهن در 4 ماهه نخست امسال ۶۲۰ هزار تن کالاهای صادراتی با ۱۰ هزار و ۷۲۰ واگن به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۳۰ درصدی را داشته ایم.

ضیائی مهر خاطر نشان کرد: برای یک ایستگاه قطار مشهد 40 میلیارد تومان هزینه صرف شده و 100 میلیارد تومان دیگر نیز درحال حاضر از منابع راه آهن برای پیشرفت پروژه مصرف شده که رشد 85 درصدی را به همراه داشته است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با اشاره به تخفیف 50 درصدی حمل کالاهای ترانزیتی از طریق شبکه ریلی، گفت: از سال 87 سیاست تعرفه ای ما ثابت بوده ولی پارسال تخفیفات خوبی به کالاهای عبوری تعلق گرفته که معادل 30 تا 35 درصد تخفیف برای گوگرد، کود وپنبه بوده است.

انتهای پیام//گ

برچسب ها: حمل ، نقل ، ریلی ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.