ابراهیم ابراهیمیان کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین وضعیت فیلم «عادت نمیکنیم» گفت: نسخه اولیه (مرحله اول) تدوین فیلم تمام شده و بهزودی وارد مرحله نهایی و بعد از آن وارد دیگر مراحل فنی فیلم میشویم. «عادت نمیکنیم» فیلمی است که با همه طیف از مردم ارتباط برقرار میکند و امیدوارم مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.
وی در خصوص علت پرداختن به سوژه فیلم بیان کرد: سوژه فیلم از یک اتفاق شخصی آمد، اتفاقی که یکی از بستگان نزدیک من درگیر آن شد و تأثیرش را در به وجود آمدن این ایده گذاشت، قصهای که در ذهنم بود با ایده ترکیب شد و موضوع را با سارا سلطانی نویسنده فیلمنامه که بسیار کاردان و نسبت به کار حساس است، در میان گذاشتم و با هم گسترش دادیم و فیلمنامه شکل گرفت.
وی از نحوه همکاری با بازیگران سرشناس این فیلم گفت: هیچ مشکلی با آنها نداشتم و به شدت در خدمت فیلم بودند که نشانه لطف و محبت آنها است به واسطه این همکاری خوب بهترین روزهای کاریمان را سپری کردیم و تجربه جذابی بود.
این کارگردان در خصوص دلیل انتخاب بازیگران استار و معروف «عادت نمیکنیم» بیان کرد: دلیل خاصی ندارد و به هر حال به اقتضای فیلمنامه و کاراکترها سراغ این بازیگران رفتیم. باید توجه داشت هر قصهای شرایط و عوامل خاص خودش را طلب میکند.
وی افزود: به عنوان نمونه برای دو نقش در این فیلم از حدود 400 نفر دختر جوان تست گرفته شد و با وجود اینکه استعدادهای درخشانی در آنها وجود داشت، به نقش نزدیک نبودند و حساسیت ما را برای انتخاب نقش برطرف نکردند، پس نمیتوان گفت که چرا از این بازیگران معروف استفاده شده، چون اگر همین طیف از بازیگران هم به نقش نزدیک نبودند به طور قطع انتخاب نمیشدند.
وی در خصوص معرفی بازیگر جدید از طریق این فیلم به سینما گفت: چند بازیگر خانم برای ایفای نقش در این فیلم استفاده کردیم که بازیهای خوب و قابل قبولی را از خودشان نشان دادند.
ابراهیمیان اظهار داشت: استفاده از سوپراستار به شدت کار درستی است و به فیلم و جذب مخاطب کمک وافری میکند. البته باید سرجای خودشان و به بهترین شکل از آنها استفاده کرد. در غیر این صورت جوابگو نیست و نمونه عدم موفقیت فیلمها با وجود استفاده از سوپراستار در سینما زیاد است.
وی ادامه داد: سینما یک پیکره است و این نیست که از هر چیزی که دم دستمان آمد برای ساخت یک فیلم استفاده کنیم، باید به سینما، مخاطب و... احترام گذاشت وگرنه پیکره را متزلزل خواهیم کرد.
وی افزود: از این جهت خوشحالم که عوامل، به خصوص بازیگرانی را برای ایفای نقش در این فیلم انتخاب کردم که کیفیت قصه برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار بود و به شدت در چند سال اخیر گزیده کار شدهاند.
ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری اندیشیده تا مثل فیلم قبلی خود با اکران بد مواجه نشود، بیان کرد: اولین و مهمترین کار ما ایجاد اتاق فکر متشکل از شهرام اخلاصپور، پیمان جعفری، مهدی شمخانی و خودم است که با برنامهریزی بسیار دقیق کل کار را از ابتدا تا انتها زیر نظر داریم که به واسطه آن و گروه حرفهای و سرشناس و قصه چالشی تصور نمیکنم اتفاق بدی برای فیلم ایجاد شود.
وی افزود: با تدابیری که اندیشیدهایم و به دلیل برنامهریزی مناسب و زمانبندی دقیق که تا بهاینلحظه انجام شده، امیدواریم هرچه سریعتر قرارداد فیلم را با پخشکنندگان خارجی ببندیم و فکر میکنم اواسط مهرماه نسخه نهایی فیلم قابل نمایش باشد که آن موقع پخش خارجی را قبل از حضور فیلم در جشنواره فجر آغاز خواهیم کرد.
ابراهیمیان دغدغه خود را از انتخاب این رشته سینمایی و فعالیت در آن اینگونه بیان کرد: سینما مدیوم قدرتمند و برای من یک رسالت است و به شدت به کار فرهنگی اعتقاد دارم که سعی میکنم از طریق کارگردانی و فیلمسازی به عنوان کار فرهنگی تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارم ، حتی اگر این تأثیر مثبت بین 70 میلیون بر زندگی 2 نفر اتفاق بیفتد.
ابراهیمیان در خصوص ورود تهیهکننده و سرمایهگذار ناآشنا به سینما اظهار داشت: متأسفانه ورود تهیهکنندگان آماتور در سینما باب شده و هیچ تفاوتی بین تهیهکننده استخوانداری که در سینما ماندگار شدهاند و کار کردن با آنها راحت است، وجود ندارد. به همین علت با تولیدات انبوه روبرو هستیم و همه پشت صفهای طویل اکران قرار گرفتهاند، این موضوع لطمه فراوانی به سینما زده .با این وضعیت روز به روز به لطمات افزوده خواهد شد.
وی افزود: چرخه اقتصادی سینما نیز بیمار است و باید در نظر داشت این درصد کمی که به سینماها میروند برای کشوری که حدود 80 میلیون جمعیت دارد و کشوری است که قدمت فرهنگی زیادی دارد، فاجعه بار است.
وی ادامه داد: نکته جالب و اسفبار اینجاست که همه ما به این مشکلات و معضلات واقف هستیم و به خوبی میدانیم که چه اتفاقات ناخوشایندی در سینما رخ میدهد اما هیچکس در جهت رفع آنها عمل نمیکند و همه چیز در حد حرف مانده است.
این کارگردان ادامه داد: میخواهیم زبر یک چتر کار کنیم اما اعمال سلیقه و نظرهای شخصی باعث شده این وحدت از بین برود. این به خاطر این است که ما کار جمعی بلد نیستیم و هیچوقت منافع جمعی را در نظر نمیگیریم. باید بدانیم منافع سینما فقط مختص سینما نیست بلکه متعلق به همه مردم است.
وی افزود: فضا،فضای رو به انهدام است، میگوئیم رو به ورشکستگی است اما در واقع سالهاست که سینما ورشکسته است و با وجود اینکه راههای پیشرفت و رو به جلو برای ما زیاد است اما به طور دائم عقب گرد میکنیم که جای تأمل دارد.
این کارگردان عنوان کرد: یکی از کارهای خوب ایوبی راهاندازی بخش هنر و تجربه است که خود من با این بخش بسیار موافقم. فیلمهایی بودند که امید به اکران نداشتند و پشت صف اکرانها تلف میشدند اما هنر و تجربه غیر از دیگر تأثیرات مثبتش، جایگاهی برای نمایش این فیلمها شده که اتفاق امیدوارکنندهای است اما اینقدر برخی دوستان سنگاندازی میکنند که شاید تا 2 سال آینده از بین برود.
کارگردان «عادت نمیکنیم» در خصوص تغییر مدیریتها در زمانهای کوتاه بیان کرد: تغییر مدیریتها با تغییر برنامه همراه است به این خاطر بدنه سینما از این جهت نیز لرزان شده، در صورتی که اگر قرار است مدیری عوض شود نباید برنامهها و کل کار تعویض شود،چون هنوز برنامههای مدیر قبلی قوام کافی نگرفته با مدیریت جدید از بین میرود و سردرگمی اهالی سینما را به دنبال دارد و این بلاتکلیفی و معلقماندن به نفع سینما نیست.
وی افزود: برگزاری جشنواره به عناوین مختلف نیز کار اشتباهی است، باید توجه داشت هزینههایی که به عنوان هزینه فرهنگی صرف برخی کارهای تکراری و بیهوده میشود، باید خرج زیر ساختهای سینما شوند و مدیران ما به دنبال این موضوع باشند.
وی ادامه داد: ایجاد سالنهای سینمایی مانند کوروش یکی از کارهای مثبتی است که مدیران و مسئولان سینمایی باید به آن توجه داشته باشند. چون با ایجاد چنین پردیسهایی، تنوع سالن با کیفیتهای بالا و به روز، میزان مخاطب و ارزش آنها بالا میرود و چرخه سینما بالتبع گردش خوبی خواهد داشت و سینما وارد سبد کالای خانگی مردم میشود.
ابراهیمیان افزود: از طرفی باید به بخش خصوصی بیشتر بها داد و آدمهایی در مسند کار قرار بگیرند که نگاه محدودی نسبت به مقوله سینما نداشته باشند و دلشان در ابتدا برای مخاطبان و بدنه سینما و بعد منافع شخصی بسوزد.
وی ادامه داد: مردم ما سینما را دوست دارند اما متأسفانه چند سالی است که با آن قهرند که مقصر اصلی خود ما، مدیران سینمایی و لج و لجبازیهایی است که بین اهالی سینما در هر پستی وجود دارد.
این کارگردان عنوان کرد: باید توجه داشت سینما، سینماست و به مسائل و موضوعات مختلفی میپردازد و ما باید در قالبی صحیح همه چیزش را بپذیریم نه اینکه فضای تحملمان را پایین آورده و در مورد هم قضاوتهای بدی انجام دهیم. نباید برچسب بزنیم و جریان را از یک فضای گروهی به فضای فردی بکشانیم.
وی بیان کرد: درخواست و آرزوی من به عنوان عضو جوان سینما این است که وقتی مدیران فرهنگی مثل ایوبی کاری را شروع میکنند از همان ابتدا چوب انتقاد را بیرون نیاوریم و کارها و تأثیرات مثبت آنها را نیز ببینیم، اگر برعکس عمل کنیم آنها از انجام کارها سرخورده شده و محافظه کار خواهند شد.
انتهای پیام/