یزد؛

پایان عمليات بازسازي و مرمت قلعه رباط ابرکوه

اثر فرهنگی، تاریخی قلعه رباط در حاشيه غربي شهرستان ابرکوه واقع شده و قدمت آن به دوران صفویه می رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ این بنا داراي 9 برج مدور است که بر روي برج ها تزئيناتي نيز ديده مي شود. اين تزئينات به صورت اشکال هندسي است. اشکال لوزي، مربع و نقش صليب مانند هر کدام داخل باندی در دوره برج ايجاد شده است. این نقوش را با بکارگيري خشت و قراردادن آن در فاصله هاي معين در رگهاي متعدد ايجاد نموده اند.

محسن ذاکری نیا ، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ورودي قلعه در ضلع شرقي است که با دو برج بزرگتر از هفت برج ديگر در طرفين آن بر استحکام آن افزوده است.

تزئينات روي برج هاي بخش ورودي با دقت بيشتري صورت گرفته است. برج ها داراي سه قسمت زيربرج، ميان برج و سربرج می باشند.

در تعدادي از اين 9 برج در هر قسمت تيرکش هايي قرار دارد و تعدادي نيز فقط در قسمت سربرج داراي تيرکش مي باشند.

ديوار حصار دور قلعه نيز از چينه مي باشد که 9 رديف چينه را شامل مي شود. مصالح بکار رفته در بناي قلعه شامل گل، خشت و سنگ مي باشد که سنگ ها با ملات ماسه وآهگ در زيرسازي و فوندانسيون بناي قلعه بکار گرفته شده است.

محسن ذاکری نیا در خصوص عملیات مرمتی قلعه رباط بیان کرد: اهم آیتم های مرمتي اين قلعه شامل زيربندي و استحکام بخشي با خشت خام، تهيه مصالح و اجراي آجرفرش کف‌، اجراي بندکشي، اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي ديوارچيني به صورت چينه، اجراي اندود کاهگل رويه و ... می باشد.

این بنای ارزشمند تاریخی در مهرماه 1381 با شماره ثبتی 6304 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: مرمت ، قلعه ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.