بازار تاریخی نایین یکی از قدیمی ترین بازار های تاریخی ایران و به عنوان مهمترین مسیر و مرکز تجاری شهرستان نایین در طول تاریخ این شهر محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود مدنیان مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان نایین گفت: با توجه به اهمیت بازار تاریخی شهر نایین و لزوم احیاء آن به عنوان قلب بافت تاریخی نایین و در راستای حفظ و مرمت آن اقدامات بسیار زیادی در چند سال گذشته در این بازار توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده است که از آن جمله می توان سبک سازی، ایزوله و آجر فرش بام، بدنه سازی، کف سازی، استحکام بخشی و بازسازی بخشهای فروریخته را نام برد.

وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: در همین راستا و در جهت احیاء آن در سال 1390 تصمیم به احیاء و زنده سازی این بازار نمودیم. با توجه به وجود مشکلات متعدد در راستای احیاء بازار نایین و رفع مشکلات آن طرحی با عنوان ایجاد بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی در بازار تاریخی نایین تهیه و از همان سال اجرا گردیده، چنانکه در حال حاضر 12 باب مغازه در بازار مرمت، بازسازی و احیا گردیده و از طرفی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در این بخش مشغول به فعالیت می باشند.

تاریخ ساخت اولیه این بازار متعلق به دوران ایلخانان بوده و ورودی اصلی بازار تاریخی نایین به عنوان یکی از دروازه های ورودی شهر نایین و معروف به دروازه چهل دختران می باشد که پس از عبور از خندق اصلی شهر و پل متحرک امکان وارد شدن به بازار فراهم می گردید.

این بازار تاریخی به شماره 1564 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.