محققان دانشگاه علم و صنعت، از میان فتوکاتالیستها اکسید تیتانیوم را آزمایشگاهی سنتز کردند که قادر است پساب‌های آلوده را با بازده بالایی تصفیه نماید.

سید محمد میر کاظمی عضو هیئت علمی گروه سرامیک دانشکده مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از میان فتوکاتالیست‌ها، اکسید تیتانیوم (Tio2) به دلایلی از جمله فعالیت کاتالیستی عالی، غیر سمی بودن و قیمت پایین مناسب‌ترین ماده فتوکاتالیستی به حساب می‌آید.  با این وجود جداسازی پودرهای فتوکاتالیستی و استفاده مجدد از آن‌ها بعد از عملیات تصفیه آب یک مشکل اساسی است. 

وی ادامه داد: برای حل این مشکل، استفاده از پودرهای مغناطیسی پیشنهاد شده است که با اعمال یک میدان مغناطیسی خارجی می توان آن‌ها را از آب جدا کرد. 

میر کاظمی اظهار داشت: استفاده از روش‌های جداسازی مغناطیسی در تصفیه آب نسبت به رسوب سازی و معلق سازی دارای مزایایی به ویژه‌ کاهش در هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی است.  استفاده از فتوکاتالیست‌ مغناطیسی امکان بازیابی آسان فتوکاتالیست‌ها را از آب تصفیه شده به وسیله میدان مغناطیسی فراهم می‌کند. این فتوکاتالیست‌ها به دلیل خصوصیت تجدید پذیری می‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند و همچنین می‌توان در یک سیستم معلق با اعمال یک میدان مغناطیسی متناوب آن‌ها را هم زد. 

به گفته‌ی وی در این تحقیقات،‌ نانو ذرات فریت بیسموت به روش تجزیه‌ی حرارتی تهیه شده و از آزمون‌هایی چون طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز، آزمون حرارتی افتراقی و توزین حرارتی،‌ پراش پرتو اسکیس و میکروسکوپ‌های الکترونی، برای بررسی و شناسایی ساختار، خواص مغناطیسی و خواص نوری نانو ذرات سنتز شده استفاده شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار