کارشناس عراقی: ورود ترکیه به نزاع منطقه ناشی از شکست‌های داعش است

این اولین بار است که دولت ترکیه در طول دهه های گذشته وارد نزاعی مستقیم با همه کردهای منطقه می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، یاسین مجید در گفتگویی با این شبکه درباره موضع دولت عراق که حملات ترکیه به شمال عراق را نقض حق حاکمیت این کشور دانست و این که آیا این امر باعث از سرگیری تنش ها بین دو طرف خواهد شد، گفت: پیش از هر چیز باید بگویم ترکیه وارد مرحله خطرناک و دوران تازه ای از دخالت در امور کشورهای منطقه بخصوص سوریه و عراق شده است و این در حالیست که پیش از این به صورت غیرمستقیم از طریق داعش و اعوان و انصار آن دست به چنین دخالت هایی می زد. این بدان معناست که دخالت های نظامی ترکیه در واقع به منزله تکمیل اقداماتی است که گروه های تروریستی انجام می دهند. به عبارت دیگر می توان گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه رو در روی کردهای ترکیه و سوریه و عراق قرار گرفته است که پدیده بسیار خطرناکی است. این اولین بار است که دولت ترکیه در طول دهه های گذشته وارد نزاعی مستقیم با همه کردهای منطقه می شود. دولت های ترکیه در دهه های پیش با حزب پ ک ک وارد نزاع شدند و آن را به تروریسم متهم کردند اما اکنون این کشور وارد نزاع با کردهای سه کشور شده است و در نتیجه حق حاکمیت عراق و سوریه را نقض کرده است. دخالت های ترکیه بسیار خطرناک است.

وی در ادامه درباره ارزیابی خود از موضع دولت عراق در قبال اقدامات و حملات ترکیه و این که به نظر می رسد دولت عراق موضع ضعیفی در این خصوص اتخاذ کرده است، گفت: در این خصوص با شما موافق هستم. بیانیه ای که در این خصوص صادر شد در حد و اندازه لازم و متناسب با دخالت نظامی مستقیم ترکیه نبود. جنگنده های ترکیه استان دهوک را بمباران کردند و این در حالیست که شهر مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان که کانون اصلی وی است، در این استان قرار دارد. ترکیه با جنگنده های خود سراسر شمال عراق را هدف قرار داده است در نتیجه دولت عراق موضع ضعیفی اتخاذ کرد. بهتر بود دولت عراق دست کم سفیر ترکیه در بغداد را احضار می کرد و اعتراض شدید دولت عراق را به وی ابلاغ می کرد و پس از آن نیز سفیر عراق را از ترکیه فرامی خواند.

وی در ادامه سخنان خود درباره این که بارزانی از این حملات ابراز نارضایتی کرده و در تماس تلفنی با مقامات ترکیه خواستار توقف حملات شده است حال آن که احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه می گوید بارزانی این حملات را درک می کند، گفت: اگر به سخنان بارزانی در روز بیست و چهارم این ماه برگردیم که در آن سخنانی طولانی خطاب به کردهای سوریه، ترکیه، ایران و عراق ایراد کرد و از رنج ها سخن گفت می بینیم این سخنان حتی قبل از آن که جنگ (حملات ترکیه) آغاز شود و ترکیه پایان روند صلح با پ ک ک را اعلام کند، حاوی اشاره هایی روشن در محکومیت حزب پ ک ک بود و قبل از آن نیز مسرور بارزانی فرزند مسعود بارزانی رئیس شورای امنیت ملی کردستان از پ ک ک خواست خاک عراق را ترک کند که این سخنان وی واکنش های خشونت باری به دنبال داشت. در نتیجه ایراد چنین سخنانی قبل از آن که تماس تلفنی بین داوداوغلو و بارزانی صورت گیرد، این باور را تقویت می کند که مسعود بارزانی نوعی چراغ سبز برای این حملات نشان داده است. چنین حملاتی در واقع چیز تازه ای نیست بلکه تکرار حملاتی است که در اوت 1996، پس از آغاز درگیری ها بین حزب دموکراتیک کردستان و حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی روی داد و باعث شد مسعود بارزانی در سی و یکم اوت از ارتش عراق و گارد جمهوری و فدائیان صدام و سازمان اطلاعات صدام بخواهد وارد اربیل شوند. در این عملیات که با عنوان «المتوکل علی الله» انجام شد، نیروهای گارد جمهوری و فدائیان صدام و سازمان اطلاعات کردها را محاصره کردند و صدها نفر از آنها را در اربیل کشتند و بازداشت کردند. می خواهم بگویم همان چیزی که باعث شد مسعود بارزانی از گارد جمهوری علیه کردها کمک بخواهد همان چیزی است که باعث شد وی علیه کردهای ترکیه چراغ سبز نشان دهد. کسی که علیه کردهای عراق چنین کاری می کند، درباره کردهای ترکیه انتظاری از وی نمی رود، در نتیجه مشکل این است که بارزانی معتقد است پ ک ک برای رهبری کردهای منطقه با وی رقابت می کند. اتفاقی که اکنون می افتد و حملات ترکیه به کردهای سوریه، ترکیه و عراق، باعث تقویت جایگاه پ ک ک در میان کردهای عراق و سوریه و ترکیه شده است در نتیجه مسعود بارزانی که اردوغان وی را به عنوان یک رهبر معرفی کرده است، اکنون ارتش ترکیه را برای حمله به کردها آورده است.

یاسین مجید در ادامه سخنان خود درباره منافع مشترک عراق و ترکیه از یکسو و منافع مشترک کردستان عراق و ترکیه از سوی دیگر و این که عراق حمایت های ترکیه از خود در مبارزه با داعش را رها نمی کند و در برابر دخالت ترکیه علیه کردها در شمال عراق موضع گیری کند، گفت: به هیچ وجه تصور نمی کنم دولت ترکیه در مبارزه با داعش چه در عراق، سوریه یا هر منطقه دیگری جدی باشد. به نظر من داعش بهانه ای برای ورود اردوغان به این جنگ فراگیر در منطقه است که از سه عامل ناشی می شود، یکی این که داعش در استان الانبار بدون هرگونه کمک ترکیه و صرفا با قدرت ارتش عراق شکست خورد و (داعش) در سوریه نیز بدون کمک ترکیه و صرفا با عزم و اراده نیروهای کردی شکست خورد و این نیروها توانستند شمال سوریه را از دست داعش آزاد کنند. اردوغان زمانی وارد عمل شد که شاخه نظامی خود را در منطقه چه در شمال سوریه یا عراق از دست داد.

وی در ادامه با اشاره به این که داعش در شمال سوریه مناطق زیادی را تحت سیطره خود داشت اما پس از پیشروی نیروهای ارتش سوریه و کردها، اردوغان وارد میدان شد زیرا شاهد بود که شاخه نظامی اش (داعش) در شمال سوریه و عراق هدف حملات خطرناکی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوالی درباره هماهنگی بین عراق و سوریه برای مبارزه با داعش و موضع آمریکا در این خصوص و این که آیا این امر بغداد را به هماهنگی بیشتر با دمشق در مقابل آنکارا سوق خواهد داد، گفت: گمان نمی کنم آمریکا در این مرحله از نزدیک شدن بغداد و دمشق به یکدیگر حمایت کند بخصوص که اردوغان وارد نزاعی شده است تا اولویت ها را تغییر دهد. اولویت اردوغان این بود که بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) سقوط کند اما امروز اولویت وی امنیت ملی و پ ک ک و حتی حزب دموکراتیک خلق ها و همه کردهاست. بعید نمی دانم تغییر اولویت های اردوغان در نهایت وی را به طرح روسیه که از تشکیل گروه چهارجانبه برای مبارزه با داعش سخن می گوید، سوق دهد.

انتهای پیام/                   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار