کیفیت خواب در بیماران سوختگی نیازمند مداخله و آموزش و مشاوره است

خواب پدیده‌ای فیزیولوژیک و برگشت پذیر بوده و به شخص در بازیافت انرژی مجدد برای تمرکز حواس، سازگاری و لذت بردن از فعالیت‌های روزانه کمک می‌کند اما بیماران سوختگی نیازمند آموزش است تا به کیفیت بیانجامد.

پرویز نمازی عضو مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خواب پدیده‌ای فیزیولوژیک است که ما انسان‌ها یک سوم عمر خود را درخواب می‌گذرانیم لذا طبیعی است که کیفیت آن را جدی بگیریم. 

وی در ادامه از مطالعه کیفیت خواب بیماران سوختگی مزمن خبر داد و افزود: بررسی روی صد نفر از افراد جهت اعمال جراحی ترسیمی به منظور درمان سوختگی پیشگام شده بودند حاکی از این بود که کیفیت خواب 38 درصد بیماران مورد مطالعه مطلوب و شصت و دو درصد نامطلوب بود. 

وی گفت: در بررسی کیفیت خواب بیماران سوختگی مواردی نظیر وضعیت تاهل، شغل، مدت سپری شده از سوختگی ارتباط معنا داری با کیفیت خواب داشت اما درآمد ماهیانه و درصد سوختگی ارتباط معنا داری با کیفیت خواب نداشت.

نمازی در ادامه از مشارکت پنج تن از پزشکان عرصه سوختگی کشور در این طرح خبر داد و افزود: اکثر بیماران مورد مطالعه کیفیت خواب نامطلوب داشتند که در این میان خانمهای متاهل در صدر این رتبه بندی قرار گرفتند . 

وی در پایان برگزاری کلاسهای آموزشی لازم از قبیل مهارت های تن‌آرامی، مدیتیشن، آروماتراپی، رایحه درمانی، ماساژ درمانی، کنترل استرس و گروه درمانی این بیماران را زمینه ساز ارتقاء کیفیت خواب و یکی از اولویت‌ها عنوان کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: خواب ، آموزش ، مشاوره ، سوختگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار