رئیس انجمن آسیب‌شناسی خبر داد:

ضعف آزمایشگاه‌ها عدم تفکیک طب آزمایشگاهی و علوم آزمایشگاهی است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی گفت: در کشور ما مشکل اصلی آزمایشگاه‌ها عدم تفکیک متخصصین طب آزمایشگاهی و علوم آزمایشگاهی است.

فرید کرمی رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی و متخصص پاتولوژیست در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مشکل اصلی آزمایشگاه بالینی گفت: در کشور ما مشکل اصلی عدم جداسازی متخصصین طب آزمایشگاهی و متخصصین علوم آزمایشگاهی است.

وی افزود: علوم آزمایشگاهی دانش مرتبط با روش‌های تشخیص آزمایشگاهی است، در حالیکه طب آزمایشگاهی دانش تشخیص بالینی از طریق این روش‌ها است. در کشور‌های پیشرفته آزمایشگاه‌ها از طریق دستگاه و پرسنل مجرب جواب را آماده و در اختیار مسئول که پزشک متخصص پاتولوژی است داده می‌شود. پزشک نیز جواب را با وضعیت بالینی بیمار تطبیق می‌دهد.

فرید کرمی با اشاره به تفکر غلط که در مورد آزمایشگاه‌ها وجود دارد اظهار کرد: آزمایشگاه صرفا کارخانه‌ای نیست که نمونه را به عنوان ورودی و جواب را به عنوان خروجی تحویل دهد. بلکه آزمایشگاه محلی برای مشاوره تخصصی پزشکی و مشاوره‌ای است.

وی اضافه کرد: تعدادی افراد در سطوح انگل‌شناسی، خون‌شناسی و ایمنی‌شناسی در کشور تربیت شده‌اند که وظیفه دارند در دانشگاه‌ها تدریس کنند، در علوم تخصصی تحقیق کنند و یا در تولید موارد لازم و کیت‌ها فعالیت کنند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی در ادامه اذعان کرد: این افراد به دلیل نبود محیط‌های کاری مناسب درخواست مجوز برای آزمایشگاه می‌کنند که این باعث ضایع‌شدن حقوق پاتولوژیست‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال 1404 که مقطعی برای مرجعیت علمی مشخص شده‌است، اگر علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیست این مسیر فعلی را ادامه دهند زودتر از این مقطع به مرجعیت علمی خواهیم رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار