سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت :اگر چه استفاده از آنتيبيوتيکها در حيوانات همانند انسانها موجب بهبودي دام ميشود، اما استفاده نادرست و بيرويه آن، سلامت عمومي را به خطر مياندازد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ لطفعلی پور افزود: براي حفظ سلامتي دام و انسان بايد مصرف اين داروها در دام با نظارت کارشناسان دامپزشکي انجام شود، اين در حالي است که بسياري از دامداران براي کاهش هزينه ها و سرعت بخشيدن به بهبودي دام، بدون حضور يا مشورت کارشناسان از اين داروها استفاده ميکنند

وی تصریح کرد: گاهي بدون در نظر گرفتن زمان مورد نياز براي دفع باقي مانده دارويي از بدن دام، اقدام به کشتار ميکنند و اين مسئله ميتواند پيامدهاي منفي در سلامت مصرف کنندگان بر جاي بگذارد

به گفته وي، اگر چه مصرف دارو در هنگام نياز، سلامت دام و طيور را تضمين ميکند اما همين دارو چنان چه در زمان نامناسب يا با دوز بيش از اندازه تجويز شده باشد، مي تواند بر مصرف کننده گوشت آنها تأثيرگذار باشد.

وی با بیان شعار «پيشگيري بهتر از درمان است»، ميگويد: براي اين که دامداران و مرغداران مجبور به استفاده بي رويه از داروهاي آنتيبيوتيک يا بعضي داروهاي غيرمجاز و ممنوع نباشند، بهتر است که بهداشت کامل محيطهاي نگهداري و پرورش دام و طيور رعايت شود.

وی ميافزايد: به لحاظ قوانين تجويز و مصرف دارو براي پيشگيري يا براي درمان، در مصرف آنتي بيوتيکها بايد دوره زماني آن بگذرد تا اثر دارو از بدن دام و طيور خارج شود و گوشت آن ها قابل مصرف باشد.

لطفعلی پور گفت واکسن و آنتيبيوتيکي که در طيور به عنوان پيشگيري و درمان مورد استفاده قرار مي گيرد، به اشتباه هورمون تلقي مي شود.

وي تصريح کرد: وجود باقيمانده دارويي در فرآوردههاي دامي باعث مقاومت دارويي در انسان ميشود، يعني در صورت نياز به مصرف آنتيبيوتيک در انسان، بدن در برابر اين دارو مقاومت مي کند و بهبودي بيمار را به تأخير مي اندازد.

لطفعلی پور افزود :به دليل اهميت ويژه اي که به مصرف درست و به موقع آنتيبيوتيک و سپري شدن دوره آن داده ميشود، به همین لحاظ سازمان دامپزشکی طرح ردیابی فراورده های خام دامی را در دستور کار قرار داده است.

وي در پایان به دامداران ومرغداران توصيه مي کند: از مصرف داروها بدون مشورت و تجويز دامپزشک خودداري و دوره منع مصرف آنها را رعايت کنند.

انتهای پیام/پ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.