چیت‌چیان در صحن علنی:

حداقل زمان احیای دریاچه ارومیه یک دوره 10 ساله است/ احداث 36 کیلومتر تونل برای انتقال آب زاب به این دریاچه

وزیر نیرو گفت: تمام صاحبنظران در تمام دنیا اتفاق نظر دارند که احیای دریاچه ارومیه در کوتاه مدت میسر نیست و حداقل زمانی که لازم است یه دوره 10 ساله است که با اقدامات فشرده و با سرعت بتوانیم سطح دریاچه را به سطح اکولوژی برسانیم.

حداقل زمان احیای دریاچه ارومیه یک دوره 10 ساله است/ احداث 36 کیلومتر تونل برای انتقال آب زاب به این دریاچهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  "حمید چیت چیان" وزیر نیرو که به منظور پاسخگویی به سوال قاضی پور به مجلس شورای اسلامی آمده بود، با اشاره به خشکسالی دریاچه ارومیه اظهار داشت: ما در دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور از جمله تالاب بختگان، پریشان و هامون مشکلات بسیار جدی داریم البته دولت یازدهم از بدو شروع فعالیت توجه و اهتمام ویژه‌ای را برای حل مشکل تمام تالاب‌های کشور داشته است که موفقیت‌های نسبی‌ هم در این زمینه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه دولت از همان ابتدای شروع فعالیت ستاد و کارگروه خاصی را برای احیا دریاچه و تالاب‌های کشور تشکیل داده است، ادامه داد: در این ستاد تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نیرو مشارکت دارد و مجری خاصی برای این کار انتخاب شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای احیا دریاچه ارومیه اعتبارات ویژه‌ای مورد تصویب دولت قرار گرفت و کارهای اقدامات جدی انجام شده است، گفت: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محور بررسی‌های کارشناسی و برنامه ریزی برای این کار انتخاب شده و همچنین از سایر دانشگاه‌ها از جمه دانشگاه تبریز، ارومیه و تهران برای این کار در نظر گرفتند که کار با یک روش علمی کامل در حال انجام است.

چیت چیان افزود: روند خشک شدن دریاچه ارومیه که از سال 74 که بیشترین میزان آب را داشته شروع شده و کاهش پیدا کرده و سطح دریاچه از سال 81 به این سو سال به سال از سطح اکولوژیک پایین تر آمده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه ناشی از سه دلیل عمده است، ابتدا کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت منطقه که موجب تبخیر بسیار بالای آب شده و دیگر اینکه مصارف بیش از حد آب است که طی دو دهه گذشته آب کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه بیش از سه برابر شده است و طبیعی است این عوامل موجب خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه جلسات و کنفرانس‌هایی را در کشور آلمان برگزار کرده‌ایم گفت: سعی کرده‌ایم از تمام نظرات کارشناسان در این زمینه استفاده کنیم.

چیت چیان تصریح کرد: تمام صاحبنظران در تمام دنیا اتفاق نظر دارند که احیای دریاچه ارومیه در کوتاه مدت میسر نیست و حداقل زمانی که لازم است یه دوره 10 ساله است که با اقدامات فشرده و با سرعت بتوانیم سطح دریاچه را به سطح اکولوژی برسانیم.

وی ادامه داد: برنامه تدوین شده بر همین مبنا است که تمام راهکارها بررسی شده و از میان آنها 27اقدام بررسی شد و در ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گرفت که برخی از این اقدامات به عهده وزارت نیرو است که کا را آغاز کزده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: برنامه ما از سال 1393 تا 1402 است که در دو سال اول یعنی سال 93 و 94 به عنوان دوره دوره تثبیت و هفت سال به عنوان دوره احیا و سال 1402 به عنوان احیا نهایی مشخص شده است.

وی تاکید کرد: آبی که قرار شده از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه بیاید سال 98 خواهد رسید و آب سیلوه سال 95 می‌رسد، تمام این موارد در این برنامه دیده شده و هیچ تاخیری در اجرا نبوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه باید 36 کیلومتر تونل احداث کنیم گفت: این اقدام یک شبه امکان پذیر نیست و تمام کسانی که کار تخصصی و اجرایی انجام داده اند می دانند که این اقدامات زمان بر است.

چیتچیان ادامه داد: اولین گروه اقدامات که وزارت نیرو موظف بود انجام دهد کنترل و کاهش مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه است، ابتدا ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت آب به ویژه در بخش کشاورزی و سپس ساماندهی چاه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند بوده است.

وی با بیان اینکه 4هزار و دویست چاه در سال گذشته مجهز به این کنتورها شده و در سال جاری نیز 9هزار چاه دیگر در این حوزه مجهز خواهد شد، گفت: توقف قطعی برای سدهای جدید چه آنهایی که در دست مطالعه بوده و چه آنهایی که در حال اجرا هستند را نیز در برنامه داریم.

 وزیر نیرو تصریح کرد: اینها تمام مصوبات کارگروه است و ما نمی‌توانیم از این موارد تخطی کنیم هرچند که اخیرا نیز بررسی‌های دیگری انجام شده و پس از کارشناسی اعلام خواهیم کرد. 

چیت چیان گفت: دومین گروه مصوبات نیز مربوط به افزایش انتقال آب از ذخایر داخل حوزه ارومیه به دریاچه است وی این مصوبات را اینگونه مشخص کرد الف: لایروبی رودخانه‌های سیمینه رود، زرینه رود، مهابادچای و اجی چای است که این اقدامات با موفقیت اجرا شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، ب: رها سازی حق ابه زیست محیطی مرتبط با دریاچه ارومیه از سدهای حوزه آبریز است.

وی افزود: ما در سال گذشته از سدهای ساروم، بوکان، حسنلو 136میلیون متر مکعب آب را رها سازی مکرده ایم که به دریاچه ارومیه منتهی شده است، در فصل زمستان امسال نیز این اقدام را مجددا انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو گفت: از دیگر اقدامات این طرح بارور سازی ابرها است که یک سوم از فعالیت بارور سازی ابرها با 25 پرواز در حوزه دریاچه ارومیه انجام شده و اثرگذاری خوبی را در بارندگی منطقه داشته است.

چیت چیان ادامه داد: انتقال پس آب تصفیه خانه های فاضلاب نیز از دیگر برنامه های پیش رو است که فاضلاب شهرهای اطراف دریاچه ارومیه پس از جمع آوری تصفیه خواهند شد و پساب حاصله به این دریاچه انتقال داده می شود که پیش بینی می کنیم میزانش در سال آینده افزایش یابد و به 300 میلیون متر مکعب برسد.

وی با اشاره به سومین گروه مصوبات مربوط به احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: ما برنامه انتقال آب از خارج حوزه دریاچه ارومیه به این دریاچه را نیز در دستور کار داریم که اولین انتقال آب سد سیلوه از طریق کانال انتقال آب جویان که این پروژه 85 درصد پیشرفت دارد و در آذر ماه امسال آبگیری خواهد شد و از سال آینده حجم آن که 190 میلیون متر مکعب است، به دریاچه ریخته خواهد شد.

چیت چیان با اشاره به انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه گفت: ما به 36 کیلومتر احتیاج داریم. دو دستگاه تی.بی.ام خریداری و وارد شده و دومین دستگاه نیز در حال ساخت و مونتاژ است که به زودی وارد خواهند شد. ما تا به حال 23 میلیون یورو هزینه کرده ایم و 1600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه است.

وزیر نیرو سومین اقدام را سد چراغ ویس در کردستان اعلام کرد و در صورت تأمین اعتبار در بهمن ماه افتتاح خواهد شد و بخشی از این سد به دریاچه ارومیه انتقال پیدا می کند.

وی چهارمین اقدام مربوطه این مصوبات را مطالعات طرح انتقال دریاچه خزر به دریارچه ارومیه دانست و گفت: دو کنسرسیوم متشکل از مشاوران ایرانی و اروپایی مشترکاً این کار را مطالعه می‌کنند و به صورت موازی نیز یک شرکت آلمانی دیگر با هدایت نهاد ریاست جمهوری بررسی‌های خود را روی این طرح انجام می‌دهد که مهم ترین قسمتش در رابطه با انتقال آب خزر به ارومیه مربوط به نگرانی‌های محیطزیستی می‌شود.

چیت چیان گفت: به دلیل این که مشخصات شیمیایی دریاچه ارومیه و خزر متفاوت است، تا زمانی از لحاظ زیست محیطی اطلاع پیدا نکنیم این کار را شروع نخواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال 93، 315.8 میلیارد تومان برای دریاچه هزینه کرده‌ایم که در سال 94 بالغ بر 1326 میلیارد تومان خواهد شد، ما اطمینان داریم با یاری خدا اعتباراتی که گذاشته شده منجر به احیای دریاچه ارومیه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار